YBA Skrevet November 12, 2010 Share Skrevet November 12, 2010 Eller vi kan rett og slett kalle opp de syv stamtonene etter de syv små dvergene, så blir ingen fornærmet, og det blir godtatt til og med av FrP? F.eks: Denne går i Grumpy - dur....? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet November 12, 2010 Share Skrevet November 12, 2010 Jeg foreslår at vi endrer Dopey til "hopey", så slipper vi den foreslående ledetonen mellom Happy og Dopey. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet November 12, 2010 Share Skrevet November 12, 2010 Dere glemmer at vi diskriminerer dyskalkulektikere og dysklektikere. Derfor er grafisk notasjon best. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet November 12, 2010 Share Skrevet November 12, 2010 Dere glemmer at vi diskriminerer dyskalkulektikere og dysklektikere. Derfor er grafisk notasjon best.Hva med de svaksynte og blinde? Og de med abstrakt virkelighetsoppfatning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet November 12, 2010 Share Skrevet November 12, 2010 De får bruke øra. Kan'ke gi for mye bort gratis, heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet November 12, 2010 Share Skrevet November 12, 2010 Godt poeng. Jeg sier meg enig. Dog, jeg ville heller gitt tonene i moll jentenavn. Det kan bli litt mer komplisert, men mye penere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patstrattus Skrevet Januar 21, 2011 Share Skrevet Januar 21, 2011 spiller faktisk i Drop B altså A# var egentlig meninga med drop B men ble mye feter med drop H Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet Januar 21, 2011 Share Skrevet Januar 21, 2011 spiller faktisk i Drop B altså A# var egentlig meninga med drop B men ble mye feter med drop HDen setningen der skjønte jeg ikke. Kan du omformulere, gjerne med bruk av punktum eller komma?Du spiller med drop Bb, men det er mye fetere med drop H? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svenni Skrevet Januar 21, 2011 Share Skrevet Januar 21, 2011 spiller faktisk i Drop B altså A# var egentlig meninga med drop B men ble mye feter med drop H ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
patstrattus Skrevet Januar 21, 2011 Share Skrevet Januar 21, 2011 var jeg som bytta om på bokstavene XDvar egentlig meninga med drop H men ble Drop Bb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dalarocker Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Jeg er kanskje litt seint ute, men en teori jeg synes høres veldig troverdig ut, som jeg har hørt av flere lærere og medelever på min skole, det er at når man i gamle dager (veldig gamle dager) fraktet noter sjøvegen fra England og over hit til Norge, forårsaket fuktigheten på vegen at blekket sklei ut, slik at b'en begynte å se ut som en h. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stromstans Skrevet Februar 28, 2011 Share Skrevet Februar 28, 2011 Tritonus var noe man for all del måtte unngå for ikke å påkalle djevelen, det ble vel begrunnet med en dose tallmagi, og at intervallet er litt uvant og "stygt" Noe så heslig måtte selvsagt komme fra styggen sjøl. Men hvis man lagde en ny tone mellom A og B og så hadde man løst problemet. En liten b, på en måte,og fordi man ville skille bedre mellom B og b, så ble h-en introdusert.Nå er jeg farlig sent ute med å kommentere dette, men tillater meg å gjøre det allikevel.Når har det seg jo slik at mixolydisk var i bruk i kirkemusikken lenge før jonisk (dur), og denne tonearten har jo også et tritonussprang, nemlig mellom ters og septim. Dette snakket om "diabolus in musica" er for det meste svada. Grunnen til at tritonus som melodisk intervall var lite brukt var at dette er et forstørret (eller forminsket) intervall, og anses som vanskelig å synge. Som harmonisk intervall er tritonus svært viktig og et velkomment tilskudd i den barokke funksjonsharmonikken, såfremt dissonansen behandles riktig.Men viktigst;Dette har absolutt ingenting med hvorfor vi sier H og ikke B. Det hele beror seg på en ukjent misforståelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mars 1, 2011 Share Skrevet Mars 1, 2011 (endret) Nå er jeg farlig sent ute med å kommentere dette, men tillater meg å gjøre det allikevel.Når har det seg jo slik at mixolydisk var i bruk i kirkemusikken lenge før jonisk (dur), og denne tonearten har jo også et tritonussprang, nemlig mellom ters og septim. Dette snakket om "diabolus in musica" er for det meste svada. Grunnen til at tritonus som melodisk intervall var lite brukt var at dette er et forstørret (eller forminsket) intervall, og anses som vanskelig å synge. Som harmonisk intervall er tritonus svært viktig og et velkomment tilskudd i den barokke funksjonsharmonikken, såfremt dissonansen behandles riktig.Men viktigst;Dette har absolutt ingenting med hvorfor vi sier H og ikke B. Det hele beror seg på en ukjent misforståelse.Tritonus finner du i alle kirketoneartene. Man unngikk bare rett og slett å bruke det, for å unngå dissonansen. Husk at man ofte sang i kvarter og kvinter på den tiden. Diabolus in musica er ikke svada i det hele tatt. Jeg forklarer lenger oppe hvorfor man sier H for B. Men ikke for å krangle, men det har faktisk ganske mye med alt dette å gjøre. Da den nåværende funksjonsharmonikken begynte å ta form fortsatte man å unngå tritonus, bortsett fra i septimakkorder etc. Men de færreste trodde lenger at den påkalte djevelen Endret Mars 1, 2011 av YBA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
davidsen Skrevet Mars 1, 2011 Share Skrevet Mars 1, 2011 (endret) Jeg har hørt så altfor mange forklaringer på hvorfor det heter H, og ikke B, den ene mer bastant enn den andre. Både på TV og radio pluss selvfølgelig internett. Det er jo morsomt at det skaper debatt, og vi kan vel trygt si at de lærde strides på dette "fenomenet".Jeg har jobbet som musikkinstruktør i korps, og pedagogisk sett, så hadde det vært mye enklere om vi bare fjernet H'en, og uttalte Bb som "bess". Endret Mars 1, 2011 av davidsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
YBA Skrevet Mars 1, 2011 Share Skrevet Mars 1, 2011 Jeg har hørt så altfor mange forklaringer på hvorfor det heter H, og ikke B, den ene mer bastant enn den andre. Både på TV og radio pluss selvfølgelig internett. Det er jo morsomt at det skaper debatt, og vi kan vel trygt si at de lærde strides på dette "fenomenet". Jeg har jobbet som musikkinstruktør i korps, og pedagogisk sett, så hadde det vært mye enklere om vi bare fjernet H'en, og uttalte Bb som "bess". Helt enig i det siste Ellers har jeg egentlig bare hørt en forklaring, både i norske, tyske og franske teoribøker, den virker veldig troverdig på meg, det er den jeg henviser til lenger oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå