Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiolin?


Noerart

Anbefalte innlegg

Fiolin virker som et av de vanskeligere instrumentene å lære seg på egenhånd, men alt er jo mulig!

Greia med fiolin (har jeg intrykk av) er at det høres grusomt ut lengere en en nybegynner på gitar. Antar da at det har noe med at en gitar har bånd, så det er lettere å ikke spille surt på den måten, men har ikke for mange teorier på det argumentet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal slite lenge for at det skal høres bra ut, men det er vel helt sikkert mulig. Fattern spiller fele, og jeg har testa. Har ikke sjangs i havet, og hadde aldri hatt tålmodighet til å lære meg det. Hvis du vil, er vel alt mulig, men som med gitar vil jeg foreslå at du tar et par timer for å få en flying start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å kategorisere instrumenter på. En av dem er den såkalte "nybegynnerterskelen". Som dere sikkert vet, så kommer framgangen på en gitar i "trappetrinn", man øver og øver der man er, og så plutselig løsner det.. Slike "trinn" kan man tenke seg over alt, små og store, som for eksempel den første gangen man klarer å klemme ned en D uten at det skurrer. Dere kjenner dere sikkert igjen. For å fortsette-

En gitar har en ganske lav nybegynnerterskel. En fiolin er i den helt andre enden av skalaen, den er veldig høy. Det kreves altså veldig mye trening til får å kommer over den første kneika.

Om det er mulig å lære seg helt selv? Trolig, men det er nok lettere å oppsøke en kulturskole og få tatt noen timer. Da unngår man uvaner og slikt. Problemet med alle leksjonene på Youtube er jo at de ikke er kvalitetssikret. Hvem som helst med et webcam og eksponeringsbehov kan framstå som selvutnevnt ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to døttre som spiller fiolin. De fikk i begynnelsen små klistermerker på halsen for å se hvor fingrene skulle før de fikk avstandene inn i fingrene. Kan være en ide å ta med seg om du skal prøve deg på egenhånd. Bortsett fra utfordringen med å spille rent, så synes jeg ikke det er veldig vanskelig å spille sånn smågreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi et mere konkret svar da; Tror du tjener på å søke deg inn på fiolintimer eller lignende. Selv om du har strengespilling i fingrene etter gitarspill tror jeg ikke det har noe å si på å være god på fiolin.

En gang i tida var det noen som fant ut hvordan man bruke fiolinen, en må være den første. Hvis h*n fikk det til, skal det ikke være umulig for deg å øve inn en mellodi selv.

Endret av rukula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å få noen til å lære deg hvordan du bruker bua, holder fela, samt de forskjellige posisjonene. Etter det skulle det gå rimelig greit. Ta et halvt år med fiolintimer, og si du vil ha et grunnlag til å kunne fortsette selv, så kommer du deg riktig i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.