Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stol til Elite Stratocaster


PerH

Anbefalte innlegg

Jeg har en 83' Elite Stratocaster som trenger litt tlc. Kjøpte den ny og har brukt den mye opp gjennom årene. Slitasje og oksydering gjør imidlertid at det må gjøres noe med stolen nå. Stolen er en FreeFlyte fra Schaller. Problemet er at det er vanskelig å finne orginaldeler. Det meste av 3-parts alternativer passer enten vintage eller moderne strat modeller, men ikke til elite'n. Det finnes noen få brukte deler på ebay, men kvaliteten er usikker. Disse gitarene ble bare produsert i 1-1/2 år så antallet som ble solgt er begrenset. FreeFlyte trem-systemet ble aldri noen stor success ;)

Forslag mottas med takk om noen vet om noen gode alternativer.

Problemet ligger i hovedsak i at trem-fjærene monteres forfra på denne gitaren. Baksiden er hel, bortsett fra et lite rom for batteri (har samme pickups og aktive tonekontroll som f.eks. Clapton sign.mod fra 1987). Maks dybde for sustain-block med fjærer er 1,5" (39mm). Orginal-stolen har ikke noen tung sustain-block, men er i steden utstyrt med en leddet arm som fjærene henger på. Fjærene strammes vha en skrue bak plekterbrettet som endrer vinkelen på armen ned til fjærene. I forkant hviler stolen mot det brukerveiledningen kaller "sustain block", et metallstykke montert delvis inn under plekterbrettet. Blokken har ett spor i bak-kant som stolen ligger mot, og stikker litt høyere enn overflaten på kroppen i kant av plekterbrettet hvor man finner skruene på en standard-sadel. Skal man feste en standard stol må denne blokken enten ertattes med et trestykke (som stolen skrus fast i), eller man må lage en ny variant av blokken (stål eller messing) som ligger plant med kroppen og skru ny sadel fast i denne med metallskruer. Å få til et feste for en annen stol er ihvertfall mulig. Derimot blir det værre å gjøre noe med dybden for sustain-block og fjærer. Siden det er frest plass for fjærer forfra (under pickups) blir det vanskelig å bygge om (frese ut) til normal montering på baksiden selv om tykkelsen på kroppen standard.

Min favoritt-løsning ville vært en Super-Vee stol (ca 1900,-) siden jeg ikke får tak i orginal, men den passer ikke pga monterings-dybde. Stramming av feste for vib-arm krever dessuten adgang til bunnen av sustain-blokka.

Noe som går er å montere nye sadler på den gamle stolen. Jeg har funnet ett sett "string-savers" fra Graphtech (ca 500,-) som skal passe denne gitaren. Visuelt blir det kansje ikke så bra, men det bør i hvertfall fungere. For å forsøke å takle problemet med stemming kan jeg forsøke å kombinere dette med en Fender Roller Nut (nytter ikke med lock-nut for elite-stolen) og et sett locking-tuners (500,- + 800,-). Jeg tror problemet med å hode stemmingen ligger i hodet, heller enn i stolen, men sikker er jeg ikke.

Det neste alternativet er å bytte til en standard kropp (2000,-), og gjenbruke alle andre deler (untatt stolen). Det åpner muligheter for å bruke hva som helst av standard stoler og evt prøve Super-Vee.

En mulighet er også å pensjonere gitaren og kjøpe en ny. En American Standard strat (11000,-), med f.eks ett EMG DG20 pickup-sett (ca 3000,-) bør kunne bli en god erstatning for den gamle Elite'n. Ny-pris i '83 var ca 6500,- så 15-20k for ett tilsvarende alternativ i dag er ikke urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.