Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Senke/slipe ned magnetpoler..?


Thorris

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Staggered pickups ble designet for å jevne ut lyden... Du kan jo alltid bytte ut til non-staggered pickups. Tipper det er en bedre løsning, men lyden vil da sannsynligvis bli enda mer ujevn.

staggered pickups ble lagd for at gitaren skulle kutte gjennom i miksen.. det jeg er misfornøyd med er at b strengen drukner i de andre strengene.. både #1 og lenny hadde senkede poler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Strat-Talk:

It's been explained to me that "vintage stagger" was introduced to compensate for string to string volume differences on older string gauges, mostly due to wound G strings, and that many came to prefer them with modern lighter strings as well. I play and enjoy both flat and staggered, and notice a bit of difference in chord voicings, with the flat poles being a bit more balanced, YMMV. If you're feeling adventurous, you can create your own "custom stagger" by supporting your bobbins and pressing up or down on each pole to achieve the balance you prefer...a trick pretty common back in the day.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Strat-Talk:

deeeet skal man aldri gjøre... siden tråden rund magnetpolene er så tynne kan de lett ryke ved en slik opperasjon..

men srv fikk ikke custom lagde pickuper.. de var helt orginale. men det ser ut som han har slipt dem ned. det gjorde det ihvertfall på lenny'en jeg prøvde i austin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe absolutt "neinei" det der. Det er en alt for kategorisk påstand.

Selvsagt er det slik at hvis man aldri gjør det, så ryker heller ikke spolen, men det stemmer ikke at spolen garantert ryker.

Det er et problem på eldgamle pickups, men problemet med korrusjon og brudd i tråden dukket opp ganske tidlig, selv om man ikke flyttet på bobbinsene. Konstruksjonen på pickupene ble endret noe ganske tidlig i Strat- historien, selv om jeg ikke har noe tidspunkt her.

Derfor er det noe avhengig av pickup hvor stor sjanse det er for at spolen ryker.

Like fullt er det som jeg har sagt, en risikosport, slik at det ikke er videre smart å skyve fram og tilbake ideligen for å se hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pickups har du i stratt(ene) dine SRV, ehh jeg mener Thorris.

Jeg har CS Texas Specials i min og de ser i alle fall ganske like ut som bildet du har posta.

Polen under B-strengen går litt under pickupcoveret, men det er vel det du er missfornøyd med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pickups har du i stratt(ene) dine SRV, ehh jeg mener Thorris.

Jeg har CS Texas Specials i min og de ser i alle fall ganske like ut som bildet du har posta.

Polen under B-strengen går litt under pickupcoveret, men det er vel det du er missfornøyd med?

De aller fleste nyere Fendere har staggered poles fra fabrikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at du kan miste magnetisme i magnetene hvis du sliper/filer de ned, jeg tipper også at du kan senke noen poler litt uten at spoletråden ryker, hvis du varmer voksen litt og faktisk får beveget polene. At spoletråden skulle ryke tviler jeg på da magnetstavene er slette/glatte. Problemet kan nok heller være at du ikke får beveget enkelte av polene, hvis pickupen er linnet litt stramt.

"staggered" er forøvrig tilpasset 7 1/4" gripebrett radius og tvunnet g-streng, med dagens strengesett, gripebrettradii og ikke minst strengeavstand er de fleste pickuper egentlig ganske "feil". Det er f.eks slik at Fender sine standard-modeller o.l. har en mye smalere strengeavstand sammenlignet med vintage specs og E strengene blir ligger utenfor "E" polene på neck-pickupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pickups har du i stratt(ene) dine SRV, ehh jeg mener Thorris.

Jeg har CS Texas Specials i min og de ser i alle fall ganske like ut som bildet du har posta.

Polen under B-strengen går litt under pickupcoveret, men det er vel det du er missfornøyd med?

jeg er misfornøyd med at D og G strengen en alt for høy i forhold til H og Lys E.

Har Fender american vintage 62/57 pickups. vurderer og fjerne noen viklinger av alle pickupene også.

EDIT: vil fjerne ca. 500 viklinger.

Endret av Thorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.