Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger til Hagstrøm Viking Tremar?


Cherrypop

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg lurer på om noen kan komme med litt tips og hjelpe meg.

Jeg har bestilt en Hagstrøm Viking Tremar til min bedre halvdel til jul. Men etter hva jeg leser rundt omkring så er det lurt å bytte de fabrikkmonterte strengene? Uansett tenkte jeg det kunne være greit å kjøpe et eller to ekstra sett, da det er ikke beste utvalget på nærmeste musikksjappe.

Vet ikke om det er vanskelig å anbefale for en tredjepart men.. :P Jeg har ca mindre peiling på gitarer generelt, og har nylig funnet ut av at en slags strengetykkelse betegnes med feks 0.10..? Er glad for direkte linker til butikker.. :) Kan prøve å komme med mer info hvis dere trenger det.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff gitar!

Du har helt rett i at strengetykkelse betegnes i f.eks .009, .010, .011 eller .012.

På et helt vanlig strengesett som folk kaller ".010-sett" vil det gå oppover i størrelse.

F.eks.:

1.streng: .010 tomm eller 0.25 mm.

2.streng: .013 tomm eller 0.33 mm.

3.streng: .017 tomm eller 0.43 mm.

4.streng: .026 tomm eller 0.66 mm.

5.streng: .036 tomm eller 0.91 mm.

6.streng: .046 tomm eller 1.17 mm.

Som du ser går hele sullamitten oppover i strengetykkelse og ut ifra det jeg har lært, er dette en 'standard' pakke med strenger. 1.streng er også den nederste strengen på gitaren, den lyseste og den minste.

Men jo, det er lurt å kjøpe et par ekstra sett med strenger. Ikke fordi strengene kommer til å ryke, men fordi de strengene som sitter på gitaren er sjelden bra, da de kan ha sittet på gitaren over lenger tid. Strenger er på en måte ferskvare som både ruster og mister klang over tid.

Din lokale gitarsjappe har nok et par strengesett som passer gitaren. D'addario XL Regular Light Guage 0.10 - 0.46

Du trenger rett og slett et par gitarstrengesett som er av litt kvalitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

010 er nok bra, 011 kan bli tykt om man ikke er så vant. Et strengesett er stort sett et strengesett. Merker er noe man vennes til over tid, og lyd er en preferansesak. Din lokale sjappe vil kunne tilby strenger til standard pris, man sparer hovedsaklig penger på kun å kjøpe større kvanta, f.eks 12 sett. Da bruker jeg www.powerguitar.no også kjent som rocktrond her på forumet.

Fabelaktig julegave forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da prøver jeg 0.10 tenker jeg. Kan prøve å se om han har noe strengesett liggende der jeg ser tykkelsen. Men han spiller sikkert på 0.10. :) Tror ikke jeg kjøper 12 sett uten å være sikker på merket.. Han bytter ikke strenger så ofte.. :)

Hehe, tror jeg for en gangs skyld treffer bra på hva han ønsker seg.. ;)

Endret av Cherrypop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, väldigt bra present, han kommer säkert att bli råglad :) . Tanken att köpa ett extra set strängar är bra, men de strängarna som sitter på fungerar säkert bra och om du inte vet säkert vilken tjocklek han företrekker så vill jag hellre föreslå att du inte köper ett extra set, men om du ska köpa, så köp i en lokal affär där de går att byta.

Hade min fru köpt en gitarr till mig så hade det sista jag hade tänkt på varit att jag skulle ha ett extra set strängar också. För det första, om det är en ny gitarr så räknar jag med att de som sitter på gitarren är relativt fräscha. För det andra, om hon köper fel strängar som jag inte kan byta så är det ganska bortkastat. För det tredje, om hon köper rätt strängar på den lokala musikkbutikken för typ en hundring eller vad det nu kan kosta, så är det också rätt bortkastat, eftersom jag köper mina strängar på Thomann, där de kostar 9.18 svenska kronor per set. Chansen att han har ett extra set liggandes är ganska stor om han spelar gitarr. Köp hellre en kinobiljett för pengarna :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.10 er nok et lurt valg. Fin gitar, og kjempefin julegave. Må nevne dette for kona :D

Hehe, du får nok hinte til henne ja. ;)

Hej, väldigt bra present, han kommer säkert att bli råglad :) . Tanken att köpa ett extra set strängar är bra, men de strängarna som sitter på fungerar säkert bra och om du inte vet säkert vilken tjocklek han företrekker så vill jag hellre föreslå att du inte köper ett extra set, men om du ska köpa, så köp i en lokal affär där de går att byta.

Hade min fru köpt en gitarr till mig så hade det sista jag hade tänkt på varit att jag skulle ha ett extra set strängar också. För det första, om det är en ny gitarr så räknar jag med att de som sitter på gitarren är relativt fräscha. För det andra, om hon köper fel strängar som jag inte kan byta så är det ganska bortkastat. För det tredje, om hon köper rätt strängar på den lokala musikkbutikken för typ en hundring eller vad det nu kan kosta, så är det också rätt bortkastat, eftersom jag köper mina strängar på Thomann, där de kostar 9.18 svenska kronor per set. Chansen att han har ett extra set liggandes är ganska stor om han spelar gitarr. Köp hellre en kinobiljett för pengarna :) .

Forstår poenget ditt. :) Men samtidig er det synd HVIS strengene skulle av en eller annen grunn ikke funke, så er det to-tre helligdager før sjappa åpner.. ;) Da er det bedre å bruke en hundrings eller to syns jeg iallefall. Men jeg skal lete litt i gitarbagene hans, se om det er noe spesielt merke som går igjen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.