Web Analytics
Jump to content

Festing/pinning av bro på Gretsch 6120


Aphelion
 Share

Recommended Posts

Yesda! Jeg har som dere sikkert har fått med dere en Gretsch 6120. Med Bigsby. Har hørt at mange «pinner» (skrur fast?) broa på disse for at de skal holde seg mer stabile, men jeg har ikke følt at dette har vært nødvendig. MEN! På øvinga her om dagen spilte jeg tydeligvis så hardt at hele broa flytta seg :ninja:

Så jeg begynte å tenke på at det kanskje kan være en fordel å få festa den på et eller annet vis. Noen her som har erfaring med dette? Da jeg fikk gitaren var broa limt fast, men gitartechen min fjerna dette da han gikk over gitaren :P Jeg har ikke lyst til å gjøre noe så drastisk som å skru fast broa i første omgang, så kanskje noe liming kan gjøre nytten sin?

Me rocking out with the Gretsch:

76373_10150317585410327_864645326_15652660_3396687_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uansett nesten hva du gjør der broen bare er festet mot kroppen, vil du få en fargeforandring. Setter du på en tynn dobbeltsidig tape, vil det føre til en fargeforandring raskere enn kun det at broen presser mot kroppen.

Det er mange muligheter. Dette kommer jeg på først-

Superlim.

To lag med sandpapir, festet med dobbeltsidig tynn tape på kroppen, og med superlim på broen, der den kan slipes av enkelt.

Dobbeltsidig tape, uten skum

Epoxylim.

Alle disse festemetodene har sine for- og ulemper.

Jeg tror jeg først hadde prøvd noe som var reversibelt, og så kastet meg over noe som satt bedre hvis det ikke var bra nok.

Ser vel for meg at det er mulig å lage noe som "skrur fast" også, uten at det blir stygt. Det er jo bare en Gretch.

Kule bukser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallo!

Hvordan gikk det?

Her er mine tanker rundt det å feste brua på en archtop:

Det viktigste å sørge for før man fester brua permanent er å sørge for at det er god kontaktflate mellom bra og kroppen. Altfor ofte ser jeg at de som lager archtopper har en standard form på buen under brua som ikke nødvendigvis passer helt perfekt på den bua toppen. Gode fiolinmakere har forstått at en perfekt tilpasset bru har veldig mye å si for resonansen. Kan se for meg at de samme prinsippene gjelder på gitar.

Jeg vil tro at teip og lignende løsninger (som helt sikkert er flotte løsninger, hvis de er midlertidige) er mindre optimale ettersom de legger et lag tynt lag med mykt materiale mellom brua og kroppen, og det kan være med på å fungere som en slags støtdemper for overføring av streng vibrasjon til kroppen. Det er i det minste et fornuftig prinsipp selv om det i praksis kanskje ikke er alfa/omega på et elektrisk instrument.

Jeg vil tro at det beste måten ville være å fjerne lakken under brua og lime brua fast. Det er et kraftig inngrep, som kanskje er mest fornuftig hvis du har et akustisk instrument og helt sikkert er altfor stort inngrep for de fleste. Jeg vil tro at det mest sannsynlig har svært lite å si på et elektrisk instrument, spesielt hvis brua har en tune-o-matic-style bru på toppen av plata og/eller en slippe midt under plata på brua.

Hvis formålet med å feste brua er å få et stabil intonering vil jeg tro at den mest fornuftige løsningen er å bruke treplugger i palisander/ibenholt (avhengig av hva brua er laget av)

Det er i iallefall mine ydmyke tanker:) Håper det hjalp

Vennlig Hilsen

GitarLars

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Dagens ble LTD EC1000T. Fikk renset halsen med leomon oil, justert litt og testet et GHS David Gilmour 50-10.5 sett jeg hadde liggende. Veldig crispy og fin lyd.   
    • det behøver ikke å bety at de ikke får solgt mye likevel. hvis du tenker over det; passer ikke den beskrivelsen (idiot) på skremmende mange folk? tipper qanon-bevegelsen har en del slike i sine rekker..... og bassister.... bruktbilselgere......påvirkere.....fanatikere av alle slag....folk som trives i dress.......personen som fant opp begrepet "supermåling" i forbindelse med meningsmålinger.....kommunikasjonskonsulenter......folk som gleder seg til neste the fast and the furious  - film .....prosjektledere for veiprosjekter i bergen.....folk som ikke kjører motorsykkel.... og mange, mange flere. faktisk tar jeg meg selv i å tenke "er JEG en idiot?" en gang i blant. svaret der er riktignok alltid nei, men jeg slutter aldri å spørre likevel. viktig å ta en selvevaluering en gang i blant. regner med de fleste innser at det meste av dette jeg har skrevet bare er tull, designet for å skape litt latter (forhåpentligvis). men det første poenget står likevel: det finnes overraskende mange som går på slike ting som Audun sikter til. en del fabrikanter av ubrukelige produkter skor seg på slike folk. det eneste man kan gjøre i møte med slikt, er å prøve å sørge for at man selv, og folk man bryr seg om, ikke går i fellen. å prøve å skåne en stor gruppe mennesker for slikt, er ikke enkelt. jakten på gode tilbud sørger for det, og er sterkere enn mange tror.
    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.