Web Analytics
Jump to content

Hurra!! (Fiiine nye tele´n min!)

Guest

Recommended Posts

Min trofaste Ibanez S470, som til slutt var den eneste gitaren jeg hadde igjen etter at en problematisk økonomi krevde sitt, fikk et skudd for baugen for noen dager siden da jeg skulle re-strenge den. Jeg har nok brukt for mye makt på låsemekanismen på strengestolen, for da jeg skulle dra til skruen som holder e og a strengen gikk den bare rundt og rundt og rundt og rundt... Og da jeg tok tak i den kom skruen ut med alle gjengene helt herpa (Jeg er ikke noen arnold når jeg skal skru til så dette er ikke den peneste fjære i hatten til ibanez hva byggekvalitet angår!!)

Med alle sparepengene klare som offer tuslet jeg ned på imerslund for å finne ut hva ny låsemekanisme koster og hvor man finner sånt.

Såklart går man ikke inn på ei sånn sjappe uten å prøve alle de fine gitarene som henger der! Jeg satt veldig lenge med en Santana SE som jeg lenge har betraktet som den beste investeringen i den klassen (SERIØSE gitarer til en GOD pris!) og tenkte at jeg skulle gjerne hatt råd til en sånn en.. Så fikk jeg øye på noen fendere som jeg aldri har sett før! Nemlig special edition gitarene fra Korea! Veeeldig fine finisher fikk meg til å legge bort alle fordommer om gnålete singlecoils og besynderlig spillbarhet og alle andre tanker vi "ikke-fendere" har om dette merket.

Showmasteren var sinnsykt lekker! Singlecoils er singlecoils og grunnleggende feil for min tjukkis-vreng, men disse klarte å berge seg med mitt anerkjennende nikk og en tanke om at "dersom jeg trengte singlecoils..."

Så oppdaget jeg en rar gitar!! En telecaster med limt hals! Fast bro med seks strengesadler og gjennomgående strenger! Buet topp! Og flammelønn! Mellom nevene gikk overraskelsen fra stor til absurd! Tynn og fin hals for å rase rundt på! To humbuckere fra USA ga en feit, definert og allsidig lyd! En strengestol av grafitti sørget for systain!

Jeg var overbevisst...

Jeg hadde helt glemt av ibanezen da jeg gikk ut av butikken! Jeg hadde nemlig sett prislappen på disse utrolige fenderne! UNDER 6000! Med hodet fullt av fantasier på vei hjem slo det meg: det må stikke noe under... Så flashy gitarer til en sånn pris kan ikke være gode kjøp!!

Etter litt leiting på nettet kunne de som bor i leiligheta høre lyden av en slapp kjeve smelle i gulvet. I USA koster nemlig de eksakt samme gitarene 850 USD. Altså er vi skånet med et mirakuløst prisnivå her i norge! Alle spesifikasjoner ble bekreftet: USA pickuper, grafitt stol, ekte flammelønn i toppen på en mahogny kropp og diverse!

Jeg ringte min kontakt for å få et godt tilbud (Dere får aldri vite hvem det er av hensyn til vedkommende og personens muligheter til å gi nettopp MEG slike tilbud... Men det er helt lovlig :D ) Og i dag betalte jeg ikke mer en fire tusen, vel vitende om at en Special Edition Tele i amber finish er på vei til meg!!

Innlegget ble langt, men jeg er helt i skyene!! Håper noen der ute orket ploge seg gjennom dette...

Se så fin den er:

http://www.fender.com/products/show.php?op...&partno=0262000

Hardwaren er helt utrolig til den prisen!

Santana SE er revet fra tronen som beste i sin klasse etter jeg fant denne! Den har på en fantastisk måte kombinert den typiske fenter-feelingen men samtidig gjort en massiv invasjon i dobbel humbucker-land!

Som sagt 850 USD pleier å bety en langt stivere pris i norge en 5500,-

Også er jeg så heldig å ha en leverandør som klarte å skaffe den for fire laken... Til den prisen tror jeg ikke telen kan skuffe! Det skal godt gjøres at den skal tuktes av OLP og Yamaha Pacifica og lignende selv om disse er kremgitarer i sin klasse!

Vel...

Jeg skal innrømme med en gang at dersom jeg har sagt noe stygt om kvaliteten eller integriteten til fender tidligere så har det vært kort og godt feil! Har hatt dårlig erfaring med squiere, men så har jeg ikke akkurat sammenlignet de med aktuelle konkurrenter, men langt dyrere gitarer...

Det har vært snakk om estetikk og spillestil! Jeg syns vanlig strat blir litt kjedelig og singlecoils har bare ikke den lyden jeg vil ha, så da har jeg liksom ikke helt hatt muligheten til å falle for fender :P Og så syns jeg jo da enda at en Les Paul i de rette finishene er uslåelig hva "coolness" angår! Jeg har også mistenkt at det finnes bedre varianter av straten en fenders, men det er noe som jeg egentlig har noe erfaring med...

Men jeg skal nå offisielt gi deg dette Per Anders: fender er i sitt domene uslåelige! De har også endel gitarer som man seriøst burde vurdere selv om de kanskje ikke virker som alternativer til å begynne med! Som i mitt tilfelle hvor jeg mente Santana SE var selvsagt, men vraket den for en Tele av alle ting!?! ;)