Web Analytics
Jump to content

hel-halvtone skala...


reaper

Recommended Posts

ikke så lenge siden jeg lærte meg meg hel-halvtone skalaen og syntes den hørtes rå ut. i hvilke akkorder kan den brukes over? må alle akkordene i riffet inneholde tonene i skalaen for at det skal høres bra ut å spille solo over? har aldri hatt noe teori i mine ni år som gitarist, men har lært veldig mye av det som står rundt om på internett. så dersom noen kan hjelpe meg, hadde jeg vert svært takknemmelig. kan forresten nesten bare engelske begrep siden alt jeg har lært kommer fra nettet. :P (så ters, kvint, septim osv. må bli 3rd, 5th, 7th eller bare 3., 5...) håper noen kan hjelpe. :)

Link to comment
Share on other sites

Prøv å legg den over en dominantakkord, gjerne alterert. Da helst b5, b9, #9 og 13.

Ellers er den fin til å lage spenning i en progresjon. Prøv å legg den over de to siste slagene før oppløsning til tonika feks.

I en 2-5-1 kan du prøve å frasere innenfor halv/hel når du kommer til dominanten, fungerer utmerket godt.

Dette er en skala som hovedsakelig blir brukt innenfor jazz. Og da som en del av spenningen før oppløsning over dominantakkordene.

Det er skjelden man kommer over bruk av denne skalaen i riff, da den er tung å høre på uten oppløsning.

/Einar

Link to comment
Share on other sites

Greia med halv-hel/hel-halv er at det er en syntetisk skala. Dette innebærer at den er symmetrisk oppbygd, og dermed ikke har noe tonalt senter, i motsetning til dur- og mollskalaene vi kjenner. Dette gjør den litt vanskelig å anvende i praksis, men som allerede nevnt er en måte å gjøre den mer tonal og funksjonsmessig, å f.eks. putte den på dominant akkorder. Om du spiller halv-hel fra grunntonen på en dominantakkord får du denne rekken med toner: R - b9 - #9 - 3 - #4 - 5 - 6 - 7. Dette er en fin skala å bruke på f.eks. 13b9, #11, b9#9 akkorder. Kan prøve å finne et musikalsk eksempel på dette og få postet det her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører halv/hel og hel/halv om hverandre på dominantakkorder. Funker helt fint. Prøv hel/halv-skala en halvtone over en dominantakkord- det er kult! :)

Da spiller du vel egentlig dominantakkordens halv-hel?

...men helt enig...det er bare å bruke halv-hel og hel halv om hverandre.Er ideen sterk og god nok kan en seff spille hva det skulle være.

Link to comment
Share on other sites

Da spiller du vel egentlig dominantakkordens halv-hel?

...men helt enig...det er bare å bruke halv-hel og hel halv om hverandre.Er ideen sterk og god nok kan en seff spille hva det skulle være.

Vet du, det har jeg aldri brydd meg med å tenke over. Men det stemmer jo! :)

Du har helt rett i at man kan spille hva som helst, så lenge man gjør det med en god og sterk ide. "Play a mistake twice, and it's jazz".

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt finner du den enklest over dominanten i en mollskala, med andre ord relatert til den harmoniske mollskalaen.

Bygger du opp en femklang på det femte trinnet får du en 7b9 - akkord.

Fjerner du grunntonen og sitter igjen med den store tersen, den rene kvinten, den lille septimen og den lille nonen, er det en Dim-akkord fordi det er en liten ters mellom alle tonene.

Spiller du denne akkorden note for note får du en symmetrisk "skala" med bare små terser. Sniker du inn annenhver gang en hel- og en halvtone, får du den symmetriske (og med andre ord syntetiske) skalaen som araberene i sin tid kalte "Zar ef Kend" :rolleyes:

For en helvetes besserwisser tenker dere kanskje.... men jeg har blitt veldig opptatt av teori og ikke minst historien til diverse skalaer etc. på mine "eldre" dager ;)

Utgangspunktet er uansett: If it sounds good, it is good!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det er et flott alternativ. Jeg liker den. 
    • Hei.  Har en kawai patent 34-4127 kjøpt tidlig 60 tallet. Noen som har kjenskap til denne evnt hva den røft kan være verd? Har en del hakk og skavanker.
    • Den Line 6 boksen bruker 2.4 ghz digital overføring. Det vil si at den bruker wifi teknologi for å overføre. Når publikum kommer så blir det mer trafikk og vanskeligere for mottakeren å finne ditt signal (mange konkurrenter)    i korte trekk vil signalet være bra på lydsjekk og få problemer når publikum kommer. Du kan forsøke å bruke squelsh funksjonen også det å være nærmere mottakeren. Du kan også prøve å plassere den litt unna wifi routere etc. Men har den samme boksen selv. Og kan meddele de samme utfordringene du beskriver. Synd. På den positive siden så funker den ganske så bra på bygda. Helt til publikum kommer… om andre har løsninger vil jeg gjerne høre!    
    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.