Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptaks -og prøve til MDD!


GitarMarius

Anbefalte innlegg

Hei! Var på besøksdag på Musikklinja (MDD) i Ski kommune idag, og fikk en liten gjennomgang av hvordan de har det på skolen, og hva det går ut på...

Vi fikk først litt beskjeder om opptaks prøven, og da lurer jeg på om det er smartere å finne en god JamTrack på youtube å lage meg en egen solo over, eller om jeg rett og slett burde covre noe instrumentalt som Canon Rock eller lignende! Vil tro at det er større sjans for å komme inn hvis jeg spiller noe eget?

Også var det teori-prøven da... vi fikk fjordårets teoriprøve så vi kunne få se hva den gikk ut på, og der sto det at jeg skulle skrive alle tonene i en G-akkord... Det jeg lurer på er om disse tonene er like på gitar som f.eks piano... på Gitar er en G-akkord bestående av disse forskjellige tonene: G(x3) B (x1) og D (x2), fra low E til High E blir dette slik(?): G, B, D, G, D, G (tror jeg?) på gitar, er det de samme tre tonene som bygger opp en G på piano?

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Var på besøksdag på Musikklinja (MDD) i Ski kommune idag, og fikk en liten gjennomgang av hvordan de har det på skolen, og hva det går ut på...

Vi fikk først litt beskjeder om opptaks prøven, og da lurer jeg på om det er smartere å finne en god JamTrack på youtube å lage meg en egen solo over, eller om jeg rett og slett burde covre noe instrumentalt som Canon Rock eller lignende! Vil tro at det er større sjans for å komme inn hvis jeg spiller noe eget?

Også var det teori-prøven da... vi fikk fjordårets teoriprøve så vi kunne få se hva den gikk ut på, og der sto det at jeg skulle skrive alle tonene i en G-akkord... Det jeg lurer på er om disse tonene er like på gitar som f.eks piano... på Gitar er en G-akkord bestående av disse forskjellige tonene: G(x3) B (x1) og D (x2), fra low E til High E blir dette slik(?): G, B, D, G, D, G (tror jeg?) på gitar, er det de samme tre tonene som bygger opp en G på piano?

Takk :)

Jeg er ganske liten så jeg må gjette på noen av spørsmålene dine :P

Du må sikkert vite at en akkord består av en grunntone, ters og kvint (tar muligens feil nå, i tilleg til at du vet det fra før av)

I en c dur-akkord blir C=grunntonen, E=tersen og G=Kvinten. Tviler på at du trenger og vite hvor mange ganger de gjentar seg. Det er fortsatt samme akkorden :)

Edit: I en g-dur akkord blir det G=grunntone, H/B=Ters og D=kvint.

En typisk ting å spille solo på kan kalles backingtrack. Det pleier jeg å gjøre når jeg skal improvisere soloer, eller finne ut hva akkordene på en sang er.

Føler at jeg har sakt mye dumt, men håper det var litt bedre enn ingenting :)

Endret av Gitaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått svar på det meste du lurer på her, men hvis jeg skal anbefale noe som viser at du har improvisasjons kunnskaper og innlevelse og forståelse for musikk som samtidig er "greit" å spille, ville jeg valgt en halvtreg blues backingtrack... Og hatt et tema, som gikk igjen på versene, samt en kickass solo som et høydepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.