Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er galt med min rørforsterker?


MrAcid

Anbefalte innlegg

Problemet er følgende:

Når jeg spiller E på ulike plasser på halsen får jeg en ulyd fra forsterkeren min. Vanskelig å beskrive slike ulyder, men nesten som en blikkboks som vibrerere på en bordflate/klirre-lyd :) Irriterende og forstyrrende lyd. Har testet med to gitarer og problemet oppstår med begge. Når jeg skrur opp volumet øker også ulyden. Ulyden er både på clean og vreng kanalen.

Er det noe opplagt som er feil? Har hatt rørforsterkere før også, men har ikke opplevd denne lyden før.

Endret av MrAcid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar begge to. Da skal to nye rør være på vei fra butikk slik at jeg får testet hvilket som er skadet. Fant ut at det er 6mnd garanti på rørerene.

Må jeg ta ut hvert rør og teste eller er det en god måte å sjekke hvilket som er ødelagt. Må forsterkeren skrus helt av når man holder på eller holder det å sette den i standby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står på den tegningen du selv postet: Slå av ampen, og la rørene kjøles ned før du bytter!

Spør fordi det står at man skal sette forsterkeren i standby i manualen og på bildet står det at man skal skru helt av - tenkte noen hadde noe fornuftig å si om den saken :)

Det vil jo ta mye lengre tid å teste hvis rørene skal få kjøle seg ned mellom hver gang man bytter. (Hvis man ikke finner feilen ved å knipse på rørene da selvfølgelig)

Tenker jeg får få rørene på plass og så finner jeg sikkert ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør fordi det står at man skal sette forsterkeren i standby i manualen og på bildet står det at man skal skru helt av - tenkte noen hadde noe fornuftig å si om den saken :)

Det vil jo ta mye lengre tid å teste hvis rørene skal få kjøle seg ned mellom hver gang man bytter. (Hvis man ikke finner feilen ved å knipse på rørene da selvfølgelig)

Tenker jeg får få rørene på plass og så finner jeg sikkert ut av det :)

Sjekk først om de er mikrofoniske ved å ha den på, altså på.-på. dytt borti med en blyant.

Evnt. rørbytte er aldri en dum ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å trykke/knipse med en blyant på rørene, men kan ikke si at jeg hører noe. Kanskje jeg er litt forsiktig av meg. Kan det fortsatt være at et rør er mikrofonisk selv om jeg ikke får noe resultat av testen?

Forsterkeren er bare en mnd gammel og jeg hadde tatt den med til butikken hvis det ikke var for at den da må sendes i posten. Hadde håpet på å slippe å sende den fra meg og fått det fikset selv. Butikken hvor jeg kjøpte den har vært veldig behjelpelig så langt slik at ting vil nok ordne seg på et vis, men hadde jeg klart å løst problemet med hjelp av dere vil jeg blitt veldig takknemlig for det :)

Jeg prøver med med et lydspor. Var vanskelig å fange opp klirringen, men man hører det veldig svakt hvis man bruker øreklokker. Kanskje noen blir sikrere i sin sak etter å ha hørt dette :)http://dl.dropbox.com/u/12901565/STE-000.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte gjennom klippet ditt med studiomonitorene mine, og også med et sett Sennheiser HD 595.

Det er mulig mine gamle ører lurer meg, men jeg må si at som løsning, så tror jeg kanskje du er rammet av det samme som jeg har opplevd selv ved et par anledninger. Nemlig at man henger seg opp i noe som ikke er en feil, eller ulyd i og for seg. Beklager, vet det kan oppfattes som litt provoserende, men som sagt- har vært der selv. Ikke så uvanlig, faktisk.

Jeg kan ikke med min beste vilje oppfatte at det er noe feil med denne lyden. Jeg synes det låt som et veldig bra opptak, uten annen støy man må regne med på et opptak av en gitarforsterker.

Er noe "feil", vil jeg tro at det er noe som mekanisk "rister" i forsterkeren, som en stoppskive, skrue som ikke sitter fast, kabel som ligger inn mot noe, håndtak som vibrerer, eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt klipp, men er enig med CastorFiber her. har opplevd slikt flere ganger, og det at ulyden dukker opp når du spiller bestemte toner burde styrke denne hypotesen. Prøv å holde på forskjellige deler av forsterkeren mens du fremprovoserer denne lyden, og se om du finner synderen. Det kan også være noe i nærheten som vibrerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det var et glimrende klipp, og jeg hører ulyden som hveser plagsomt i bakgrunnen. en riktig amp skal ikke låte sånn.

hvis jeg hadde hatt den på benken med scopet og verktøy så skulle jeg klart å finne feilen, men ut fra rørlayout og lydklippet gjetter jeg (upri. rekkefølge)

1) vibrasjoner og støy som lekker inn fra reverbtanken

2) vibrasjon/resonans pga. viften

3) overharmoniske oscillasjoner i kretsen ("parasitics")

4) mikrofoniske rør

Endret av EBT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte gjennom klippet ditt med studiomonitorene mine, og også med et sett Sennheiser HD 595.

Det er mulig mine gamle ører lurer meg, men jeg må si at som løsning, så tror jeg kanskje du er rammet av det samme som jeg har opplevd selv ved et par anledninger. Nemlig at man henger seg opp i noe som ikke er en feil, eller ulyd i og for seg. Beklager, vet det kan oppfattes som litt provoserende, men som sagt- har vært der selv. Ikke så uvanlig, faktisk.

Jeg kan ikke med min beste vilje oppfatte at det er noe feil med denne lyden. Jeg synes det låt som et veldig bra opptak, uten annen støy man må regne med på et opptak av en gitarforsterker.

Er noe "feil", vil jeg tro at det er noe som mekanisk "rister" i forsterkeren, som en stoppskive, skrue som ikke sitter fast, kabel som ligger inn mot noe, håndtak som vibrerer, eller noe slikt.

Ja det kan jo hende at jeg overreagerer, men den "risle" lyden som du hører (eller kanskje ikke ;) ) er mer fremtredende enn hva som kommer frem på opptaket. Den øker også når jeg skrur opp volumet. Slår inn på e-tonene +/- en halvtone alt annet er krystallrent. Det er litt vanskelig å lokalisere slike lyder, men det høres absolutt ut som det kommer fra høytaleren ikke selve forsterkeren. Uansett takk for at du tok deg tid til å høre gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det var et glimrende klipp, og jeg hører ulyden som hveser plagsomt i bakgrunnen. en riktig amp skal ikke låte sånn.

hvis jeg hadde hatt den på benken med scopet og verktøy så skulle jeg klart å finne feilen, men ut fra rørlayout og lydklippet gjetter jeg (upri. rekkefølge)

1) vibrasjoner og støy som lekker inn fra reverbtanken

2) vibrasjon/resonans pga. viften

3) overharmoniske oscillasjoner i kretsen ("parasitics")

4) mikrofoniske rør

Nå ble jeg glad for at det ikke bare var lyder som jeg hørte inne i hodet mitt :D

Da blir det vel egentlig bare rørene jeg kan sjekke selv uten å måtte sende forsterkeren tilbake til selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.