Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger gode råd om luftfuktere.


hkurt

Anbefalte innlegg

Siden vinteren nærmer seg og jeg går med planer om å anskaffe meg en dyrere akkustisk gitar, sysler jeg med tanken om å anskaffe meg en luftfukter.

Men er noe usikker på hvilken jeg skal gå for, siden jeg ser for meg at den typen jeg helst bør ha er en som styrer luftfuktigheten automatisk slik at den holder jevnt ca. 50% luftfuktighet.

De jeg har sett på ser ikke ut til å ha denne automatikken jeg ser etter, utenom kanskje en som jeg legger en link til.

Den analyserer luften men står ikke om den slår seg av og på automatisk.

Så... Noen som har/har kjennskap til, evt anbefalinger av noen typer og merker?

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du snakker om den type luftfuktere som tar seg av klima i rom og hus? Vell, nå er ikke jeg ekspert på dette her, MEN far er gitarentusiast og har et par dyre Martin og Taylor gitarer. Han bruker bare en sånn greie du fyller med vann og dytter mellom strengene på gitaren før man legger de tilbake i kassene sine etter bruk. Tror de er planet waves, og de koster nok ikke mye mer enn 200 kr kan jeg tenke meg... de funker fett ^_^

Edit: legger ved link ;)http://www.gjovikmusikk.no/cat/1561.aspx/10095719

Endret av Ralph Fenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med denne modellen forrige vinter. Det var den jeg fant som kjører lengst på en tank (ca. et døgn.). Den har bl.a. justerbar fuktighet. Kjørte en sånn old-style "UFO" med vanndamp tidligere - det ble bra med fuktighet, men den måtte fylles tre ganger i døgnet og hadde ingen justeringer.

DJ

--

Så på den, men den har vel ikke 'føler' for luftfuktighet.

Men trenger jeg egentlig det? Er litt urolig for at det kan bli litt vel fuktig, men nå vet jeg ikke om det faktisk er noe problem.

Og tenker litt på at om jeg slarver ved bruken av apparatet, om det blr fos store svingninger for gitarene å gå fra litt tørt til passe fuktig flere ganger, istedet for å være litt tørt hele veien.

Er dettebare en dustete tankegang :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn: http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring/Maskiner/Luftfukter/

Jeg er veldig glad i automatikk, dingser og så videre. Denne jeg har, har ikke sånn automatikk, men trinnløs "volumknapp". Jeg må bare innrømme at jeg ikke trenger noen automatikk på den. Det er så konstant hvor mye den trenger å gå, at det ikke har noen hensikt. Etter hvert som man fyrer mer og mer, må man skru opp litt, og så kan man skru ned litt og litt utover våren. Sånn luftfuktighet er veldig tregt regulerbart, i hvert fall i rommet her jeg har gitarene, der alle veggene er ubehandlet panel. Man kan sette på fukteren på full gass om høsten, og det kan ta et par- tre dager før fuktigheten forandrer seg så mange prosent. Rommet og alle gjenstandene i det må "mettes" slik at det er en stor treghet. Derfor er det heller ikke den store forskjellen hvis man skulle glemme å fylle den en dag. Som sagt- tregt system, og ganske konstant behov for vann ut fra fyringsgrad.

En ting til- er rommet noe særlig større enn 30 m", ville jeg ha sett meg om etter en stor/større en. Den jeg har fungerer aldeles utmerket på tredje året, og har ikke hatt driftsproblemer. Den bråker litt, men ikke mer enn at det går an å overdøve den. Det går med rundt en liter vann i døgnet, kanskje opp mot to i en kort periode rett etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på den, men den har vel ikke 'føler' for luftfuktighet....

Joda, den har en føler og en innstilling for ønsket fuktighet. :) Selv bruker jeg ikke den innstillingen, men følger istedet med på et gammeldags hårhygrometer.

Jeg aldri opplevd at det blir 'farlig' fuktig. Jeg tror hellere ikke at kortvarige svinginger i luftfuktighet er så farlig, det tar litt tid før gitarene tar til seg eller mister fuktighet.

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg henter opp denne tråden siden jeg vurderer å skaffe en luftfukter. Jeg skal ha en som kan passe på gitarene samtidig som den også klarer å holde 40-50% luftfuktighet i ei leilighet på ca 56m2.. Er det noen som noe å anbefale der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så høy luftfuktighet er i beste fall kun godt for gitarer, det er kanskje også å overdrive. Man kan få store problemer med mugg og annet svineri. Skal du ha det så fuktig, hadde jeg begrenset det til ett rom. En annen sak er at å fukte en hel leilighet så kraftig vil kreve minst et par.

Les her: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/4290327.html

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article429387.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg har målt fuktigheten i leiligheten i går og den var på ca 23%. Det er veldig tørr luft om dagen, og det merkes godt på parketten på gulvet da det begynner å sprekke opp litt. Ifølge papirene fra når leiligheten var ny skal luftfuktigheten i blokka være på ca 40% normalt. Det er den ikke... Er desverre slik at flere leiligheter har måttet bytte parkett ettersom det har vært for tørt, og jeg vil gjerne unngå det. Jeg vil jo heller ikke ha mugg osv.. Har skrudd ned temperaturen litt nå, så får vi se om det hjelper i første omgang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge meg såvidt over 30% over det rommet jeg har gitarene i. Det er på 30m2, og da går det med flere liter vann om dagen, og det er såvidt fuktig at man begynner å få et snev av "drivhusfølelse", altså at luften er fuktig. Det er ikke spesielt varmt i rommet, forsøker å holde det på 17 grader, og øker temperaturen noen få grader når jeg er der.

40% relativ fuktighet er sikkert greit og normalt om sommeren, men om vinteren virker det for meg som om det er ekstremt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge meg såvidt over 30% over det rommet jeg har gitarene i. Det er på 30m2, og da går det med flere liter vann om dagen, og det er såvidt fuktig at man begynner å få et snev av "drivhusfølelse", altså at luften er fuktig. Det er ikke spesielt varmt i rommet, forsøker å holde det på 17 grader, og øker temperaturen noen få grader når jeg er der.

40% relativ fuktighet er sikkert greit og normalt om sommeren, men om vinteren virker det for meg som om det er ekstremt mye.

Jeg får undersøke litt mer angående hvordan luftfuktigheten skal være på vintern tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall akkustiske gitarer har jo et slit hull i midten, og de er jo ikke lakkert på innsiden, så ved for tørr luft vil treverket kunne sprekke opp på innsiden.

Ift til el-gitar kan jeg ikke gi noen bedre forklaring. En viss luftfuktighet er det greit å ha for helsa sin skyld også, så det skader jo ikke. Husker på gamlejobben var det krav til minst 30% luftfuktighet i produksjonslokalene av HMS-grunner. Hadde en vinter under 20% konstant, og det var særdeles ubehagelig å jobbe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.