Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bil polish på gitar


stensen

Anbefalte innlegg

Får en ny øks i posten imorgen og den er blank. En Ibanez Jem 77BRMR (Bad Horsie)

Er det noen som tror det går an og bruke bil polish f.eks Autoglym på gitaren for

å beskytte finishen på gitaren. Har lagt ut spørsmålet på Jem Site, men ikke noe svar ennå.

MEN NÅ HAR JEG PRØVD MEGUIARS CARNAUBA WAX OG DET FUNKET

post-7278-085136700 1289505248_thumb.jpg

Endret av stensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får en ny øks i posten imorgen og den er blank. En Ibanez Jem 77BRMR (Bad Horsie)

Er det noen som tror det går an og bruke bil polish f.eks Autoglym på gitaren for

å beskytte finishen på gitaren. Har lagt ut spørsmålet på Jem Site, men ikke noe svar ennå.

Ja, det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt(bruker) bilvoks på gitarer mange ganger. Blir blankt og fint, og langt lettere å holde gitaren pen.

Men har dårlig erfaring med å polere halsen, den ble i mitt tilfellet endra "tråere" enn en lakkert hals pleier å være..

Kan nok være noe med polishen jeg brukte. (voksbasert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man kan gjøre med lakk på en gitar med diversje slipemidler, ja, og det trenger ikke stå "guitar" på tuben en gang.

Når det gjelder originalspørsmålet, så vil jeg kanskje minne om at det ikke er store beskyttelsen mot riper ved å polere en gitar med bilpolish, eller hvilken som helt annen polish, heller for den del. Gitaren vil bli lettere å holde ren, og framstå som litt blankere. Den største utfordringen er å påføre polishen uten å få produktrester langs kantene av plekterbrett og andre ting som er montert på kroppen. Men beskyttelse mot riper kan man ikke regne med å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar som blir brukt, får riper, og skal ha det også. Det er tross alt ikke en pyntegjenstand, men et redskap.

Det samme kan sies om en bil, men de fleste liker å ta vare på tingene sine, selv om de er bruksgjenstander.

Tørker du aldri av laptopen din eller TV'en din? På sett og vis så er jo alt bruksgjenstander.

Du kan ikke diktere hva som er rett eller galt sånn sett, eller "at en gitar skal ha riper".

Jeg foretrekker å ikke ha riper på min. Shame on me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan sies om en bil, men de fleste liker å ta vare på tingene sine, selv om de er bruksgjenstander.

Tørker du aldri av laptopen din eller TV'en din? På sett og vis så er jo alt bruksgjenstander.

Du kan ikke diktere hva som er rett eller galt sånn sett, eller "at en gitar skal ha riper".

Jeg foretrekker å ikke ha riper på min. Shame on me.

Jo, men uansett hvor pent du behandler bilen din, vil den få fine riper ganske fort. TV'en kan man berge ganske lenge i og med at man ikke er så mye borti den, men støvtørking vil til slutt lage fine riper på den også. Gitaren (hvis den blir brukt) kommer i kontakt med klær, hud, beltespenner, ringer osv. og riper er ikke til å unngå. Jeg sier ikke at du ikke skal polere gitaren din da du får en fin og blank overflate ved å gjøre det, og det kan utsette slitasjen noe, men for din del håper jeg slitasjen kommer krypende likevel. Da betyr det at det er en gitar du spiller mye på, og at det da sannsynligvis er en god gitar pga. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men uansett hvor pent du behandler bilen din, vil den få fine riper ganske fort. TV'en kan man berge ganske lenge i og med at man ikke er så mye borti den, men støvtørking vil til slutt lage fine riper på den også. Gitaren (hvis den blir brukt) kommer i kontakt med klær, hud, beltespenner, ringer osv. og riper er ikke til å unngå. Jeg sier ikke at du ikke skal polere gitaren din da du får en fin og blank overflate ved å gjøre det, og det kan utsette slitasjen noe, men for din del håper jeg slitasjen kommer krypende likevel. Da betyr det at det er en gitar du spiller mye på, og at det da sannsynligvis er en god gitar pga. det.

Joda enig, men det er nå like jævli like surt hver gang jeg finner en ny ripe på bilen! Spesielt med sort bil der hver minste ripe er ekstra synlig :D hehe.. Spiller nå på gitaren 1-3 timer hver dag, så den får nå brukt seg. Og ja, den har fått riper. Og vanlige riper er helt OK, det jeg ikke liker er de bittesmå ripene som kommer av at jeg tørker av gitaren... siden den også er sort og blank, så blir de sorte områdene seende grå ut pga. alle de små ripene etter kluter, papir og klær... Neste gang jeg skal ha gitar så blir det en lys, så jeg slipper å se alle de små detaljene som dukker opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du har et bra poeng, men likevel er smaken som baken. Jeg for eksempel, har akkurat brukt noen minutter hver dag på å fylle igjen noen lakkskader på en 20 år gammel RG. En halvtime hver kveld i mange uker, men påfylling av superlim med tannpirker, og etter hvert sliping.

Sier ikke at det er nødvendig, at gitaren nødvendigvis blir så mye "penere", men for meg er det litt morsomt å se om jeg får det til. Tråd kommer etterhvert. Jeg er helt enig i at denne aktiviteten er like dustete som å betale mer for en gitar fordi noen har raspet og banket løs på den for å få den til å se gammel ut. Vi har alle våre merkelige preferanser.

Men jo, ting som blir brukt, slites. Likevel- det forhindrer ikke meg i å avfette, vaske, polere og topshine bilen min tre ganger i året. Det er få som gjetter at den er ti år gammel.

Før det nevnes, så vet jeg at det er et "billig triks" å dra den der, da "reliced" biler ikke helt har slått an, :P men det dreier seg tross alt om å ta vare på tingene sine. Jeg liker å gjøre det, andre bryr seg ikke like mye om det, og det er helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at du dro fram det esset, men i denne sammenhengen er det vel egentlig et sidesprang, nærmest..

Fin Saab, og mye morsommere enn "folkhemsvolvoen" jeg har. Hva er det man sier- Touché ? :)

Nok om det, jeg ser ikke noe feil i å knikke litt og pusse litt på en gitar for at den skal holde seg. Jeg synes ikke det er OK å stille opp på en spillejobb, der man har hodet fullt av andre tanker, og så oppleve at man stiller med en gitar som er ustemt, innsmørt med diverse væsker, slark i pluggen, og en hals som er omtrent like glatt som et fluepapir. Det er ikke noe jeg har lyst til å bruke tid på der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok om det, jeg ser ikke noe feil i å knikke litt og pusse litt på en gitar for at den skal holde seg. Jeg synes ikke det er OK å stille opp på en spillejobb, der man har hodet fullt av andre tanker, og så oppleve at man stiller med en gitar som er ustemt, innsmørt med diverse væsker, slark i pluggen, og en hals som er omtrent like glatt som et fluepapir. Det er ikke noe jeg har lyst til å bruke tid på der og da.

DET er jeg helt enig i, men voks er det lenge siden jeg har brukt på gitarene mine. Litt vann på en god mikrofiberklut i tillegg til annet vedlikehold holder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.