Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 POD HD 500


Hallstein

Anbefalte innlegg

FØRSTEINTRYKK

I dag kom pakken fra Sound1 med POD HD 500, og jeg har lagt merke til at mange er intresserte i å vite litt mer om denne nye modelleringssaken til Line6.

Det kan sies at de modellerings-unitene jeg har prøvd er Pocket POD, POD XT Live, 11 Rack og Axe-FX, dog jeg har ikke spilt MYE på Axen.

post-6361-090384000 1288801343_thumb.jpgpost-6361-088275600 1288801346_thumb.jpgpost-6361-064003800 1288801350_thumb.jpg

Dette er top-of-the-line versionen av POD HD, og koster fra 4690 til 5500, utifra hvilken nettsjappe du bestiller fra. Selv fikk jeg den for 4690,-

Selve uniten har 2 Opp- og Ned footswitcher, 8 footswitcher for programvalg og på/av med effekter, en looper, tap tempo, og en pedal for Whammy/Wah/Volum/whatever. Knappene har Line6 kvalitets følelse. Det er ikke 100%, men de er stødige og gode å trykke på. Metallchassiset virker som at det tåler en støyt, og alle skruknotter kjennes veldig stødige ut, og har god kvalitet. Den har også såpass mange outputs bakpå, at du kan koble til alskens utstyr her, alt fra hodetelefoner, inn i ampen din, inn i stereoanlegg/PA e.l. Du kan til og med bruke POD'en som midi fotbrett til en amp, eller noe annet snacks.

Det som irriterer meg litt med selve builden er mangelen av AV/PÅ knapp. For å slå av uniten må du trekke ut strømmen.

Jeg har nå brukt 4-5 timer på å sette meg inn skikkelig i systemet Line 6 har produsert, og jeg må ærlig talt innrømme, at denne uniten har meget god brukervennlighet med tanke på menyer. Det som også er veldig greit, er muligheten til å justere settings på ampmodell med skruknottene istedet for å browse en masse innpå menyene. (11Rack fikk også mye skryt for denne funksjonen).

post-6361-006859600 1288801354_thumb.jpg

Med tanke på prosessorkraft, kan man kjøre 2 HD-amper i stereo, man kan kjøre quad-delays, shimmer effekter og distortionpedaler i hytt og pine, og jeg tror personlig at denne uniten har mer enn nok å by på, for min egen del iallefall.

Så langt, virker det som veeeeldig mye for pengene, spesielt med tanke på at du kan få alle 16 ampmodellene for 3000 kr i POD HD300.

Og så vidt jeg klarer å høre med mine egne ører, så låter 11R og POD HD såpass likt, at jeg tror det kommer ned til hvilken amp, effekter, innspillingsbehov og pengebok du har, som bestemmer valget mellom de to.

ANMELDELSE

Overblikk:

Nå har jeg fått brukt denne uniten både på øving og hjemme en stund, og her kommer en liten anmeldelse av produktet som en helhet.

Jeg må først få lov til å si, at begge ampene mine har ikke blitt brukt den siste stunden, og det er ikke uten grunn. Denne uniten gir meg alt jeg trenger, i en liten pen pakke, og jeg har ikke møtt på noen hinder med mitt eget bruk enda. Jeg har brukt den på øving med en aktiv monitor, og jeg har tatt opp diverse klipp via USB med Audacity. Denne saken fungerer faktisk som ett lydkort. Alle funksjonene jeg kunne tenkt meg, har den. Personlig, når jeg øver, så bruker jeg Wimp, som går via headset-utgangen på maccen min, inn på CD/MP3 In på POD HD'en, og blir mikset med Gitarlyden, og blir sendt ut via PHONES utgangen, ut på ett par Sennheiser HD555 Hodetelefoner. Det låter veldig bra i mine ører, både smoothe cleans, og hardbarka metall. Den har også midi, som gjør at man kan styre en amp eller en annen effektunit via midi!

Lydkvalitet

Lyden er vel det som Line 6 prøver å selge dette produktet på, og det er ikke uten grunn. Det eneste jeg har av referanser med tanke på modellering er Amplitube 3, Guitar Rig (Nyeste version), Pocket POD,e 11 Rack og Axe Fx. Lydkvalitetsmessig, kan nok ikke denne uniten hamle opp med Axe FX, det kan den nok heller ikke med tanke på effekter og tilkoblingsmuligheter, men så koster Axe FX 4 ganger mer, om man skal ha med fotkontroller i tillegg til selve uniten da. Den kan derimot lett sammenliknes med 11 Rack.

Kjøper man POD HD, trenger du alvorlig talt kun en gitarkabel, og ett headset for å komme i gang. Og da har du en komplett opptaksløsning i tillegg, både for vokal og gitar.

Nok om det, nå skal vi prate litt om lydkvalitet. Jeg må få begynne med å si at POD HD har "feelingen" som mange andre modellerere ikke har. Den kjennes ut som en skikkelig amp, og det er noe av det viktigste, synes jeg. Den har også veldig god dynamikk, og amp sim'ene knekker akkurat som de burde på årntlig. Du kan også bytte mellom kabinetter og mikrofoner, og plassering av nevnte, men det som er standard på de fleste ampene, er som oftest det som låter best.

Du har også mulighet til å bytte presets med folk over Line6 sin Customtone hjemmeside, der du kan finne mange presets som kun trenger bittelitt tweaking til din gitar for å låte fett.

Her er noen lydklipp (Litt småsloppy spilling til tider, men dette skal kun demonstrere lyd):

http://www.4shared.com/audio/Ih5rnEnD/DrZ_route_66_patch.html

Dette er ett ganske standard rockeklipp, med en Dr. Z Route 66 Amp, med Hiwatt 412 kabinett og en 409 Dynamisk mikrofon.

Den har en tubescreamer foran, og en room reverb i "effektsløyfa", og låter kjempebra! Gitar som er brukt er en Mayones Setius.

--

http://www.4shared.com/audio/BzcPIqtc/Fireball.html

Dette er en ENGL Fireball som kun er justert bittelitt. Mayones Setius i dette klippet.

--

http://www.4shared.com/audio/kj2JE9rr/JTM_45.html

Marshall JTM45 med en stratocaster, ganske enkelt og greit.

--

http://www.4shared.com/audio/WOesgHDl/Mesa_No_fx.html

Mesa Boogie Dual Rectifier, helt plain, ingen effekter. Mayones Setius i dette klippet.

--

http://www.4shared.com/audio/gzWEcSq6/Mesa_Detune__noisegate__presen.html

Mesa Boogie Dual Rectifier, helt plain, MEN, jeg har faktisk ikke tuna ned gitaren i D for dette klippet. Jeg har brukt en innebygd Pitch Shifter, som fungerer overraskende bra. Jeg måtte justere opp presence littegrann, og putte på en noisegate for at den skulle låte skikkelig bra! Mayones Setius brukt her.

--

http://www.4shared.com/audio/7Ntc1Kjh/Park_75.html

Park 75 Amp... En Marshall-produsert amp som ble eksportert til USA eller noe sånt.

Her er det brukt en stratocaster. Og dette klippet demonstrerer dynamikken i ampene ganske bra.

Effekter

Effektene låter generelt ganske bra, og det er de samme effektene som står i Line 6 sine M9 og M13 produkter. Godt over 100 effekter i POD HD 500, og mange er unyttige, men det er mye bra her også... Selv om det er nesten litt for mye å gå inn på, så kan det nevnes at det finnes mange ganske uvanlige reverbs (Octo verb, Particle Verb) som er ganske intressante. Tube screameren låter også ganske bra. Jeg bruker personlig ikke så VELDIG mye effekter, men de effektene jeg bruker låter respektivt bra. Det er også en veldig god innebygd looper, som jeg ikke kommer til å bruke veldig mye, men er veldig tøft om man vil jamme litt med seg selv. :D

Jeg må bare advare, Standardinnstillingene for effektene låter IKKE bra, og patchene Line 6 har programmert denne enheten med låter heller ikke så veldig bra.

Konklusjon

Konklusjonen min er at dette er en VELDIG god unit, spesielt med tanke på prisen, og for Line6 sin del, er dette en STOR oppgradering fra de gamle unitene dems. Alle dere som har BOSS GT-10 og POD XT, burde virkelig starte å selge nå, siden disse vil falle MYE i pris framover. Den er bygd bra, men får en minus fra meg, at den ikke har en AV/PÅ knapp... Den må faktisk slås av og på med å ta ut strømforsyningen. Den får også en liten minus pga. at Patchene som er med låter bajs, og mange av dem er MEGET spesielle, og ubrukelig i stor grad.

Den får derimot pluss for å ha mange funksjoner og tilkoblinger, god ampsimulering, mange gode effekter, og innebygd looper. Den har også mulighet for tilkobling av ekstra expressionpedal.

Denne uniten har også mulighet for direkte programmering av en Variaxgitar, og patchene kan bytte pickups og tunings på variax gitaren din, samt at Line6 sine nye DT50 amps, kan programmeres i Pentode/Triode og Class A/Class A/B Direkte med patches. Jeg har derimot ingen erfaringer med noen av disse tilkoblingsmulighetene, og kan dermed ikke uttale meg om dette. Det virker iallefall som en genial løsning.

Bytte amp, pickup, effekter, og tunings med 1 fottrykk er ikke værst, om jeg skal si det selv.

PLUSS

-Gode effekter

-Gode simuleringer

-God byggekvalitet (metall)

-Bra looper

-Pris

-Masse tilkoblingsmuligheter

-Enkelt grensesnitt

-Customtone Patch deling

MINUS

-Mangler AV/PÅ knapp

-JCM800 er litt flubby

-Dårlige Factory Patches

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mye de samme effektene som i m9/m13?

M9 er i alle fall en stayer på pedalbrettet mitt. Ikke alle effektene er like overbevisende, men i det store og hele låter det veldig bra. For mitt ganske "random" bruk av effekter så holder det i massevis (kombinert med noen "selected few others"). Spent på forsterkersimuleringen i denne - selv om det ikke er noe jeg har behov for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du nevnte at Expression-pedalen kan brukes til Whammy … har den whammy-effekt "innebygd"? :D:huh:

Jepp, effekten heter ikke Whammy, men man slår på effekten "Pitch Glide", og deretter dobbeltrykker "Move" knappen, der kan man assigne expressionpedalen til whammy effekten, og sette 0% punktet til +0.0 og 100% punktet til +24 f.eks. Da vil Pitch Glide fungere som en whammy.

Man kan også koble til ekstern expressionpedal om man vil.

Selve effekten kan slås av, ved å assigne pitch glide av/på til FS 1, 2, 3 eller 4.

Man kan også bruke hele fotbrettet til en effektunit. Da slår man av forsterkermodelleringene, og slår effekter av/på med alle 8 footswitchene. (De nederste 4 footswitchene er til bytting av patches til vanlig.)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bestilte meg en sånn her artig duppeditt for 1 time siden! :D

Har lest mange tester om denne og sett mange review videoer og sånt på nett i 3-4 dager nå, og konkluderte med at en sånn MÅ jeg bare ha! :P

Ikke mange som finner noe negativt om denne virker det som.

Nå er det bare å glede seg til man får den i hus så man kan begynne å skru og forske litt... eller MYE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.