Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av ny gitar


Mark-Knopfler95

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Er ny her på forumet, så kan begynne med å fortelle kort om meg selv.

Jeg er en 15 år gammel gutt, som har spilt gitar i 6 år nå. Går på kulturskolen, på klassisk gitar. Men de siste par årene har jeg gradvis begynt å spille mer og mer el-gitar på fritiden. Nå siste par månedene har jeg nok spilt minst 1-2 til dagen. Spiller stort sett alltid med fingrene, bruker veldig sjelden plekter. Er nok mye på grunn av at jeg har spilt klassisk i så mange år. Liker mye bedre å spille med fingrene, og spiller også mye bedre og raskere da. Har alltid vert stor fan av Mark Knopfler, og etter å ha sett han på konsert i sommer, så har jeg blitt helt hekta på ham. Hører utrolig mye på han og Dire Straits.

Har en klassisk gitar, en akustisk (Morgan), og til el-gitar har jeg bare en billig stratocaster-kopi. Så føler at det er på tide med en ny el-gitar.

Har veldig lyst på en Gibson Les Paul, elsker lyden i dem, og å spille på dem. Så lurer litt på hva som er det beste å kjøpe:

En Les Paul Standard blir for dyrt. Har funnet en Studio i Wine Red til 9000, ny. Så den er veldig aktuell.

Så kom jeg over denne her i dag:

http://www.intersalg.no/?page=modules/product&id=571969&mainCategory=251&catId=327&utm_source=KelkooProducts&utm_medium=cpc&referrer=kelkooGibson

Lurer på om noen vet hva som er forskjellen på denne her og en vanlig Studio? Er veldig glad i fargen på denne gitaren i linken, men lurer på hva forskjellene er kvalitetmessig?

Håper på flere svar og meninger!

Edit: Sorry, så nå at jeg har plassert tråden på feil sted. :P

Endret av Mark-Knopfler95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å sjekke bruktmarkedet. Det finner du mye bra til en behageligere pris. Dessuten har du forsterker, eller skal du legge penger i det også? Den du linka til har P90s istedenfor humbuckere. Utenom det tror jeg de er ganske så like. Det går mye snakk om at Studioene varierer mye i produksjonskvalitet. Er du nødt til å ha Gibson? Hvis ikke kan du jo også se på Edwards for eksempel, som er kvalitetsrike Les Paul kopier fra Japan.

Endret av embedded
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så veldig mye teknisk om el-gitarer, så må spørre om hva som er forskjellen på P90s og vanlige humbuckere? Bedre kvalitet på de vanlige? Annerledes lyd?

Hadde i utgangspunktet planer om en Gibson, men etter å ha sjekket litt om de kopiene så vet jeg ikke helt.

Det virker som om det er veldig god kvalitet på kopiene, og de Edwards kopiene så veldig bra ut. Eneste som er dumt er liksom at de ikke er "ekte" vare. :) Er kanskje dumt å tenke sånn da, for kvaliteten er jo det viktigste.

Det er altså bedre kvalitet på en f.eks. Edwards LP i samme prisklassen som en vanlig Studio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på meg om jeg sier feil, men P90 er vel en mellomting mellom single coil og humbucker. Låter lyst og kanskje litt twangy, slik som single coils gjør.

Det blir dumt ja, for Edwards er supre gitarer :) Har prøvd en slik Edwards LP og den knuste alle studioer jeg har prøvd, både kvalitetsmessig og lydmessig. Det er bare et annet navn på headstocken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen bør du også vurdere gitarer i PRS sin SE-serie. Dette er gitarer produsert på lisens i Korea. De koster bare 1/4 av de amerikanske modellene, men kvaliteten er slett ikke dårlig. Selv har jeg både Strat'er og en LP-custom, men om jeg må velge bare en å ta med på tur faller valget på min PRS Custom 24. Det er min ultimate all-round gitar, men også en helt annen prisklasse. Denne finnes imidlertid nå i en SE modell (25yr anniv model) som selges for ca 7500 i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett på meg om jeg sier feil, men P90 er vel en mellomting mellom single coil og humbucker. Låter lyst og kanskje litt twangy, slik som single coils gjør.

Det blir dumt ja, for Edwards er supre gitarer :) Har prøvd en slik Edwards LP og den knuste alle studioer jeg har prøvd, både kvalitetsmessig og lydmessig. Det er bare et annet navn på headstocken.

Ok. Da tror jeg at jeg satser på en med humbuckers.

Høres bra ut det da, har du peiling hvor det går an å få kjøpt en sånn Edwards? :)

Regner med det ikke er lett å få tak i her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen bør du også vurdere gitarer i PRS sin SE-serie. Dette er gitarer produsert på lisens i Korea. De koster bare 1/4 av de amerikanske modellene, men kvaliteten er slett ikke dårlig. Selv har jeg både Strat'er og en LP-custom, men om jeg må velge bare en å ta med på tur faller valget på min PRS Custom 24. Det er min ultimate all-round gitar, men også en helt annen prisklasse. Denne finnes imidlertid nå i en SE modell (25yr anniv model) som selges for ca 7500 i Norge.

Støtter forslaget om PRS SE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.