Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hofner gitar?


askret

Anbefalte innlegg

I det man tar noen trebiter, fjerner det som ikke ser ut som en gitar, og setter resten sammen, pluss setter på strenger, setter man på samme tid igang en langsom og uunngåelig prosess- stol og bro vil forsøke å møte hverandre. Det tar som regel veldig lang tid, men gitaren vil etterhvert lide av det denne gitaren er utsatt for. Det er ikke noe som er uvanlig, tvert i mot.

I tillegg vil formen på toppen forandre seg, den vil "synke sammen" på et eller annet vis. Kassegitarer er på grunn av måten de er lagd på være veldig mye mer utsatt for prosessen enn gitarer med hel ved, der det ikke er merkbart.

Den vanligste måten å fikse dette på, hvis det ikke er snakk om en dyr gitar, noe det ikke er i dette tilfellet, er å fjerne materiale på undersiden av stolen, gjerne så lite som mulig, og slik at den fortsatt har god kontakt med kroppen. Man kan enten lage en ny del, hvis man ikke vil modifisere originaldelen, fordi prosessen vil fortsette, og før eller siden blir det nødvendig med en såkalt "neck reset", eller så kan man slipe ned stolen. Da vil plutselig originaldelen passe igjen.

Her sliter du i tillegg med at pickupen har blitt for høy. Usj. Problem.

For å unngå å måtte utføre en neck reset, har du to muligheter. Enten å flytte pickupen bakover på kroppen, slik at den ikke kommer i konflikt med strengene, eller å sette på en tynnere pickup.

Totalt sett vil jeg tro at en neck reset er det beste for denne gitaren. Jeg har to gitarer, en av dem en Høfner fra omtrent samme årgang, og på mine har jeg måttet gjøre en reset på den ene, på den andre holdt det med en justering av stolen. Den ene gitaren "delte seg" heldigvis av seg selv, slik at jeg slapp å styre med å få løsnet halsen.

Det å løsne halsen var lenge et mareritt- på en høfner er det ikke så vanskelig etter sigende, grunnet den enkle halsinnfestingen. Så fant noen lure gitarmakere opp "dampmetoden". Før man kom på det, er det historier der man plukket fra hverandre dyre gitarer og fjernet noe av sargen for å få halsvinkelen riktig.

Hør med noen av naboene om en av de har en såkalt "dampvasker" som var veldig in for noen år siden liggende. Du får den trolig gratis..

Så trenger du et tynt bor, og en "marinator" fra teknikmagasinet. Du trenger bare spissen til denne jobben. Du kan også bruke et stålrør, tynt, lengde ca 15 cm. Så er det bare å koble sammen, fyre på med litt damp, og halsen vil løsne. Justér, lim og sett sammen i riktig vinkel i tre dimensjoner, og jobben er gjort.

La meg minne om at dette er kortversjonen. :)

Artig gitar, og fint flammemønster på finéren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet jammen ikke om jeg ble mer optimistisk av den utredningen der...

Men om jeg forstår rett her, så er det egentlig å ta av halsen, fjerne limrester, og så lime den på igjen i riktig stilling?

Muligens nødvendig å fjerne noe treverk i innfestingen? I så fall kunne det kanskje la seg gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er snakk om å løsne halsen, og sette den på "riktig". Som du antyder, så innebære det trolig å fjerne noe tre, da det jo egenltig er selve halsfestet på gitaren som i hovedsak har forandret vinkel i forhold til resten av gitarkroppen. Det er jo snakk om veldig lite tre som skal fjernes, i tilfelle. Vær klar over at halsfestet på en Høfner er anderledes og mye enklere enn det det for eksempel er på Martingitarer. Det gjør jobben enklere, også.

Som andre har nevnt, så er "neck reset" et søk i google som gir bra treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en arbeidslampe på 150 watt, en sånn liten byggelampe? Rigg den til litt unna gitaren, flytt den litt rundt, og følg med på temperaturen.. Evt. en vifteovn. ikke bruk så veldig sterk varme, mer "langtidssteking", da varmen må trenge inn i gitaren og varme opp treverket i området. Når det er sånn at det har rundet kroppstemperatur, kan du belaste litt og se hva som skjer.

hadde jeg vært deg, hadde jeg forsøkt å finne bilde av en Høffner- innfesting og kikket på det. Da er det lettere å se for seg hvilken vei du bør dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta var en fin gitar. Den må dere få spillbar. Et lite tips dersom du ikke skal gjøre dette selv. En kar ved navn Odd hos Strand Guitars har hatt service på mine 50-talls Gibson gitarer (ES 125 og L-48), og den jobben som er gjort på dem er av ypperste kvalitet. Jeg er sikker på at dersom du ringer Odd og blir enig med han om at du sender han noen bilder på mail, så kan han gi deg et rimelig godt svar på hva som må/bør gjøres, samt at han kan gi deg et prisoverslag på jobben. En utrolig hyggelig kar som gjør en flott jobb.

Her er link til siden dems: http://www.strandguitars.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Elma!

Nå har jeg egentlig fått 'Go' fra eieren til å prøve en neck-reset på egenhånd, men lurer på om ikke jeg skal høre hvor bra og hvor kostbart en ekspert kan gjøre det. Før jeg gyver løs med min nyinnkjøpte varmepistol....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig askret. Hvis du tar kontakt med Odd, hils fra Jan med Gibson gitarene. Jeg er så fornøyd med jobben han har gjort, at han fortjener litt god omtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det der selv på et par gamle gitarer, og det er ikke veldig vanskelig, synes jeg. Tålmodighet er det som skal til, og det å finne "passe" oppvarmingstemperatur. Legg vekk varmepistolen, det er ikke så mange grader som skal til, men litt tid, slik at man får varmet opp alt treverket. Det tar tid. Så er det pirkarbeid i å få fjernet det gamle limet, Høffner brukte snekkerlim med kjemi fra femti år tilbake, og det er ikke noen god grunning for nytt lim, tvert i mot.

Det vanskeligste, synes jeg, var faktisk å regne ut/tilpasse slik at "den nye" vinkelen blir bra.

Jeg synes gitaren er en passe gitar å prøve seg på. For å være ærlig, så er den sånn litt en "sminket gris". Det er ikke noen topp gitar, kan ikke måle seg med en del andre merker som begynner på for eksempel M eller G, men av såpass kvalitet at den er morsom å ha, og kan låte aldeles kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Castor, hva med å lage en skikkelig fikse-hals tråd på diy forumet?

Hørte forresten at limet som er brukt i hals festet på moderne gitarer, er slik at det knuses ved slag. Altså slik at man kan gi halsfestet et skikkelig :ninja: slag for å løsne halsen. Høres ut som en morsom spøk :blink: kanskje?

Var det den gamle Høfnern min, du fiksa halsfestet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sant nok! Det var jo ikke min gitar, men jeg fikk kontakt med en gitarbygger/reparatør i Arendal som ville fikse den.

Han har gjort en neck reset, og byttet stolen. Jeg har ikke sett gitaren etter det, eieren har den hjemme. Han lovte å skaffe noen bilder, så jeg får purre på det.

Men den er visstnok blitt en helt ok gitar! Han tok 700 kroner for jobben, latterlig billig!

Håper jeg får lagt ut bilder snart så kan vi avslutte denne tråden på en lykkelig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

700 kroner var rimelig, ja. Jeg har lest, og har jo egentlig ikke peiling, at innfestingen på disse Høfnergitarene er av det aller enkleste slaget, og derfor ikke krever mye jobb å få fra hverandre. Det å sette sammen gitaren igjen, der det er snakk om millimeterpresisjon i tre plan er nok enklere for de som vet hva de driver med i motsetning til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.