Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sende gitar i gigbag?


Johannes Nupen

Anbefalte innlegg

Ja, nå har det seg slik at jeg skal selge en av gitarene mine.

Har et problem, den må sendes og jeg har bare gigbag til den..

er det helt idiotisk å sende i gitaren med gigbag?

eller går det ann at jeg pakker den inn imasse ting?

å hva bør jeg pakke den inn med ? bobleplast? pappeske?

et siste spørsmål: hva koster det omtrent, å sende en gitar med posten, fra haugesung(rogaland) til oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har det seg slik at jeg skal selge en av gitarene mine.

Har et problem, den må sendes og jeg har bare gigbag til den..

er det helt idiotisk å sende i gitaren med gigbag?

eller går det ann at jeg pakker den inn imasse ting?

å hva bør jeg pakke den inn med ? bobleplast? pappeske?

et siste spørsmål: hva koster det omtrent, å sende en gitar med posten, fra haugesung(rogaland) til oslo?

Har sendt i gigbag sjøl, og trur det er mange som gjør det. Men det medfører jo en viss risiko, så jeg kommer neppe til å gjøre det om igjen. Og så er det jo forskjell på gigbagger da. Noen er skikkelig polstret, og noen er bare gardiner.

Er bagen tynn så ville jeg stivet av med plankebit i hele gitarens lengde, og pakka hele stasen inn i et par lag papp. Bruk gjerne også noe bobleplast under pappen.

Trur det koster kr. 150,- hvis jeg husker rett... :)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikkforretninger pleier gjerne å gi bort tomme pappesker det har vært gitarer i, hvis de har noen til overs. En gigbag inne i en sånn eske går fint, i hvert fall hvis det ikke er en Gibson.

Jeg hadde ikke sendt en gitar i bare gigbag hvis jeg kunne ha sluppet, og da hadde jeg fulgt Tommerns råd.

i hvertfall ikke en gibson..

mener du fordi det er en gibson = dyr gitar, eller at det er type LP eller SG og headstocken som går bakover? er snakk om en greco LP skjønner du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ikke på noe vis meningen å henge ut Gibson, men de har en gang i tiden valgt en halskonstruksjon som gjør Les Paul- modellene mer utsatt for halsbrudd enn en den andre måter å lage "knekken" på gitarhodet på. Det har noe med sammenføyning og fiberretning i treet å gjøre. Hvordan det ligger an med Greco, aner jeg rett og slett ikke. Andre fabrikanter har valgt andre måter å løse problemet på, slik at hodet ikke knekker av like lett, selv om det er vinklet bakover. La meg tilføye at riktig brukt så vil ikke halsen på en Gibson LP "ramle av av seg selv", det skal krefter til som man ikke kan si går inn under normal behandling av en gitar.

Sånn, når tror jeg ikke at jeg får noen på nakken :)

Uansett, det å motta en gitar i posten, dyr eller billig, og så er den ødelagt, er utrolig surt. Legg litt jobb i å få pakket den inn, du, så blir mottageren så utrolig mye mer fornøyd. Bobleplastbonanza er fint, pakk alle løse deler inn i plast, slik at de ikke skraper opp, og forsøk å få tak i en pappeske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en ex-Posten-ansatt ville jeg aldri sendt en gitar med bare gigbag. Pakk så godt du har anledning til med papp, bobleplast og i grunn alt du har liggende.

:) som el roffo sa, pakk gitaren bombesikkert!

Uansett om den sendes i bag eller kofert, skal det ikke sendes uten en eske.

Skriv på alle sider av eksen: store piler med "opp", "denne side opp", "forsiktig! gitar" eller alt sammen hvis du vil.

Å betale litt mer for ekstra vekt eller størelse er den beste forsikring du kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende en Gibson-type gitar i en gigbag alene er galskap. En Fender vil nok overleve, men sjansen for skader er nok ganske stor alikevel - husk at pakken går på samlebånd og gjerne "tippes" mellom samlebånd og containere potensielt med hodet først..

Når man skal pakke en Les Paul med vinklet hode, er trikset å tenke på en enkelt ting - halsen må fores på en slik måte at hodet ikke kan trykkes/påvirkes i noen retning og dermed bli skadet/brekke. kroppen og halsen må altså fores slik at gitaren ikke beveger seg i kassa, hodet må "sveve" i lufta og ikke være i kontakt med enden av kasse eller noe annet. Det er også viktig at pakken avstives i lengderetningen slik at gitaren ikke kan "brekke". Nettopp sistnevnte er det en gigbag ikke beskytter mot, i motsetning til en enkel pappkasse. Jeg pleier også å tape på lange pappflak som er stive i lengderetningen for å gjøre eska mer brekkmotstandig.

Ellers er litt bobleplast fint, men sammenkrøllet avispapir er det rimeligste og nesten beste å fylle opp kassa med slik at gitaren "sitter fast" i kassa.

Det hele høres kanskje litt voldsomt ut, men egentlig er det ganske enkelt. Jeg har sendt en haug med gitarer helt uten noen form for uhell ved å bruke ganske ordinære gitaresker og litt omtenksomhet under pakking. Angående Les Paul og andre Gibson gitarer ville jeg ikke lagt gitaren i gigbag'en, men heller brukt gigbag'en som foring i bunn/topp på eska. Grunnen er rett og slett at man trenger å se halsen/hodet mens man pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.