Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

bi flex truss rod systemet til Fender


Ace Frehley

Anbefalte innlegg

Bi flex truss rod er så forvirrende. Jeg har en Fender American Deluxe Stratocaster som har dette bi-flex truss roden, men det er lite/ingen informasjon på nettet, så jeg spør her i stede.

Av en rar grunn, justerte jeg litt på denne i dag og det kom noen skumle lyder, men da var spørsmålet, hvordan skal denne egentlig være stilt inn? Skal den være helt løs, eller skal den være stram, hvilken vei osv...

Jeg vil aller helst bare forholde meg til truss rod justering på headstocken. Bi-flex systemet er så skummelt... :P

Hjelp!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fender sin versjon av dual-rod fungerer akkurat som en vanlig truss-rod. eneste forskjellen er at den også kan trekke halsen i motsatt retning hvis behovet er der.

Og du trenger vel bare å forholde deg til truss rod justering på headstocken, da du ikke har så mye annet å velge i regner jeg med?

Angående justering av truss-rod vil jeg anbefale deg å lese en tråd jeg og andre svarte veldig grundig i tidligere:

Det essensielle er å forstå hvorfor man justerer en truss-rod. Forstår man det, er selve justeringen gjort på 5 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fender sin versjon av dual-rod fungerer akkurat som en vanlig truss-rod. eneste forskjellen er at den også kan trekke halsen i motsatt retning hvis behovet er der.

Og du trenger vel bare å forholde deg til truss rod justering på headstocken, da du ikke har så mye annet å velge i regner jeg med?

Angående justering av truss-rod vil jeg anbefale deg å lese en tråd jeg og andre svarte veldig grundig i tidligere:

Det essensielle er å forstå hvorfor man justerer en truss-rod. Forstår man det, er selve justeringen gjort på 5 sekunder.

Jeg forstår prinsippet med truss-rod, og jeg har stilt inn gitaren med bitte lite relief, slik det anbefales og jeg er fornøyd med hvordan gitaren er stilt inn. Men dette bi-flex truss roden har ett hull i halsplata der du også kan justere halsen, og det er den som gjør dette forvirrende for meg, fordi jeg skrudde på denne i går som sagt, men jeg vil egentlig ha den "nøytral" fordi jeg mest sannsynlig aldri kommer til å justere for concave bøy (Ingen Gibson gitarer har dette systemet, heller ikke min litt eldre Fender, så jeg ser på dette som litt unødvendig i de fleste tilfeller), og da var spørsmålet om jeg "kan" skru den til "midten" der den er helt løs, eller om jeg bør stramme den den ene veien eller den andre... Det må da være noen som vet hva som funker eller ikke med dette? Jeg er aller mest redd for at hvis jeg lar den være løs, så ødelegger jeg trussroden og må bytte ut hals...

De eneste gitarene jeg vet om med dette systemet er Fender American Standard og American Deluxe men det er sikkert flere?, men er ikke dette overflødig i aller største grad?

"Unlike most truss rods, which allow only convex neck adjustments (back bow), the Bi-Flex allows you to adjust for either a concave or convex bow. If you tighten the truss rod nut it bows the neck backwards. As you loosen the nut you will find the neck's neutral position (the truss rod is not in use). If you continue to loosen the nut you will feel a renewed tightening as the rod pushes against the walnut dowel causing the neck to bow forward."

FAQ på Fenders hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er Fenders "micro-tilt" system. Det har ingenting med truss-rod å gjøre. Derimot brukes det til å justere halsvinkelen, som en erstatning for å shimme halsen på gamlemåten.

Som teksten du har klippet fra Fender sier - din truss-rod fungerer helt som normalt, eneste forskjell er at truss-rod også kan trekke halsen konkav hvis du skrur truss-rod justerings-skruen langt nok mot klokka.

Angående micro-tilt justeringen kan du bare stramme skruen litt lett igjen. De fleste Fendere forlater fabrikken uten at micro-tilt funksjonen er tatt i bruk. Hvis den er aktiv, vil nå halsen i prinsippet være noe løs. Micro-tilt er altså bare en skrue som presser mot baksiden av halsen for å lette vinkling av halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er Fenders "micro-tilt" system. Det har ingenting med truss-rod å gjøre. Derimot brukes det til å justere halsvinkelen, som en erstatning for å shimme halsen på gamlemåten.

Som teksten du har klippet fra Fender sier - din truss-rod fungerer helt som normalt, eneste forskjell er at truss-rod også kan trekke halsen konkav hvis du skrur truss-rod justerings-skruen langt nok mot klokka.

Angående micro-tilt justeringen kan du bare stramme skruen litt lett igjen. De fleste Fendere forlater fabrikken uten at micro-tilt funksjonen er tatt i bruk. Hvis den er aktiv, vil nå halsen i prinsippet være noe løs. Micro-tilt er altså bare en skrue som presser mot baksiden av halsen for å lette vinkling av halsen.

hehe, dette forklarer veldig mye :D Men da var det oppklart! Takk for hjelpen, jeg var jo helt på jordet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.