Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Slapping bass/precision


Espen Larsen

Anbefalte innlegg

Hei;-)

jeg har lært en del slapping tenknikk og øvd mye på det. Jeg syns jeg gjør det bedre og bedre, men får liksom ikke noe særlig RÅÅ slapping lyd selv om jeg har skifta strenger og har skikkelig amp, prøvd forskjellige instillinger. Har prøvd på flere amper også. *Jeg spiller veldig mye bass* --> hadde vært kjekt å få god slap-lyd også, litt uavhengig utstyr.

Bassen jeg bruker til slapping nå er en passiv mexico jazz bass. Har Flea signatursett strenger.

*Liker slapping som Flea, Mezzoforte, Mark King, Markus Miller osv...

Jeg vurder og kjøpe meg en ekstra bass bare for slapping (4-strenger).

-Jeg foreslår fender precision bass, tanker meninger om dette? Bør den vøre aktiv/passiv? Type hals? Anbefaler dere denne, IKKE denne, eller noe helt annet? Er den så god at jeg kan bytte den ut med jazz-bassen(og bruke den til andres stilarter også), kan eventuelt legge enda mer penger i det?

-Er det viktig med aktiv elektronikk når det gjelder slapping?

-Dersom det er fender bass, bør den være USA?

Endret av Espen Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beveger meg litt ut på tynn is nå siden jeg ikke driver med slapping, men jeg trodde en Fender Jazz Bass egnet seg bedre til slapping enn precision bass. På grunn av halsen og mikrofonoppsett? Selv om det sikkert går fint å slappe med de fleste basser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så slap (sic!) til å øve at jeg ikke rakk å lære meg slapbass før det ble like moderne som Ballgensere og hvite tennissokker, så kjempeoversikt har jeg ikke.

En bass med aktiv elektronikk har et større spenn i lyden den kan lage, man kan for eksempel tilføre diskant. Aktive pickuper er uansett ikke dumt på en bass, synes jeg. Videre er det visstnok lurt med litt god plass under strengere, slik at man får puttet fingrene helt under strengene for å dra i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar sålangt...men hva med aktiv/passiv elektronikk, hva er best? <<tenker at denne bassen i utgangspunktet bare skal brukes til slapping for å få best mulig lyd>>

Jag er ikke noen bassist, men jag har lært meg noen få "slapping-riff" ... Av di bassene jag har / har hatt så syns jag min Nash JB-63 låter best til slapping ...

Og den har passive Lollar pickups. Bruker Thomastik Infeld Powerbass strenger på den.

Jag tror strengene og ikke minst setupen har mer å si enn om det er passiv/aktiv elektronikk ...

Jag hadde en Fender American Deluxe Jazz Bass med passive noiseless pickups og aktiv preamp som, med DR Fat Beams strenger, også låt fint til slapping ...

Men den hadde/har litt før mye "HiFi lyd" før min smak ...

Så, det finnes ikke noe fasit svar (som vanligt) ... Noen liker Precision, andre liker Jazz Bass, noen liker aktiv elektronikk andre passiv e.t.c ...

Så har vi jo Music Man, Ibanez, Tobias, Sadowsky e.t.c ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompresjon synes jeg er ganske viktig. En EBS Multicomp er noe av det beste du får tak i, og koster ikke skjorta. Ellers vil jeg også anbefale EBS sine forsterkere. Den klassiske slaplyden får du med en jazzbass, gjerne med aktiv elektronikk, samt å kutte litt mellomtone og øke diskant og bass. Du kommer faktisk veldig langt med en vanlig passiv jazzbass også. Det skal nevnes at jeg synes det er mektig god slappelyd i G&L sine basser, og tonen i Sadowsky sine jazzbasser er helt konge.

Til syvende og sist er det faktisk teknikk som er viktigst, så en lang søken etter det "perfekte" oppsettet med bass, strenger, forsterker, preamp, effektpedaler osv er til syvende og sist bortkastet tid i forhold til øving. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ibanez (EDB-555) som har en såkalt "slap-scoop". Er en nedsenkning i bodyen ved de to-tre nederste strengene, for lettere å plucke dem. Vet ikke om dette finnes på andre basser, men er i alle fall kjekt når man slapper.

Sitat- Videre er det visstnok lurt med litt god plass under strengere, slik at man får puttet fingrene helt under strengene for å dra i dem.

Men vil tro at slapping funker på alle basser der man kan fjerne noe midtone, få plass under strenger på høgrehånda, og klaske i vei.

Er vel flere basser som har sånn "slap"- utfresing. Nå ryktes det vel om at det finnes basser med "slap"- sperre, også, uten at jeg helt vet hvorfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat- Videre er det visstnok lurt med litt god plass under strengere, slik at man får puttet fingrene helt under strengene for å dra i dem.

Men vil tro at slapping funker på alle basser der man kan fjerne noe midtone, få plass under strenger på høgrehånda, og klaske i vei.

Er vel flere basser som har sånn "slap"- utfresing. Nå ryktes det vel om at det finnes basser med "slap"- sperre, også, uten at jeg helt vet hvorfor. :)

Halspickupen på Bongoen gjorde det småkjipt å få plass til fingrene ved popping, i alle fall.

MM Stingray skal visst være ganske guddommelig til slikt, har jeg hørt.

Selv kan jeg knapt slappe "Seinfeld-introen", så ikke ta det jeg sier for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takker for gode råd, SÅLANGT, men bare fortsett og skrive:-)

-Mye sant i det Mytola sier antar jeg.

-Slap Scoop har jeg vurdert...

-Leste mye bra om Sadowsky...

-Har EBS-forsterker ja, trenger vel ikke nødvendigvis multicomp i tillegg til den i innebygde kompressoren i Fafneren? Jeg får vell eksperimentere mer med mellomtone på forsterkeren. Dessuten må bassen snart inn på halsjustering (garanti), jeg får spørre dem om å heve strengene litt.

Men hvordan vil dere si en precision er anvendelig til flere sjangre?

Endret av Espen Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multicompen er omtrent det samme som den innebyggede i fafneren, ja. Den ampen og det kabinette bør kunne gi deg episk slappelyd med riktig teknikk og bass. En brukt Sadowsky metro MV-serie ville vært noe hvertfall JEG ville vurdert sterkt om du skulle ha slappebass. G&L L2000 også, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.