Web Analytics
Jump to content

ny mic til gitar

gitarleik
 Share

Recommended Posts

Skal settes inn i ein art and lutherie cedar gitar... skal nok brukest både opptak hjemme og scene. Er nok derimot viktigest at den høres bra ut på scene. Skal egentlig brukest til litt forskjellgt. Spiller egentli det meste fra fingerspill til pop og poprock.

Vil helst ikke bruke mer enn ca 3000kr inkl monterings. Har sett på lr baggs m1 aktive noen som har erfaringer med den?

K &K UltraPure Mini noen som har prøvd den?

Jag har K&K Pure Mini på to kassegitarer (Larrivee 12 strenger & Martin D-28). Sammen med en sån K&K Pure XLR Preamp virker det som en kule ! :-)

Enkelt å montere er det også !

Edited by juzzizhow

Jeg har Pure minien fra K&K uten pre-amp I Larriveen. Låter bra den også. Kan dog hende jeg kjøper en ekstern preamp til den, men jeg har ikke fått testa den ordentlig live enda, så jeg vet ikke helt.

D28 (6 strenger) virker bedre uten preamp enn Larrivee 12 strengern ... Så noe "must have" er det ikke ...

Det som er fint med den preampen er att du har balansert utgang før f.eks PA, og en vanlig jack utgang som du f.eks kan koble til en vanlig gitaramp/scenemonitor.

Og den kan køres på phantom power fra mikseren !

Og hvis jag klarer og installere pickupen i to gitarer uten å ødelegge noe så klarer hvem som helst det ! :D

problemet er vell at jeg ikke har noen ide om hvordan det gjøres og er litt redd for å ødlegge gitaren..

Skjønner deg godt ... ikke moro å bore & lime i fine kassegitarer ...

Hvor i landet bor du ? Sikkert noen flinke "gitardoktorer" som kan hjelpe deg ...

En bra pickup montert og testet før 3000,- borde ikke vare noe problem ... syns jag ...

Bor en time fra bergen så har vurdert å tar meg en tur på hagstrøm, men tenkte kanskje jeg kunne få mer for pengene av å kjøpe et brukt mikrofon system å deretter få hagstrøm eller noen til å montere det inn.. Fann et billig lr baggs m1 system, men vet ikke hvordan kvaliteten på det er

Bor en time fra bergen så har vurdert å tar meg en tur på hagstrøm, men tenkte kanskje jeg kunne få mer for pengene av å kjøpe et brukt mikrofon system å deretter få hagstrøm eller noen til å montere det inn.. Fann et billig lr baggs m1 system, men vet ikke hvordan kvaliteten på det er

Søk på "LR Baggs M1 review" så finner du masse synspunkter ... Som vanligt med internet må man lese litt mellom linjene ...

http://www.musicianshotline.com/archive/reviews/LR_baggs_m1.htm

Ser jo ut som det eneste du må gjøre er å bore opp hullet før jacken ? Og det må du jo gjøre uansett hvilket system du installerer !

Så, hvis du får tak i en billig M1 så er det sikkert ingen dum pickup det !

Og hvis du ikke liker den så kan du f.eks selge den (billig) til meg ! ;)

LR Baggs M1 er en glimrende pickup. Men den er først og fremst for live bruk. Hvis du er i studio er min erfaring det beste en kondensator-mik foran lydhullet. Men et annet alternativ til M1 Active er Takamine TRI-AX. Den er i bunn og grunn den samme som M1 (også utviklet av LR Baggs), men du kan velge mellom aktiv eller passiv. Og den er SVART....

http://www.takamine.com/?fa=elec_triax

Jeg har en TRI-AX selv men bruker den i kombinasjon med preamp-systemet som allerede sitter i den ene gitaren min. Men jeg har prøvd den som single pickup og kan abslutt anbefale den. Den er ikke lagervare hos noen Norske forhandlere jeg vet om og jeg måtte bestille den fra Japan, men tror det skal være litt lettere å få tak i den nå.