Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson R6, med og uten RS- kit


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Dette er en liten sak som Orsvend og jeg har laget. Han har en Gibson R6, en 1956 re-issue- gitar, Goldtop, med P90- pickups. Han ønsket seg et elektronikk fra RS guitarworks, og lurte på om jeg ville montere. Det sa jeg ja til. Samtidig avtalte vi at vi spilte inn lydklipp av gitaren før og etter.

Her i Norge kan slike godsaker kjøpes hos for eksempel Vintagegitar.no. (Se herr Hast, gratis reklame!)

Nå hadde jeg tenkt å ta masse bilder, måle potmetre og dokumentere fra ende til annen, men slik ble det ikke. Det ble litt knapt med tid, takket være Orsvends utagerende omgang med Locktite, så derfor får dere nøye dere med min litt unøyaktige omtale av delene, fritt etter hukommelsen.

Settet består altså av fire potmetre og to kondensatorer. Disse skal byttet ut alt som sitter i hulrommet på gitaren, og skal etter sigende gi gitaren mer sprut, friskere og mer definert lyd, og også gjøre den litt "brightere". De fire potmetrene var påtegnet noen korte bokstavkoder med tusj, og det var med to skikkelig svære kondiser av merket Jensen. Skulle tro vi snakket om høyspent..

Kondensaterene var forskjellige, en .015 til neck, og en .022 til bridge. Potmetrene fikk jeg som sagt ikke målt eller kikket så nøye på, men originalmerkingen på de var på samme sted som stock- potmetrene. Stammen og knotter har 3/8" mål, så metriske knotter vil ikke fungere. Toggle switch følger ikke med.

"Stock"- eletronikken i gitaren har like kondensatorer på begge pickupene.

Som dere kanskje vet, tok vi opp et par gitarer til mens vi holdt på med dette, fordi vi lurte litt på hvordan det låt til sammenligning. Nå er denne tråden viet R6-en, men det kommer en post der du kan høre alle fire gitarene også, fordelt på de opptakene vi gjorde. I første rekke er det altså kun R6 som presenteres, og det ble tatt opp med forskjellig voluminnstilling, tone på fullt, og med bridgepickup. Fire forskjellige opptak:

Volum på 3

Volum på 6

Volum på 10

"solo-opptak" der volumet varierer.

Forsterkeren er en Splawn Nitro. Bilder og mer om dette kan du se her

Standard, volum på 3

RS-kit, volum på 3

Standard, volum på 6

RS-kit, volum på 6

Standard, volum på 10

RS- kit, volum på 10

Standard, solo

RS-kit, solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resten av lydkuttene. Nå kan dere sammenligne alt dere orker :) Kommentarer mottas med takk

Meld gjerne fra hvis ting ikke virker. Dette er pirkearbeid deluxe, og det kan forekomme feil. Jeg forbeholder meg retten til å slette "feilmeldinger" slik at det ikke roter til tråden. Ikke fordi jeg ikke tåler kritikk, men for å holde det ryddig. Jeg kan garantere at et klipp ikke er merket som noe annet enn det det er. Det har jeg brukt masse tid på å kontrollere.

Ingen feil er gjort med hensikt, jeg gjør så godt jeg kan. Det er bare det at jeg ikke har tid og tålmodighet til å teste 100%.

Telegitar, volum 3

Epiphone, volum 3

Telegitar, volum 6

Epiphone, volum 6

Telegitar, volum 10

Epiphone, volum 10

Telegitar, solo

Epiphone, solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for ordens skyld. Jeg dummet meg ut da jeg skulle ta opp. Jeg har hatt Windows7 kun en kort periode, og glemte å sette opptaksprogrammet til å bruke ASIO- drivere. Derfor er digital høyfrekvent støy fjernet fra- Epi- volum3, P90, solo, p90, volum 10, og Tele, volum 3.

Jeg har sammenlignet, og kan ikke høre endring i lyden i det hele tatt etter at jeg har fjernet støyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info om pottene når jeg bytta til RS-kit på min R9.

CTS potter begge deler, men av litt forskjellig type.

På RS-kitet målte alle pottene 500K, mens de originale

pottene målte 500k på volum og 250k på tonekontrollene.

Ut i fra måling sto det to .022 kondiser i originalt,

mens det er forskjellige verdier i RS-kittet, slik som Castor skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet Castor! Sitter igjen med et mye bedre inntrykk av forskjellen selv nå og kan si jeg er meget fornøyd. Vrengen gikk ned litt, men det ble mye renere og penere.

Kan også informere om at jeg gradvis skrur opp volumpotten fra 3 til 10 på alle soloklippene. Dette høres ikke like godt på tele og epi klippene, og det er jo pga aktiv elektronikk i telen og billige/dårlige potter i epi'en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor mye potmetre kan ha og si. Når jeg kjøpte Lestern satt det 3

originale potmetre, og en som var bytta i ettertid. Når de begymte å skrurre

ifjor bytta jeg likegodt hele greie ut med noen standard potmetre. Gjorde saken igrunn bare

verre. Nå har jeg kjøpt meg RS-kit, og skal til gitardoktorn på mandag å få satt de inn.

Er utrolig spent, mtp klippene i denne tråden. Har desverre ikke mulighet til å poste før- og etter-klipp,

men kan sikkert poste resultatet.

Blir jeg fornøyd er det ikke umulig jeg gjør det samme med stratten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig test, men la meg komme med en påstand:

INGEN på dette forumet klarer å høre eller måle noen forskjell på to potensiometer med eksakt samme verdi og trinndeling uansett om det ene koster 3 kroner og det andre 300,- Det som utgjør forskjellen på ymse oppgraderinger er potensiometernes verdi, trinndeling*, ulik verdi på tonekondensatorer og den tonale endringen som dette gir. Men den forskjellen er ofte overraskende stor i praksis altså.

Men lydforskjellen på motstander av samme verdi i en krets som dette, med et så lavt signal, vil bli en utfordring å måle selv med de mest ekstreme metoder, og å høre forskjellen kan man bare glemme.

Det jeg altså sier er at et potensiometer til 3 kroner lydmessig er like bra som et til 100. Forskjellen er bare toleranse/presisjon, trinndeling og mekanisk holdbarhet. Kondensatorer som sitter i tonekretsen har et større potensiale til å kunne påvirke lyden, men siden vi her snakker om en passiv småsignal diskantavskjæringskrets vil jeg tro de fleste skulle ha betydelige problemer med å høre noen lydforskjell på en kondensator til 10 øre og en til 200,- så lenge kondensatorens verdi/størrelse er den samme. Men igjen - en litt dyrere kondensator er ofte enklere å jobbe med, holder lengre osv, osv.

*trinndeling = hvordan verdien på et potensiometer endrer seg når man skrur potensiometeret fra "0 til 10". Det eksisterer to hovedtyper: lineært og logaritmisk. Logaritmiske potensiometere kan ha en litt ulik kurve, slik at motstandsverdien potensiometeret gir når man skrur f.eks volumet på 7 vil variere fra type/produsent til type/produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser absolutt poenget med RS-kit greiene, da man på en måte får et ferdig fin-tilpasset kit som skal gi den beste kombinasjonen, slik at man slipper å forske eller sette seg inn i greiene selv. Det høres i alle fall fint ut på papiret, selv om jeg aldri har prøvd noen av kit'ene deres. Jeg har derimot eksperimentert litt med ulike verdier og filterkretser for å se hvor mye slikt utgjør. Min konklusjon er vel at alt har sine for/bakdeler og at det som oppfattes som et problem for noen, oppleves som et fortrinn for andre. F.eks toneforskjellen man ofte opplever ved å skru ned volumet litt, noen like faktisk dette. Et annet eksempel er "Fenders" filterkrets for å oppnå samme tone uansett volum, noen elsker dette, andre synes det ødelegger mer enn det gleder.

Konklusjonen er vel at produsentene eksperimenterer veldig lite.. De smekker inn det samme de alltid har brukt i all hovedsak. Skal man eksperimentere må man liksom bryte reglene litt :) Det er absolutt ingenting i veien med å bruke 500k pots på singelcoils eller 250K på Humbuckere selv om enkelte ser ut til å tro det, også tonekretsen kan endres totalt, både hva angår verdier og koblingsmåte. Å eliminere deler av kretsen er heller ikke noen forbrytelse, selv kjører jeg en enkelt master tone og master volum på strat'er, selv om det selvsagt er å banne i kirka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å eliminere deler av kretsen er heller ikke noen forbrytelse, selv kjører jeg en enkelt master tone og master volum på strat'er, selv om det selvsagt er å banne i kirka :D

Jeg har det samme på min Strat, men en EMG-SPC i tillegg. Har faktisk tenkt å fjerne tonepoten (spiller da ikke taffeljazz :P ), og flytte de to resterende potene et hakk ned. Den fordømte volumpoten er i veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- joda, enig og alt det der, men snart en side med innlegg, og ingen snakker noe om lyd?

Settet koster 590 kroner, mere data om det, kvartet fra nettsidene til vintagegitar:

http://vintagegitar.no/varekatalog/rekvisita/rs-electronics/498-rs-upgrade-kits

Jeg må innrømme at jeg kan høre forskjell, og at jeg opplever lyden som "bedre". Det trodde jeg ikke på forhånd. Det er lettere å "styre forsterkeren" med volumet, og gitaren høres "åpnere" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke lyd på maskina for øyeblikket, så får ikke hørt, men jeg digger det dere gjør (selv om jeg har personlig erfaring med RS-kit og er knallfornøyd), og lover å høre på klippene og engasjere meg når jeg får på plass høyttalere igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noe å tilføye ifht. lyd. Klippene taler for seg selv. Jeg har også sett en tendens til at det er de uten erfaring med RS-elektronikken som er mest skeptiske. Jeg registrerer også at man helt sikkert kan få samme resultat med mye billigere komponenter hvis man vet noenlunde hva man skal se etter selv. En drøy 500-lapp er uansett ikke mye penger for en såpass oppgradering, nesten uansett gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- joda, enig og alt det der, men snart en side med innlegg, og ingen snakker noe om lyd?

Settet koster 590 kroner, mere data om det, kvartet fra nettsidene til vintagegitar:

http://vintagegitar.no/varekatalog/rekvisita/rs-electronics/498-rs-upgrade-kits

Jeg må innrømme at jeg kan høre forskjell, og at jeg opplever lyden som "bedre". Det trodde jeg ikke på forhånd. Det er lettere å "styre forsterkeren" med volumet, og gitaren høres "åpnere" ut.

Vet du/noen andre forskjellen på settet med Jensen og Bumblebee? Har lest litt overalt at "Bumblebee" er greia folk flest anbefaler.

Hvor vanskelig er dette og installere? Det tar vel ikke en gitarreperatør lange tiden? Ser også at RS har pre-wired kits på sin hjemmeside... Dog til rundt $140, pluss frakt og moms...

Ble det brukt Vintage eller Modern RS kit på denne Les Paul'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.