Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 POD HD 500


Hallstein

Anbefalte innlegg

EQ på klokka 12?... De fleste amper har vel passiv EQ-seksjon, som kun svekker, ikke booster signal med EQ-kjeden, så da må vel det optimale være å ha EQ'en på maks?....

Det eksisterer en haug ulike tone/eq løsninger. Enkelte med bass/mid/diskant kan f.eks være nøytrale med mid på nesten full og bass + diskant på minimum. Typer med en enkel tonekontroll er gjerne mest rettlinjet med tonekontrollen et sted mellom klokken 9 og 12. - osv, osv...

Jeg tror jeg vil våge meg på å hevde at alt på max gir den minst linjeære frekvensgangen, sammenlignet med alt på klokken 12 eller minimum, nesten uansett type kontroller.

Vel, det er hva jeg tenker i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eksisterer en haug ulike tone/eq løsninger. Enkelte med bass/mid/diskant kan f.eks være nøytrale med mid på nesten full og bass + diskant på minimum. Typer med en enkel tonekontroll er gjerne mest rettlinjet med tonekontrollen et sted mellom klokken 9 og 12. - osv, osv...

Jeg tror jeg vil våge meg på å hevde at alt på max gir den minst linjeære frekvensgangen, sammenlignet med alt på klokken 12 eller minimum, nesten uansett type kontroller.

Vel, det er hva jeg tenker i alle fall.

Er det samme konsept om eg bruker ein eq pedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme konsept om eg bruker ein eq pedal?

Nei, en EQ medal gir helt flat frekvensgang hvis alt står på 0 eller midtposisjon. Forøvrig så er gjern tonekontrollen i en forsterk laget på en slik måte at de ulike seksjonene (bass, mid, diskant) påvirker hverandre på en helt annen måte enn med en equalizer. I så måte er en equalizer en mye enklere og på mange måter bedre tonekontroll enn hva mange forsterkere har innebygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ut en HD400 for salg for en stund siden, men trakk annonsen tilbake når jeg skjønte potenisalet denne har i forhold til mitt behov. Jeg har tenkt å bruke "brettet" som enkeltstående effekter mellom gitar og amp eller i en effektloop på en ENGL Screamer 50 Combo, og gjorde en "A/B"-test mot direktesignalet. Mine første erfaringer tilsier at det låtet ganske likt, og jeg vil bruker litt mer tid på å skru lyd før jeg eventuelt legger den ut for salg igjen. Positiv overraskelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei, eg har eit problem med min pod hd500.

Når eg speler på ein distortion/overdrive patch (som regel tredplate) i eit par minuttar, og byttar tilbake til clean patchen, får eg ein irriterande klirring frå høgtalarene når eg spelar akkordar, eller plukker strengene hardt.

Har nokon opplevd noko lignande?

Eg ville vert veldig takknemlig om nokon hadde hjelpt meg med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.