Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til Gitar..


powerfulglenn

Anbefalte innlegg

I den prisklassen anbefaler jeg å dra til en butikk, prøvespille og ta den du liker. Det spiller i utgangspunktet ingen rolle hva det står på headstocken på en gitar under 2000kr. De fleste er helt OK om du får et godt eksemplar, og helt udugelige om du får et dårlig, og det gjelder alle merker, enten det er Cort, Morgan eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Duckling. Å kjøpe på nett i den prisklassen er risikabelt. Man kan risikere å få et dårlig eksemplar i tillegg til en gitar som ikke er satt opp i det hele tatt. Det kan i verste fall bety at man får en gitar som er bortimot ubrukbar.

Ta deg en tur i en butikk, og se/sjekk hva de har i den prisklassen. Da vil du også få en set up på gitaren før du tar den med deg.

Hadde du lagt til en tusing til, hadde du fått en veldig bra Yamaha jeg tilfeldigvis har til salgs, men siden du skal holde deg under 2 lapper, skal jeg selvfølgelig la være å nevne det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe akustisk gitar uten prøvespilling er sjansespill, og da spesielt en klassisk nylonstrenger, da du har så å si NULL justeringsmuligheter i etterkant. Kom deg i en butikk, gjerne sammen med en erfaren gitarkompis som kan sjekke at gitaren er intonert, rett hals, relativt lettspilt, etc. Jeg har flere kompiser som har kjøpt den første og "beste" gitaren de så, og endt opp med at gitaren i beste fall står og samler støv i et hjørne.

Da man har truss rod på stålstrenger, så gir det deg litt mer muligheter i ettertid, men jeg hadde aldri kjøpt en slik gitar usett, med mindre det er av de mer bedre fabrikantene (Martin, Gibson, Fender, Taylor osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies - start med å avgjøre om du vil ha en nylon eller stålstrenger kanskje?

Jeg har også gode erfaringer med Walden, både stål og nylonstrengere, kvaliteten virker også veldig jevn fra gitar til gitar. Men en såpass rimelig gitar som du kikker etter kan du fort kjøpe like billig lokalt hos en forhandler som på nett. Hvis dette er din første gitar kan det jo være vanskelig å avgjøre hva som er en ok gitar, men kan du et par grep kjenner du fort forskjellen på en gitar som er god å spille på, og en som ikke er det. Lyden på slike rimelige gitarer er ikke all verdens uansett og kanskje ikke så ekstremt viktig hvis dette er din første gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.