Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slapping bass/precision


Espen Larsen

Anbefalte innlegg

En del har blitt nevnt allerede, men her er iallefall noen ting jeg har erfart:

- Jeg liker bedre 4 strenger enn 5 strenger bass til dette. H strengen har sjelden så mye punch, du vil ikke få helt samme lyden som i E eller A strengen. Nå har jeg stort sett spilt på basser i rimeligere enden av skalaen (< 15 000), men dette har iallefall vært en gjenganger.

- Skru lyden på amp'en til "hengekøye", dvs dra ned mellomtonen og gi på litt i bass og diskantområdet.

- Tynnere strenger enn til råkknråll. F.eks 40-095.

- Høyere action enn til vanlig fingerspill.

- Noen mener lyden er i fingrene, men alle bruker uansett store deler av sparepengene på utstyr. Jeg har trua på noe midt i mellom, men uansett: Øve teknikk, se på videoer av andre bassister, øve litt mer, og ikke minst prøve seg frem på egen hånd. Det finnes mange spillestiler, prøv å finne din egen måte å spille på, både hva som låter riktig i dine ører og som er mest komfortabelt.

- Ang. type bass: Alle basser kan slappes på, men resultatet vil nok være smak og behag. Finn ut av det sjæl er vel kanskje beste rådet. Ta en tur i gitarsjappa og prøv forskjellige typer basser, og du vil fort danne deg et bilde av hva som føles riktig for deg. Smaken er som kjent helt subjektiv, både når det gjelder lyd og spillbarhet.

Tja...dette var bare noen av mine første tanker når jeg leste tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en fender jazz bass special, som er helt rå å slappe med. har et jazz bass pickup (standard j-bass) i bridge posision og et p-bass pickup i halsposison (et seymour duncan quarterpounder for å være mer spesifik). bassen har en jazz bass nakke. SD pickupet lager en helt rå lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.