Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny akustisk gitar hjelp.


Isvarmt

Anbefalte innlegg

Har hatt en morgan gitar w310 i et par år nå, er egentlig ikke noe særlig fornøyd med denne så tenkte jeg skulle gå opp en prisklasse i rundt 7000 tusen klassen, har sett på en taylor 110e og en Martin DCX1E, mener på at de sier at denne taylor gitaren er utrolig mye gitar for pengene, vet lite om martinen, er det andre gitarer jeg burde ha sett på?

Takker, og en ting til hvor mye forskjell vil det være fra min Morgan w310 til en f.eks taylor 110?

Endret av CastorFiber
Endret overskrift fra hysterisk presens til vanlig norsk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Yamaha til salgs som kostet bortimot 8 laken, ny som går for under halv pris. Jeg er litt i tvil om Martin eller Taylor er særlig bedre i den prisklassen. Min erfaring tilsier at man kanskje må opp i 12-13.000,- før man virkelig begynner å merke forskjell. Og i den prisklassen, vil jeg påstå at Taylor er bedre enn Martin ut i fra de eksemplarene jeg har testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det argumentet tror jeg ikke du skal bekymre deg om. Martin er minst like opptatt av kvalitetskontrollen på sin fabrikk der, som i Nazareth, Pennsylvania :)

Det du skal være klar over, er at lokket på gitaren er laget av gran (sitka spruce), mens bunn og sarg (?) er laget av et materiale som de kaller HPL (high pressure laminate). For meg betyr ikke det noe, jeg ser tvert imot fordelen med et materiale som ikke så lett påvirkes av variasjonene i luftfuktighet og temperatur som er i Norge. Spesielt når jeg syns at lyden fra gitaren er minst like god som på gitarer som er laget utelukkende av treverk.

Selv har jeg en DCX1E, dvs. en dreadnought med cut-away og elektronikk, og er veldig godt fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Ovation har da laget både en og to helt kurante gitarer, har de ikke? Men det er jo ikke etter "oppskriften"..

De jeg har prøvd, har ikke vært all verden. (Og til tider oppskrytt...) Min far kjøpte en, og byttet den rimelig kjapt i den Yamaha'en jeg selger nå. Det betyr imidlertid lite, egentlig. Det er bare en mening av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Audun: Selvsagt får du det :D Jeg var selv skeptisk, men forelsket meg i lyden. Jeg kjøpte min gitar i USA, i en butikk med svært mange "gitarspillende" både kunder og ekspeditører. Alle de som spilte på DCX1E-en syntes lyden var helt topp. Det er jo ikke det samme som at du ville like den, men jeg gjør det ;)

@isvarmt: Jeg trodde X-serien alltid var produsert i Mexico, men mulig du har rett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et velment råd her (ut fra spørsmålet) er en Martin D, evt. 000-, 16. En 000-15M vil også være gull. Pickup kan ettermonteres. Ellers ser det ut til at de fleste her på forumet helt glemmer at den helt nye Guild-fabrikken leverer kanon-instrumenter for tida... Antagelig "mest for penga" hvis du får tak i en som er laget etter (seint) 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPL er Martinfolkets egen "gjenbruk". Chris Martin spurte engang "fabrikkformannen" sin om hva de gjorde med alt sponet de freste/høvlet vekk fra gitar-emnene sine. Svaret var at det solgte de til et firma som lagde HPL-plater. Da ble det naturlig for Chris å beholde sponet og lage disse platene selv. Disse gitarene er alstså laget av "overskuddsmateriale" fra andre gitarer laget av samme produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et velment råd her (ut fra spørsmålet) er en Martin D, evt. 000-, 16. En 000-15M vil også være gull.

Jeg vil abslutt føye meg til forslaget til Guitarexpert. En Martin D-16GT eller en 000- er mye Martin for penga. Min første Martin var en D-16GT. Her er alle deler i heltre (bortsett fra gripebrettet). Burde klare å få tak i en brukt til 7-8000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg er av den mening at Furch er det eneste du bør vurdere til den prisen. Du får en furch durango til under 7000 kroner, og den gitaren slår MYE av det som koster opptil 10000 mer en dette(les: billig Martin). En Furch Durango har en helt utrolig lyd for å være så "billig". Her betaler du ikke for at det står Furch på hodet, for å si det sånn.

Når det er sagt så er 7000 mye penger. Når du først er igang bør du gå opp til 20000 ;) og kjøpe deg noe skikkelig kult istedet, som du kan ha resten av livet(les: rosewood back `n sides). Du får et paradigmeskifte i forhold til lyd og spillbarhet, noe som trigger gitarspillinga så til de grader. Jeg gikk i butikken for å "kjøpe meg en gitar til 10000" for et år siden, dro derfra med en gitar til 20000, og har ikke angret et sekund.

Konklusjon:

Jeg vil bruke 7000: Furch durango (ca 5000 koster denne)

Jeg har mer penger, eller kan spare litt: Martin, taylor, collings, santa cruz, gibson, (whatever) over 20000

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.