Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikkvideoer - hvorfor vanskelig å finne?


rocktrond

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i musikkvideoer. Teoretisk sett er jo musikkvideoer reklame for artister/albumer - og man skulle tro at plateselskaper/artister skulle være intereserte i å få vist disse i så stort omfang som mulig. Derfor mener jeg også at det burde finnes en onlinetjeneste/bibliotek - eller et spotify for (HD) musikkvideoer, men neida. Istedenfor er det til tider vanskelig - sågar umulig å finne musikkvideoer på nett i god kvalitet.

Letet nettopp etter Beautiful Dangerous med Slash. I mangel av overnevnte tjeneste® sjekket jeg naturligvis YouTube - og får meldingen:

This video contains content from WMG and Sony Music Entertainment, one or more of whom have blocked it in your country on copyright grounds.

:angry:

Litt mere leting så fant jeg den da fra Roadrunner Germany:

Men som oftest må man ty til litt mer "lugubre" videosider for å finne en god del musikkvideoer - og ofte da i veldig laber kvalitet. Hvorfor er det slik?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

musikkbransjen er død. det handler kun om å tjene penger, noe man kan se ut i fra hvilken musikk som er "pop" for tiden. Musikkvideoer er vel forbeholdt musikk tv-kanaler osv. + at mye av den "ekte" musikken ikke får så mange musikkvideoer. Glansdagene der garasjeband vokser seg ut av garasjen for å ta over verden er forbi. Hvor mange store(altså store som i: AC/DC, Led Zepplin, Beatles, The Who osv) nye band har det dukket opp de siste 10-15årene? jeg kommer ikke på noen. alt handler om å ha penger. virker som om plateselskap har en oppskrift på å finne et pent individ for så å bruke massive pengebeløp på å få andre til å lage/fremføre musikk i denne personens navn. Ekte musikk lages av folk som sitter med et amatørstudio i kjelleren. mye av musikken som blir laget av folk på forumet her er god nok til plateutgivelse, men det er ikke nok penger i det, slik at plateselskaper/produsenter ikke gidder å bruke energi på sånt. Dagens "pop" "musikere" er ikke kunstnere, men håndverkere.

Endret av jøtul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

musikkbransjen er død. det handler kun om å tjene penger, noe man kan se ut i fra hvilken musikk som er "pop" for tiden. Musikkvideoer er vel forbeholdt musikk tv-kanaler osv. + at mye av den "ekte" musikken ikke får så mange musikkvideoer. Glansdagene der garasjeband vokser seg ut av garasjen for å ta over verden er forbi. Hvor mange store(altså store som i: AC/DC, Led Zepplin, Beatles, The Who osv) nye band har det dukket opp de siste 10-15årene? jeg kommer ikke på noen. alt handler om å ha penger. virker som om plateselskap har en oppskrift på å finne et pent individ for så å bruke massive pengebeløp på å få andre til å lage/fremføre musikk i denne personens navn. Ekte musikk lages av folk som sitter med et amatørstudio i kjelleren. mye av musikken som blir laget av folk på forumet her er god nok til plateutgivelse, men det er ikke nok penger i det, slik at plateselskaper/produsenter ikke gidder å bruke energi på sånt. Dagens "pop" "musikere" er ikke kunstnere, men håndverkere.

Hva har liksom det med tråden å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Jøtul, du bør lese litt mer på stoffet du snakker om. Musikk har alltid vært et håndverk. (Dette er ikke ment nedlatende, men som en oppfordring hvis du er interessert i temaet).

Alle artistene du ramser opp som store band har vært og er big business. AC/DC nekter å kaste seg på den digitale bølgen, fordi det er mindre penger å hente i streaming, på iTunes, etc. De vet at de har dedikerte fans som kjøper platene, og da er det ingen vits å velge løsninger som ikke gir like stor avkastning. Ingen som lever av utøvende musikk gjør det kun fordi de er flinke å spille gittar - de er flinke med bisnissen også. :)

Jeg er fullstendig enig i at det er et kvalmende kynisk preg på moderne populærmusikk, og at det er om å gjøre å provosere mest, vise mest pupp og si de dummeste tingene som selger plater. Og det er veldig kjipt for alle oss som setter pris på kunsterisk seriøs musikk som ikke er pakket inn inn hollywoodhelvetet. Se på Madcon - én tur over atlanteren, og de låter som alt annet skvip som masseproduseres på høyt nivå der borte, og har mistet alt særpreget de hadde.

For å svare på trådstarters spørsmål: Musikkvidoens amputering på nett er den mest tydelige konsekvensen av piratvirksomhet. Plateselskapene fikk så smått panikk, og har slengt lovpålagte copyrightbeskyttende papirer i hytt og dynevær - spesielt til YouTube. Ergo fjernes videoer, lydspor på videoer, og alt annet som før var ganske tilgjengelig. Nå skal jeg ikke være konservativ og gubbete, men piratvirksomhet og misforstått idealisme har definitivt gjort det vanskeligere for musikere å leve kun av musikken sin. TONO/FONO, som skal beskytte rettighetene til komponister og utøvere, behandles av mange som "futen", og band som Kråkesølv bretter alle platecoverne sine selv - for hånd. Personlig er jeg verken anti-pirat eller Kaptein Rødskjegg - men forbrukerne og bransjen må finne en gyllen mellomvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at pirat/nedlasting o.l. i dag er en stor del av hele bildet. Men dette dreier seg (i musikksammenheng) stort sett om konsumering av lyd - dvs. det vi får om vi betaler for en plate. Men musikkvideoer har jo en annen funksjon - det er i liten grad salg direkte til sluttkonsument av musikkvideoer. Musikkvideoer dreier seg (slik jeg har forstått det) om mest mulig markedsføring av album/artist - for å stimulere (lovlig) anskaffelse av lydproduktet.

En annen ting er jo at videoer er tilgjengelige (bl.a. via YouTube) "over there", men ikke på denne siden av Atlanteren. Er en amerikaner en bedre potensiell kunde en oss?

Det kommer nok en dag (håper jeg) der jeg kan finne det meste av musikkvideoer på nett, i GOD kvalitet. Jeg kunne faktisk være villig til å betale for det (f.eks. etter Spotify modell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for all del ikke uenig med deg - musikkvideoer er en finfin måte å promotere musikken/produktet på. Problemet ligger i lydsporet, som er underlagt åndsverkloven, og den er det platebransjen klamrer seg til med nebb og klør. :)

Jeg hadde nok ikke betalt for musikkvideoer utover det jeg betaler for TV-signalet mitt, men tror nok at en slik tjeneste hadde vært levedyktig når man får bukt med den verste piratvirksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke betalt for musikkvideoer utover det jeg betaler for TV-signalet mitt, men tror nok at en slik tjeneste hadde vært levedyktig når man får bukt med den verste piratvirksomheten.

Det er nok kanskje ikke like stort marked for musikkvideoer som musikken selv :)

Men for min egen del har jeg vært storfan/fasinert av musikkvideoformatet siden Headbangers Ball dagene i min ungdom B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er galskap å fjerne lyden på musikkvideoer, og så tenke at her har man ordnet opp i et problem. Hvilket problem? Hva tror de store selskapene at de løser ved å fjerne lyden på en video, eller enda verre, å sperre videoen for et helt land. Min reaksjon? Last ned ulovlig! Hvis de vil gjøre det vanskeligere for meg å ha enkel tilgang til en god video hvis jeg f.eks. har lyst å vise ny musikk til venner, da driter jeg ganske enkelt i å støtte disse selskapene. Det blir så klart ikke å gjøre noe utslag for platesalget, men det er da min måte å vise at jeg misliker at de forholder seg til lyttere på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er galskap å fjerne lyden på musikkvideoer, og så tenke at her har man ordnet opp i et problem. Hvilket problem? Hva tror de store selskapene at de løser ved å fjerne lyden på en video, eller enda verre, å sperre videoen for et helt land. Min reaksjon? Last ned ulovlig! Hvis de vil gjøre det vanskeligere for meg å ha enkel tilgang til en god video hvis jeg f.eks. har lyst å vise ny musikk til venner, da driter jeg ganske enkelt i å støtte disse selskapene. Det blir så klart ikke å gjøre noe utslag for platesalget, men det er da min måte å vise at jeg misliker at de forholder seg til lyttere på den måten.

Nemlig! Jeg forstår musikkbransjens ønske om å beskytte åndsverk, og kunne opprettholde en levedyktig økonomi, men ved å lage hindringer for forbrukeren gjør de seg selv en bjørnetjeneste. Du er nok ikke alene om å ha en slik holdning til YouTube-videoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må jo få legge til at jeg er en som helst kjøper musikken. Ikke nødvendigvis for å støtte noen som helst, det er en filosofi som egentlig først har oppstått for alvor de siste 10 årene med fokus på det med ulovlig nedlasting, men fordi jeg liker å ha noe håndfast. Jeg liker å kunne plukke fram favorittplatene fra hylla, legge platen i CD-skuffen, og studere heftet mens jeg koser meg med musikken.

Klart jeg ønsker å støtte musikerne, men det har aldri vært primærfokuset mitt som forbruker. Hvis det var greia, da hadde jeg holdt meg til iTunes og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette temaet er egentlig kjempespennende, selv om det kanskje spora av litt...... Men det handler jo om feilslått proteksjonisme, og det kommer vi nok til å se myre rare utslag av i tiden fremover fra musikkbransjen. Sjøl er jeg også av den sorten som gjerne går og kjøper det som fenger meg. Men hele bransjen er jo litt i grøfta for tida, og her i fjorden hvor jeg bor, er det nå kun 1 platebutikk i et oppland på mer enn 100 000 innbyggere. Og det er Platekompaniet, og de har ikke en dritt utover megaselgerne. Hva gjør man da, når bransjen kvæler seg sjøl ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som oftest må man ty til litt mer "lugubre" videosider for å finne en god del musikkvideoer - og ofte da i veldig laber kvalitet. Hvorfor er det slik?????

Det eksisterer et par ganske gigantiske tjenester/siter for musikkvideoer, men da rettigheter til musikk må klareres på nasjonalt nivå, er disse tjenestene stort sett kun tilgjengelige i USA. Poenget er vel at å klarere slike rettigheter (nesten artist for artist) for små land som Norge er en ganske omfattende jobb, og derfor gjøres det ikke med mindre vi snakker om salg av produkter.

Man kan jo si så mye om slikt, men hvorfor eksisterer det f.eks ingen europeiske tjenester av samme type? MTV i USA har en stor site med et stort musikkvideo bibliotek, det er ingen ting som hindrer MTV i UK/Europa å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.