Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode loddegreier som kan kjøpes i Tr.heim?


Anbefalte innlegg

Helst 40W, ikke for dyr, og funke bra... Har en 30W jeg kjøpte på Clas i sommer, og den er forbasket dårlig. Sleit med å få til én eneste lodding i hele kveld (tinnet (60/40) samlet/klumpet seg fort, og ville ikke feste seg til flata den skulle festes i ordentlig, slik at den endte opp i en "ball" ved siden av kabelen - hver bidige gang...... herlighet, så idiotisk). Har sjelden vært så frustrert som nå..

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tips? Tror nok Biltemas er jevngodt med Clas, så da er det kanskje andre ting det står på. Kanskje loddetinnet.. Tips til hvor man kan kjøpe godt loddetinn, og hvilken type, her i bartebyen?

Og jada, jeg vet godt at teknikken har mye med det å gjøre. Men det er langt ifra første gang jeg lodder. Det skal ikke være mulig å bruke tre timer på å prøve å unngå én eneste kaldlodding. Gitaren støya som et mareritt etterpå, og nå begynner det å haste litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som temperaturen blir for høy for flussmiddelet i tinnet du bruker.

enten kan du skaffe en boks med flussmiddel, en kaldere bolt (10-12-15W eller helst en stasjon med temperaturstyring), tinn med bedre flussmiddel, eller som du sier, forbedre teknikken (fortinne det du lodder, arbeide raskere, og med riktig temperatur).

flux.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidesprang muligens, men hvilken temperatur bruker dere som har loddestasjon for typisk å lodde motstander og slike ting på et kretskort??

Og for å lodde oppå potmetere?

Kommer jo litt ann på hvor kjapp du er og hvilke komponenter, potmeter kjører jeg full styrke motstander og div. som tåler litt mer da kan en også kjøre ganske høyt.

Transistorer og chips burde du kjøre litt roligere, kanskje 300-350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.