Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av rack


Norstorm

Anbefalte innlegg

Jeg er inne hos rufo HER

Om man ser på menyen til venstre, så er det jo ganske mange versioner... Men jeg sliter helt seriøst med å finne forskjellen på mange av dem.

Skulle det være annet enn marginale forskjeller på f.eks. effect rack og road rack?

Endret av Norstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne hos rufo HER

Om man ser på menyen til venstre, så er det jo ganske mange versioner... Men jeg sliter helt seriøst med å finne forskjellen på mange av dem.

Skulle det være annet enn marginale forskjeller på f.eks. effect rack og road rack?

Ser ut som hovedforskjellen på de to er tykkelsen på finer som er brukt.

Edit - har ikke sett nøye, men på de to jeg tilfeldig sammenlignet var det 10 cm forskjell i dybde også.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rackbyggere som rufo og capro bygger på bestilling og er derfor relativt dyrt. Rack holder seg i tillegg veldig dårlig i pris så får det ofte brukt til 1/3 av prisen. SKB og lignende er lette og greie så lenge dy håndterer utstyret ditt selv. Spiller du ute osv hadde jeg gått for noe bedre. Alt over 4 unit blir tungt i finerrack. Så hvis jeg skulle hatt noe større en 4 hadde jeg f. eks. heller valgt 8 med hjul en 6u uten. Hadde et jævla fett polstra 8u rufo på hjul som jeg angrer på at jeg solgte. Hvis du vil ha det feteste er det Krizkraft som gjelder.

Ellers så driver jo jeg en nettside for folk som er mer enn middels opptatt av rack....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kabling drar du såfremt det er mulig og hensiktsmessig alle lydkabler til den ene siden og alle strømkabler til den andre. Hvis det bare er fra ax og ned til power kan du ta strake veien bak. Kablene fester du med strips til kabelfester. Du får både strips og fester på Clas. Hvis du skal ha det pent kapper du alle strømkabler også til riktig lengde. Sjekk også at du ikke får jordsløyfe i racket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja har'u en ukes tid?

Mange rackmonterbare enheter har jord koblet til selve rackboksen. I tillegg kan de ha jord i strømkablen hvis det er 230V rett i enheten. Og mange har også jord koblet til skjermen på lydkablene.

Hvis du f.eks. har en preamp og en power amp som begge har 230V rett inn er begge disse jordet og har jord koblet sammen gjennom strømtilførselskablen. Hvis du skrur disse fast i samme rackskinne får du også en jordkobling fra chassis til chassis gjennom rackskinnen. Når du i tillegg kobler dem sammen med lydkablene får du kanskje en sammenkobling her også.

Ideelt sett skal alle enheten i et rack har jording på et og kun et og samme sted. Men det trenger ikke å være noe problem. Du merker det fort for det durer når alt står i racket. Noen enheter er bedre enn andre. Holdt på en gang med noen Line6 pro enheter de var et mareritt. Løsningene er like mange som det er fabrikater av rack enheter. Den eneste jeg vet som fullt ut løser alle sånne problemer er Pete Cornish. Han bygger kompromissløst alle enheter om slik at han fjerner alle sånne problemer.

So what. Mitt råd. Kobl alt sammen først sånn som du har tenkt før du setter det i racket ( pass på at ikke enhetene er intill hverandre). Hvis det låter greit hiver du det inn i racket. Hvis det låter greit så har du neppe no alvorlig problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.