Web Analytics
Jump to content

Ibanezfolk, slå dere løs!

TheJack

Recommended Posts

Hei hei!

Her håper jeg folk klarer å holde seg til tema:

Hva er det folk som sverger til Ibanez har å utsette på Fender?

Det er altså IBANEZ mot FENDER, prøv å hold dere til det. Liker du både Fender og Ibanez er det greit, men hold deg unna denne tråden i såfall (hint: IKKE SKRIV SVAR). Sure oppgulp uten saklige argumenter håper jeg det går ann å slippe, bare for denne gang. Hva er det som gjør at dere foretrekker Ibanez fremfor Fender? Slå dere løs, jeg vil høre deres (saklige) meninger!

Synes Fender er helt nydelig og spille på, men velger Ibanez framfor Fender. Jeg synes det er morsommere og spille på en Ibanez, Floyd Rose generellt egentlig. Synes også Ibanez er litt bedre å spille på, men det er vell bare fordi jeg liker Ibanez VELDIG godt. :wink:

Så, Ibanez framfor Fender. :)

Uttaler meg her om high-end Ibanez;

Jeg ser på Ibanez som en forbedret utgave av en Fender. Tremoloer som takler skikkelig mishandling uten å gå utover stemmingen på gitaren. Halsene er tynnere og passer hendene mine bedre.

Halser med 24 bånd og med AANJ'en (All Access Neck Joint) sikrer bedre tilgang til de nederste båndene. For meg føles Fenders neck joint klumpete og knotete. H/S/H oppsettet gir en mye mer allsidig lyd en standard Strat, og i ute-av-fase settingen får man en temmelig OK Strat-lyd.

Ser derfor ingen grunn til å velge en mer "gammeldags" gitar til samme fremfor en bedre og nyere utgave til samme pris.

Rent visuelt syns jeg kropen til RG/JEM serien er hakket penere enn Fender Strat. Tynnere og med dypere cut-aways for bedre tilgang til de øverste båndene.

Edit:

Om denne tråden sklir ut, vil jeg personlig slette samtlige useriøse innlegg uten forvarsel.

Noen punkter som er viktige for meg.

- Humbuckere ved stol og hals. Fender har noen modeller med HSH konfigurasjon, men de er særdeles kostbare og vanskelig å finne.

- 24 bånd på en hals som gjør det mulig å benytte seg av alle båndene.

- Tremolo. Fender har noen med Floyd Rose, men ingen med 24 bånd og HSH.

Hei Hei du og :)

Synes (etter de Ibanezene og Fenderne jeg har testet) Fender er bedre merke, lyden er mer meg. Alle er jo forskjellige så hvilken lyd som passer til hvem.

Men skal legge til at Ibanez er konge gitarer også.

Vel, jeg har aldri likt lyden i Fender, synes ikke de er så forferdelig gode å spille på heller ;)

Har ikke prøvd mye Ibanez, men de få jeg har prøvd har i hvertfall hatt bedre lyd og har vært bedre å spille på enn Fender.

Så jeg må nok si Ibanez ;)

EDIT: Ibanezene ser kulere ut og..

Var det slik at det bare var for Ibanez-gutta å skrive mot fender, eller gjelder det andre veien og?

Ibanez mot Fender bare. Som Fendermann er det moro å høre fra "den andre leieren" uten at det skal gli ut i usaklige diskusjoner om hva som er "best".

En av hovedgrunnene til at jeg ikke liker Fender noe spesielt godt, er at jeg synes de er så sykt stygge!

Jeg klarer ikke å like et gitarmerke som lager gitarer i lyserosa og gult og sann, det er IKKE fint.

Jeg liker heller ikke tremolo systemet deres, selv de dyreste gitarene blir jo ustemte når man rister litt.

Bare se på G3 dvden under jammen, malmsten må stemme litt mellom hver sang mens vai og satriani bare ser dumt på han.

Personlig så synes jeg også lyden til en hvilken som helst ibanez er MYE finere enn det man får ut av en fender.

Piezo stuffet til ibanez er også ganske fett.

1) Formen på Ibanezene er mye deiligere enn Fenderne.

2) Utrolig lettspilt hals. Mange er imot den tynne halsen, selv elsker jeg den

3) Tremoloen er skikkelig digg. Likvel er det litt irriterende at den er "floating" (tror jeg det heter). Bender du en streng blir resten litt dypere.

4) Skikkelig god lyd i Ibanezene. Skal ikke si at det ikke er det på Fenderne, men jeg er da veldig glad i Ibanezlyden.

:)

Skal ikke blande meg borti tråden, untatt å påpeke at fender har jo en gitar som "kunne" vært en ibanez. Showmaster. 24 bånd, HSS el HH, Floyd(orginal el pro?)... Tror ikke de er noe spesielt dyre heller... Tror denne gitaren fyller opp de fleste kravene til deg Euph. Skift ut den ene singelcoilen til en hot rails el noe. Men har vel ikke ibanez hals.. :)

Annen ting. Siden Fender eier Jackson. Kan vi da si at f.eks. en Jackson Soloist er en Fender? Blir med ett noe helt annet...

Ok, var kanskje å dra den litt langt, men har lyst på en Soloist.. hehe

Showmaster, ja. Har lest om de, men aldri sett en. Hvorfor kom ikke Fender med en konkurrent til superstratene da de herjet som værst og konkurransen var hardest? Ikke vet jeg, annet enn at Hetfield modellen ikke kan regnes som Fender.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har den store sansen for produsenter som erobre andre deler av markedet i tillegg til de delene de allerede har. Fender er sin greie, og for meg kunne de godt holdt seg til det de er respekterte for. Å begynne med 7-strengs strater fordi mange kjøper 7-strengere virker lite gjennomtenkt. Er det bare for å selge flere gitarer, hva så med den vanlige straten? Er målet bare å selge fler enn i fjor? Nå er jo de fleste merker basert på salg. Men, men.