Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Long eller short neck tenon


Borge

Anbefalte innlegg

Tok en runde med gitaren i dag, polish, rens, strenger, fretboard og det meste... Tenkte samtidig jeg kunne sjekke ut om jeg hadde enten kort eller lang neck.

Ut i fra de bildene jeg har sett på nett, og sammenlignet med, så ser det ut som jeg har lang neck? Noen som kan bekrefte det? Klikk på bildene for å se større bilde.

post-6170-021054600 1289336185_thumb.jpgpost-6170-056360500 1289336191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har skrevet at det er en Gibson LP.

Trodde de skulle ha langt halsfeste...

Da har du nok trodd feil. Det er like vanlig med long og short tenon på LP, alt etter hvilke modeller det er snakk om, og hvilke årsperioder de er produsert i, og i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke bombastisk si hverken short eller long tenon, da jeg ikke har så veldig mye kunnskaper om dette temaet.

Men, jeg fant jeg fant!

Begynte å søke litt rundt forbi og fant denne på lespaulforum, denne på google og dette bildet (også funnet via google).

Konklusjonen er vel at jeg fikk ikke noe særlig fornuftig ut av bildene, men om noen av ekspertene kommer innom, tror jeg de oppklarer dette mye kjappere enn det tok meg å skrive denne posten. :)

Edit: Se der kom det en oppklaring allerede.Og ja, innen jeg var ferdigskrevet kom det 3 poster. :P

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å se, men vanligvis ser man godt hvor innfesting til halsen er når det er long tenon. Søk etter bilder av long neck tenon på google, så ser du.

Ja innmarri vanskelig å se også. De har klina på så utrolig mye (sort/mørk) lakk at det er umulig å se om det er noe små skjøter under.

På denne så er det jo veldig lett å se for eksempel... Lys lakk, og lite lakk:

post-6170-054294700 1289337470_thumb.jpg

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det kanskje være denne typen innfesting du har? Se bildet i linken, ser ut å gå omtrent til sør-enden av pickup hullet.

http://www.mylespaul.com/forums/gibson-les-pauls/22887-gibson-new-improved-tenon-neck.html

Hmm, godt mulig. Det ble vanlig på '08 Standards. Og min er fra Mars '08, og er en Standard, men er en signaturgitar. Min har ikke asymmetrisk hals, men en mellomting mellom 60's og 50's hals som er unikt for Slash signatur gitarene. Men ellers er de jo produsert med samme specs (forutom pickups, unchambered, TonePro bro og endestykke) som de andre '08 Standard'ene vil jeg tippe.

Jaja, det spiller ikke så mye rolle uansett - gitaren låter helrått uansett :) Var bare nysgjerrig, og fikk mulighet til å ta et par bilder før i kveld.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok liksågodt å sendte ein mail til gibson

vist det er ein Gibson USA Slash Les Paul Signature '08 du har, så fikk jeg dette svaret :

The Les Paul Slash custom has a long tenon neck, and the LP Slash USA don’t.

Regards,

Marcelo Pineda

Customer Service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.