Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

VOX Lil´ Night Train


Alfi27

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som kan være greit å legge merke til, er at denne ampen ikke har ett "Ekte" Poweramp-rør.

Lil Night Train bruker ett 12AX7 rør, og ett 12AU7 rør, og har mest sannsynlig noe slags transistortrinn (MOSFET) i tillegg, akkurat som Blackstar HT-5.

Så ampen er ikke "Full-rør" per definisjon.

Den vanlige Night Train ampen har 2x 12AX7 Rør og 2x EL84 rør, og er da per definisjon full-rør.

Men så klart, den er ikke værst, spesielt med tanke på prisen.

Men om du spiller mye klassisk rock o.l. Ville jeg kanskje sett på Marshall Class 5 istedet. Veldig pedalvennlig 5-watter !

Og den er også per definisjon Full-rør med ett 12ax7 rør og ett EL84 rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du ikke noe fornøyd med den nye Laney amp'en?

jo, men den spiller alt for høyt. skal bruke den med band

@hallstein

Marshall Class 5 har jo kun en kontroll som faktisk fungerer, og det er volum. har ikke testa selv, men har hørt folk som sier det. Blackstar HT-5 er og tøff, og har bra lyd. om den er fullrør eller ikke bryr meg lite om den låter bra. den 15 watters Night Trainen låter ekstremt bra (syns jeg), og jeg testa den på veldig lave lydnivåer.

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har lest på http://www.voxamps.com/forum/ så skal den låte noe likt, men ikke så bra som vanlig Night Train.

Nå skal det sies at vanlige Night Train fungerer glimrende som stue-amp også, kan fint spille med godlyd i den på "tv-volum" hvis du vil.

Og da har du fleksibiliteten med å kunne bruke den til øvinger og sånt også...

Tråd om erfaringer om Lil' Night Train på Vox forumene: http://www.voxamps.com/forum/topic.php?id=3147&page=1

utdrag fra en som har testet den:

1. Headroom is nearly nonexistent. It seems there is always at least a hint of overdrive, unless the volume is REALLY low. The fact that I use a Les Paul can have something to do with this.

2. Overall, the amp sounds nice, as long as "nice" includes that jangly highs usually found in Vox amps. No, it is not the ultimate amp. It doesn't go much beyond other low-cost, low-wattage tube amps. It certainly doesn't sound as good as the original Night Train. On the other hand, it is *TINY*, unexpensive, and sounds pretty good at low volumes. As a practice amp, it sounds better than the AC4TV to MY ears. I also prefer it over the Fender Champion 600 - of course, taking into account that the Champ is smoother and has a lot more clean headroom, while the Lil' Night Train has more bite and virtually no headroom.

3. The (also tiny) cab is OK, but somewhat boxy and lacking low end, even for a 1x10" speaker cab. My other 1x10" cab has one of those generic no-brand chinese speakers, and even it sounds fuller. I am pretty sure that a good cab can make this little guy sound much better.

4. The line/headphone should be a nice addition, but it was poorly implemented. Although it is supposed to go through a speaker emulation circuit, the sound comes out quite harsh and buzzy, almost like plugging a Tube Screamer directly to a mixing board. This can be solved by using some EQ or even a second speaker emulator for cutting those high frequencies, but if somebody has the intention of getting this amp just to use it with headpohones, I wouldn't recommend it. A digital MFX works much better for that purpose. As a portable direct-to-PA solution, it is also not the best option - in fact, I was hoping the Lil' Night Train could do better than the Tech 21 Liverpool, but the speaker emulation is just not right.

It may seem I didn't like the amp, but I did - I bought it, after all. Just don't expect any miracles: it is a low-cost tube amp that gives you a nice Vox sound at low volumes, no more, no less. It delievers what it promises, except for the line/headphone out, which could - and should - be better implemented.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være greit å legge merke til, er at denne ampen ikke har ett "Ekte" Poweramp-rør.

Lil Night Train bruker ett 12AX7 rør, og ett 12AU7 rør, og har mest sannsynlig noe slags transistortrinn (MOSFET) i tillegg, akkurat som Blackstar HT-5.

Så ampen er ikke "Full-rør" per definisjon.

Foreslår at du ikke uttaler deg om noe før sjekker ting mer nøye.

Lil' Night Train bruker 2stk. 12AX7 pre-amp tubes og 1stk. 12AU7 som power-tube.

Det er ikke et fnugg av transistor-teknologi i Lil' Night Train.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke så mye billigere med hotplate vs en liten røramp :P

Men ja, ville sett p ådet som et alternativ. Mne litt greit å ha to amper da for litt variasjon ^^

ER selv litt nysgjerrig på de gamle Epiphone Valve Jr og BlackHeart-ampene jeg.. :)

Har sett dem gå til rundt 800kr brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å gjøre en (litt) lang historie kort; vi har to hus. vi "bor" i det ene, og det andre har vi til underholdning, loftet der blir brukt som en slags stue. jeg har Laneyen ute der vi ikke bor. det er ikke alltid jeg gidder å gå ut der, så nå som jeg har to gitarer så kan det være greit å ha en liten en som låter litt bedre enn den lille Laneyen (LG20R'n).

og ja, vil ha litt variasjon.

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skulle hatt en liten amp kun stående i stua for litt øving og småspilling så hadde jeg helt klart valgt Lil' Night Train eller en AC4TV. Selv HT-5 blir for mye da. Lil' Night Train låter jo ikke dårlig, men den bruker et 12AU7 rør som "power-tube" og du vil dermed ikke få samme fylden i lyden som med EL84 rør som powertubes - slik som Night Train har.

Det er også litt irritabelt å ikke kunne dime NT15 hjemme. Det er jo da den låter best. Slik jeg spiller den hjemme så bruker jeg jo stort sett kun pre-amp røra til lyd. Selve mastervolumet er på 7:30-8'ish på 15w, og rundt 8-9'ish på 7.5w (dette på Thick mode med mye gain). Det låter jo kjempebra, men det låter jo enda bedre om man kan få powertubes'a til å vrenge litt også... Men da skrangler det i vinduer, flatskjerm og alt mulig rart, så det funker dårlig... Så har jeg jo naboer også.

Fordelen derimot er at jeg kan henge den over skuldra og ta den med i øvingslokalet og dime den :) Liten og forholdsvis lett og ha med seg overalt (dog, den er mye tyngre enn den ser ut som).

Om jeg hadde gått for Lil' Night Train så hadde jeg sikkert ikke kjøpt det 10" kab'et som matcher. Da hadde jeg i såfall heller kjøpt kab'et som er matchet opp mot Night Train, som har en 12" Celestion G12M Greenback. Evt. et annet 1x12 kab.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper ikke at den låter alt for ulikt "store" Night Train, og det kan den strengt ikke gjøre heller mtp at den blir markedsført som en NT med mindre watt

Det er ofte slik at markedsføringen ikke stemmer overens med virkeligheten.

Jeg har ikke prøvd de to ampene da, men vet med erfaring at man ofte blir litt skuffa nr det kommer til slike ting som skal låte noe likt osv.. ^^

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.