Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye stemmeskruer


kis32

Anbefalte innlegg

Leter litt etter nye stemmeskruer til Mexico straten min(1999). Er ute etter Vintage stemmeskruer, de som står på nå er ganske store, liker de små hodene på vintage tuners. Vill disse passe på straten min? http://gitarist.no/d...products_id/893

Budsjettet er på rundt 500,- Kanskje noen av dere har et sett til salgs?

Viss du vil spare penger er det flere måter å få dem til å se "vintage" ut..

Kan jo ruste dem med noe syre e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har vintage tunere fra før vil ikke vintage tunere passe. De fleste Fendere kommer med moderne stemmeskruer med 10mm monteringshull. Vintage tunere krever mindre monteringshull og en annen hullavstand.

Hvis du liker de mindre hodene, finnes det f.eks Wilkinson og Gotoh typer med såkalt "butterbean" hode, disse ligner mer på vintage typer, men passer 10mm hull og trenger ingen spesifikk hullavstand e.l.

0915_1lg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har vintage tunere fra før vil ikke vintage tunere passe. De fleste Fendere kommer med moderne stemmeskruer med 10mm monteringshull. Vintage tunere krever mindre monteringshull og en annen hullavstand.

Hvis du liker de mindre hodene, finnes det f.eks Wilkinson og Gotoh typer med såkalt "butterbean" hode, disse ligner mer på vintage typer, men passer 10mm hull og trenger ingen spesifikk hullavstand e.l.

0915_1lg.jpg

Så uten heftig modifikasjon blir dette ganske vanskelig/umulig?

Leste om noen som skulle installere sånne stemmeskruer, men hadde problemet med at skivene man brukte til å skru dem på plass var for små. Han bytta bare de ut med noen større skiver/skruer. Men det var vell kanskje et annet problem en det jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter litt etter nye stemmeskruer til Mexico straten min(1999). Er ute etter Vintage stemmeskruer, de som står på nå er ganske store, liker de små hodene på vintage tuners. Vill disse passe på straten min? http://gitarist.no/ds_product_info.php/products_id/893

Budsjettet er på rundt 500,- Kanskje noen av dere har et sett til salgs?

ta en titt på tunere fra Guitarfetish.

Bra kvalitet til en lav pris.

Link til Guitarfetish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sett med TonePros Kluson TPKF6B på en delecaster.

Selve stemmeskrueakslingen, eller hva man skal kalle det, passet rett inn i hullene på en American Series Telecaster, men du må i tillegg bore monteringshull til festeskruene. Kvaliteten på de stemmeskruene er meget god. Det er dog ikke sikkert at de passer på din gitar...

Endret av andreasf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uten heftig modifikasjon blir dette ganske vanskelig/umulig?

Leste om noen som skulle installere sånne stemmeskruer, men hadde problemet med at skivene man brukte til å skru dem på plass var for små. Han bytta bare de ut med noen større skiver/skruer. Men det var vell kanskje et annet problem en det jeg har?

Vintage tunere har ikke en skive og mutter, men en foring som settes i selve hullet, så nei, det er ikke en løsning.

Hvis hullavstanden er riktig kan de TonePros tunerne andreasf nevner sikkert passe - de ser ut til å være laget for 10mm hull og har skive/mutter festing. Hullavstanden er altså viktig fordi vintage tunere må plasseres kant i kant med hverandre fordi festeskruene er felles for 2 tunere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage tunere har ikke en skive og mutter, men en foring som settes i selve hullet, så nei, det er ikke en løsning.

Løsningen med gjengede foringer i steden for skiver+mutter finner man også på enkelte nyere varianter. Flere av dem med 10mm hull.

Pass på at hulldiameter blir riktig (og hullavstand for vintage-tunere). Dessuten må man passe på posisjon for evt festeskruer på baksiden. Må det bores nye hull for slike må man også passe på at de gamle dekkes av de nye stemmeskruene.

Var det meg som skulle sette på nye skruer ville jeg satset på ett sett locking-tuners og satt på en grafitt-nut, men med budsjett på 500 blir det vanskelig. Ett sett Sperzel locking-tunere koster rundt 700, og orginale fendere koster enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen med gjengede foringer i steden for skiver+mutter finner man også på enkelte nyere varianter. Flere av dem med 10mm hull.

Når jeg skriver "vintage" mener jeg ikke eldre stemmeskruer, men stemmeskruer som er tilpasset for å erstatte eldre typer. Når du skriver gjengede foringer mener du sikkert foringer med festespor i ytterkant? Men moderne tunere for 10mm hull og med foringer/inserts har jeg knapt sett, hvem er det som lager disse typene mener du? og er de tilpasset "vintage" eller moderne hullavstand? 10mm hull og "vintage" hullavstand er jo en meget uvanlig kombinasjon.

Poenget mitt er at på Fender og andre med 6-in-line tunere blir det litt, enten eller, grunnet hullavstand. Det selges f.eks erstatningsforinger for vintage stemmeskruer med 10mm ytterdiameter også, men på in-line stemmeskruer hjelper ikke dette stort hvis hullavstanden ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og det er allerede konstatert og linket til i tråden, men spørsmålet er hvilken hullavstand disse er tilpasset? En ting er å skifte på en Gibson type gitar som har vintage tunere som festes separat med egne skruer, en annen ting er 6-in-line typer på Fender o.l. hvor stemmeskruene har felles monteringskruer.

fender o.l.:

1960_Fender_Telecaster_51189_tuners.jpg

Gibson o.l.:

300-backheadstock-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel den CS halsen er jo laget for vintage tunere, så da tror jeg konklusjonen er at de passer på halser med hullavstand tilpasset vintage tunere.

ca avstand for vintage tunere (hull senter til hull senter) er 20,5 mm. På moderne Fendere o.l. laget for moderne stemmeskruer med 9,5 eller 10mm hull er hullavstanden gjerne 23-25mm om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver "vintage" mener jeg ikke eldre stemmeskruer, men stemmeskruer som er tilpasset for å erstatte eldre typer. Når du skriver gjengede foringer mener du sikkert foringer med festespor i ytterkant? Men moderne tunere for 10mm hull og med foringer/inserts har jeg knapt sett, hvem er det som lager disse typene mener du? og er de tilpasset "vintage" eller moderne hullavstand? 10mm hull og "vintage" hullavstand er jo en meget uvanlig kombinasjon.

Poenget mitt er at på Fender og andre med 6-in-line tunere blir det litt, enten eller, grunnet hullavstand. Det selges f.eks erstatningsforinger for vintage stemmeskruer med 10mm ytterdiameter også, men på in-line stemmeskruer hjelper ikke dette stort hvis hullavstanden ikke stemmer.

Er slett ikke uenig om det er det du tror. Vi har bare litt ulik oppfatning av hva som regnes som vintage, uten at det spiller noen stor rolle i denne sammenhengen

Med vintage tenker jeg hovedsaklig på modeller fra før da CBS-kontrollerte Fender gjorde store produkt-endringer for å kutte kostnader på 80-tallet. De foringene jeg snakker om er formet som en sylinder nesten som halsens tykkelse med flens og 6kant-mutter på toppen i ett stykke. Altså ikke en ren foring slik vintage-tunerne hadde. Dette er "frittstående" tunere lignende dagens standard. Disse kom først med Elite Stratocaster i 83' (har selv en slik), og ble deretter brukt på flere signaturmodeller f.o.m. Clapton-sign i 87' til et stykke ut på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.