Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hel-halvtone skala...


reaper

Anbefalte innlegg

ikke så lenge siden jeg lærte meg meg hel-halvtone skalaen og syntes den hørtes rå ut. i hvilke akkorder kan den brukes over? må alle akkordene i riffet inneholde tonene i skalaen for at det skal høres bra ut å spille solo over? har aldri hatt noe teori i mine ni år som gitarist, men har lært veldig mye av det som står rundt om på internett. så dersom noen kan hjelpe meg, hadde jeg vert svært takknemmelig. kan forresten nesten bare engelske begrep siden alt jeg har lært kommer fra nettet. :P (så ters, kvint, septim osv. må bli 3rd, 5th, 7th eller bare 3., 5...) håper noen kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legg den over en dominantakkord, gjerne alterert. Da helst b5, b9, #9 og 13.

Ellers er den fin til å lage spenning i en progresjon. Prøv å legg den over de to siste slagene før oppløsning til tonika feks.

I en 2-5-1 kan du prøve å frasere innenfor halv/hel når du kommer til dominanten, fungerer utmerket godt.

Dette er en skala som hovedsakelig blir brukt innenfor jazz. Og da som en del av spenningen før oppløsning over dominantakkordene.

Det er skjelden man kommer over bruk av denne skalaen i riff, da den er tung å høre på uten oppløsning.

/Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med halv-hel/hel-halv er at det er en syntetisk skala. Dette innebærer at den er symmetrisk oppbygd, og dermed ikke har noe tonalt senter, i motsetning til dur- og mollskalaene vi kjenner. Dette gjør den litt vanskelig å anvende i praksis, men som allerede nevnt er en måte å gjøre den mer tonal og funksjonsmessig, å f.eks. putte den på dominant akkorder. Om du spiller halv-hel fra grunntonen på en dominantakkord får du denne rekken med toner: R - b9 - #9 - 3 - #4 - 5 - 6 - 7. Dette er en fin skala å bruke på f.eks. 13b9, #11, b9#9 akkorder. Kan prøve å finne et musikalsk eksempel på dette og få postet det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører halv/hel og hel/halv om hverandre på dominantakkorder. Funker helt fint. Prøv hel/halv-skala en halvtone over en dominantakkord- det er kult! :)

Da spiller du vel egentlig dominantakkordens halv-hel?

...men helt enig...det er bare å bruke halv-hel og hel halv om hverandre.Er ideen sterk og god nok kan en seff spille hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiller du vel egentlig dominantakkordens halv-hel?

...men helt enig...det er bare å bruke halv-hel og hel halv om hverandre.Er ideen sterk og god nok kan en seff spille hva det skulle være.

Vet du, det har jeg aldri brydd meg med å tenke over. Men det stemmer jo! :)

Du har helt rett i at man kan spille hva som helst, så lenge man gjør det med en god og sterk ide. "Play a mistake twice, and it's jazz".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt finner du den enklest over dominanten i en mollskala, med andre ord relatert til den harmoniske mollskalaen.

Bygger du opp en femklang på det femte trinnet får du en 7b9 - akkord.

Fjerner du grunntonen og sitter igjen med den store tersen, den rene kvinten, den lille septimen og den lille nonen, er det en Dim-akkord fordi det er en liten ters mellom alle tonene.

Spiller du denne akkorden note for note får du en symmetrisk "skala" med bare små terser. Sniker du inn annenhver gang en hel- og en halvtone, får du den symmetriske (og med andre ord syntetiske) skalaen som araberene i sin tid kalte "Zar ef Kend" :rolleyes:

For en helvetes besserwisser tenker dere kanskje.... men jeg har blitt veldig opptatt av teori og ikke minst historien til diverse skalaer etc. på mine "eldre" dager ;)

Utgangspunktet er uansett: If it sounds good, it is good!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.