Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Treng tips til valg av ny forsterkar(marshall ma50c og Haze)


sveinis0

Anbefalte innlegg

synes Bogner alchemist, Orange Dual Terror, Orange rocker 30, og omtrent alt av Rivera kan føyes til på listen.

hørte litt på youtube på den dual terror, virka ganske god:) kva er prisen på combo/stack i norge?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Antall watt på en amp sier lite om volumet hvis ikke høytalerelementene er med i beregningen.

Effektiviteten i høytalere kan fort variere med opptil 9dB, og det utgjør fort mange watt.

F.eks vil en 10w amp med et element på 103dB spille like høyt som en amp på 80w med et element på 94dB.

Eminence har elementer på 103dB, og Jensen elementer kan være nede i 94dB.

dette er jo ikke helt sant, og det er uansett et lite relevant råd til noen som ser etter en røramp etter å ha brukt en Peavey Rage i en periode.

høyttalerens sensitivitet sier noe om hvordan et enkelt element oppfører seg ved visse målekriterier, for eksempel med en 1kHz sinuskurve, målt en meter unna. kriteriene kan variere, og det er ikke alltid det opplyses hvordan det er målt. derfor er det vanskelig å sammenligne sensitivitet mellom ulike høyttalermerker, eller mellom to fulltone-/gitarelementer som har ulik respons ved 1kHz.

sensitiviteten sier altså ingenting om hva som skjer med to ulike elementer hvor man putter på hhv. 10W eller 80W, eller hva som skjer hvis man spiller akkorder eller gitarsoloer. den kan si noe om hvor mange watt man i teorien må putte på et element for å oppnå et gitt lydtrykk ved 1kHz.

ampens effekt, derimot, sier hvor god kontroll ampen har på posisjonen til elementet. når en 100-watter spiller på 100W vil det vanligvis låte mye mer presist enn en mindre amp som kjøres for fullt. dette merkes veldig tydelig når man spiller på de dype strengene.

og http://www.diyaudio.com/wiki/Loudness_and_Speaker_Sensitivity sier litt mer om dette, hvis noen bryr seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vel både litt for vanskelig og teknisk?

Det er faktisk slik at høytalerprodusentene oppgir effektiviteten på høytalere på denne måten,

og det har veldig mye å si for opplevelsen av hvor høyt en amp spiller.

Så kan du gjerne argumentere teknisk og være uenig med høytalerprodusenter

og andre autoriteter på området.

Selvfølgelig er 1W/1M/1KHz en forenkling av virkeligheten, men det er nå den standarden det er enighet om.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du gjerne argumentere teknisk og være uenig med høytalerprodusenter

og andre autoriteter på området.

jeg er uenig i din personlige tolkning av høyttaleres sensitivitet. jeg er ikke uenig med høyttalerprodusenter eller folk med autoritet på området, tvert imot.

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er uenig i din personlige tolkning av høyttaleres sensitivitet. jeg er ikke uenig med høyttalerprodusenter eller folk med autoritet på området, tvert imot.

:huh:

Mine personlige tolkninger av høytaleres sensivitet

er også bygd på egne erfaringer og er som følger:

Vox AC30 med Blue Alnico spiller ekstremt høyt for 30W. Hvorfor?

Marshall lagde 1960 og 1982 kasser. Med en 50w amp og 1982 kasse er man helt avhengig an en attenuator.

Det er man ikke med en 1960 kasse. Hvorfor?

En Victoria 5112 leveres både med Eminence høytaler og Jensen Høytaler.

Med Eminence duger ampen til bandøving. Med Jensen kan du glemme det

og heller bruke ampen hjemme og i studio. Hvorfor?

Jeg er dessverre ikke i stand til å se hvordan dette er ikke relevant å forholde seg til for alle som er interessert i hvor høyt en amp spiller.

Eksemplet med 10w og 80w er selvfølgelig en forenklet variant av at en 3dB økning i lyd er det samme som en fordobling av wattstyrken.

Fra 94dB til 97dB tilsvarer en fordobling av watt fra 10w til 20w. Fra 97w til 100w fordobles det igjen fra 20w til 40w,

og fra 100dB til 103dB kommer den siste fordoblingen fra 40w til 80w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant for min del.. Men hvor relevant er alt dette egentlig for trådstarteren..?

Det er bestandig interessant når noen spør hvor mange watt man trenger for at en amp skal fungere både hjemme og på øving og konserter med et band.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har no funne ut at viss det blir Marshall, noko det er stor sjans for blir det

Marshall MA50H og M412 Stack eller Marshall MA50H som combo, er ikkje sikker

enda, men skal sjå om eg får prøvd den på musikksjappa snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.