Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Piezo-installasjon på el-gitar


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med denne eller lignende produkter. Vurderer å putte en slik inn i Dot´en min, men lurer litt på de praktiske utfordringene ved å innstallere noe slikt. Slik jeg forstår det så er det i utgangspunktet kun nødvendig med å bytte ut den ene volumpotten, i tillegg bør jeg vel ha en miniswitch for bytte mellom magnetisk og piezo?

Endret av GreenMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par gitarer med piezo. Riktignok ferdigkjøpt, men kortversjonen er "anbefales". Når det gjelder elektronikk, bør du inn med en preamp, fordi piezo trenger det på kort ledningsvei fra pickupen. Hvordan du velger å mikse signalet videre, er det mange løsninger på, fra en brutal switch, via balansekontroll og EQ inne i bildet.

Jeg synes at man oppnår best resultat hvis man kan blande piezosignalet trinnløst med det fra magnetiske pickups. En fantastisk lyd, preget av strengenes egenlyd er det mulig å skru inn. Piezo alene på en elgitar er ikke like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man oppnår best resultat hvis man kan blande piezosignalet trinnløst med det fra magnetiske pickups. En fantastisk lyd, preget av strengenes egenlyd er det mulig å skru inn. Piezo alene på en elgitar er ikke like bra.

Grunnen til at jeg tenker på å innstallere det på Dot´en er fordi jeg tenker at den som halvhul vil få mer aukustisk egenart enn på en plankegitar. Litt mer utfordringer på innstallasjon enn på en planke er det jo. Er det noen som har erfaring med å innstallere noe slikt selv?

Grunnen til at jeg ønsker det er å slippe å dra med meg kassegitar, Tele pluss Dot på øvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.