Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite Hjemmestudio


Aspmyra

Anbefalte innlegg

Heisann! Et par spørsmål. Planlegger å få ordnet meg et lite hjemmestudio.

Jeg har:

Macbook Pro

Logic Pro 9

Senheiser kondensatormik.

Helt vanlige Creative høytalere og sub.

og jeg planlegger i nærmeste tid å skaffe meg et midikeyboard til en billig penge.

Jeg trenger mao. lydkort og muligens mixer/preamp om jeg har forstått rett. Jeg skal ta opp stemme, gitar for det meste. Resten går på midi og samples fra logic. Har aldri tatt opp i mitt eget hjem før, og har egentlig ganske lite peiling på sånt. Kun drevet med midi. Jeg trenger gode anbefalinger på f.eks. studiopakker eller diverse produkter dere har erfaring/god peiling på.

Hadde satt veldig stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du allerede er godt på veg her!

Det jeg kan anbefale på det sterkeste av lydkort er Apogee Duet, eller Apogee One, alt etter hvor mange inputs du vil ha. (om du kjøper lydkort som dette vil du ikke trenge mixer/preamp som du spør om i tråden) -PLUG AND PLAY!

Ellers Er jo et par gode monitorer alltid godt å ha i forbindelse med mixing og så videre. personlig har jeg Alesis M1active620 som jeg er veldig fornøyd med.

Midiklaviatur er et genialt verktøy til musikkproduksjon, jeg vil anbefale ett som har et par bryrere gjerne noen pads, som du kan trigge til forskjellige oppgaver i logic. Da vil jeg anbefale Axiom61 som jeg er veldig fornøyd med!

Det finns såklart Utallige merker og varianter der ute i forskjellig prisklasser, men dette er det jeg har å anbefale og som jeg kun har gode erfaringer med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, det hjelper veldig mye.

Mulig jeg stiller litt noobe spørsmål, men dere får bare bære med det.

Dette Apogee Duet. Hvordan kobler jeg til mikrofon og gitar til denne?

Axiom-61 er alt for dyrt for meg i dette øyeblikk i alle fall. Men har sett et par midikeyboard til 1000-lappen i de lokale butikkene.

Hva trenger jeg bryterne til? Bruker jeg ikke logic til sånt? Holder det ikke med et vanlig?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24638466 - Dette f.eks. er det for dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, det hjelper veldig mye.

Mulig jeg stiller litt noobe spørsmål, men dere får bare bære med det.

Dette Apogee Duet. Hvordan kobler jeg til mikrofon og gitar til denne?

Axiom-61 er alt for dyrt for meg i dette øyeblikk i alle fall. Men har sett et par midikeyboard til 1000-lappen i de lokale butikkene.

Hva trenger jeg bryterne til? Bruker jeg ikke logic til sånt? Holder det ikke med et vanlig?

http://www.finn.no/f...nnkode=24638466 - Dette f.eks. er det for dårlig?

Det kommer helt an på hva du skal bruke det til? Man trenger faktisk ikke keyboard i det hele tatt hvis man bruker plug-ins i daw'en. Da kan man gå inn i et klaviatur/midikart o programmere inn slik man vil, men kan man spille litt keyboard, går det jo selvsagt fortere å bruke et midikeyboard. Uansett kan man gå inn i kartet etterpå og rette på toner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Audun sier så kommer det litt an på hva du skal bruke det til. Skal du bare spille litt synth-lyder så holder det i massevis. Skal du spille pianoting og slikt på det så vet jeg at de jeg kjenner som kan spille tangenter synes 49 blir litt få oktover, og anbefaler hvertfall 61 tangenter. Semiveide tangenter er heller ikke feil, men ikke på langt nær et like stort must som den ekstra oktaven. Og om du bare skal spille litt synth-lyder og slikt så foretrekker mange å bare ha uveide tangenter.

Ellers lager M-audio helt kurante midikeyboard, og de er på ingen måte for dårlige. Ift til studiomonitorer så hørte jeg på et par M-audio som sto utstilt på elkjøp til rett over 1000-lappen, og de hadde også overraskende klar og fin lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke keyboardet til å spille inn diverse instrumenter som jeg ikke har tilgang til som f.eks. bass.

Det skal jo også selvfølgelig brukes som piano og synth. Alt dette med lydsamples som jeg har inne på logic.

61 tangenter. Er nok enig der, og kan prøve å strekke meg så langt at jeg betaler ekstra for det.

Et lite spørsmål. Hvordan er muligheten for å koble elektrisk gitar via Boss GT-8 inn i lydkortet/mixeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke keyboardet til å spille inn diverse instrumenter som jeg ikke har tilgang til som f.eks. bass.

Det skal jo også selvfølgelig brukes som piano og synth. Alt dette med lydsamples som jeg har inne på logic.

61 tangenter. Er nok enig der, og kan prøve å strekke meg så langt at jeg betaler ekstra for det.

Et lite spørsmål. Hvordan er muligheten for å koble elektrisk gitar via Boss GT-8 inn i lydkortet/mixeren?

Det går helt fint.Det er vel bla.a. det de er laget for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier "Keyboard er ikke viktig i et hjemmestudio" skal man etter min mening vere litt skeptiske til (Beklager hvis noen blir såra av den kommentaren) Men det er utrolig greit å ha et keyboard til blandt annet MIDI kontroll, lage melodier og å ikke minst sjekke om man synger reint. Det er jo mulig å gjøre med "on screen keyboardet" i programmet, men det er mye mere praktisk å bare ha et fyfisk keyboard, da går ting litt fortere.

Det er ganske praktisk når man skal ta opp vokal, å bare kunne trykke på en tangent, og da kunne "justere" stemmen etter nota før du skal ta opp noe. Har selv en M-audio keyrig (49?) og er utrolig fornøyd med den, veier ikke mye, lett å kople opp og lite dilldall, så jeg anbefaler det til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Rukula. Jeg studerer musikkproduksjon og jobber mye i studio, stortsett heletia, og et godt klaviatur er et utrolig godt hjelpemiddel. Brytere på keyboardet er jeg også utrolig glad for, for da kan jeg gjøre justeringer uten å stoppe spillingen, da har jeg bare forskjellige effekter (eq) og så videre på bryterene. Drum pads er praktisk for å få en mer hehe nesten sagt "naturlig" touch når man spiller inn trommer, samtidig er de mye mer hendig i forhold til velocity. Så skal du drive mye med musikk i den forstand som du viser til, så er et godt keyboard en god invistering.

EDIT: Så at du manglet svar på det ene spørsmålet..

Gitar og Mic kobles til direkte i Dueten, som har inputs både jack og mic. 2 jack inputs, 2 mic inputs samt. 2 outputs for monitorer.

jeg har selv en urgammel Boss gt-6 som jeg har plugget rett i!

Endret av thimzity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Rukula. Jeg studerer musikkproduksjon og jobber mye i studio, stortsett heletia, og et godt klaviatur er et utrolig godt hjelpemiddel. Brytere på keyboardet er jeg også utrolig glad for, for da kan jeg gjøre justeringer uten å stoppe spillingen, da har jeg bare forskjellige effekter (eq) og så videre på bryterene. Drum pads er praktisk for å få en mer hehe nesten sagt "naturlig" touch når man spiller inn trommer, samtidig er de mye mer hendig i forhold til velocity. Så skal du drive mye med musikk i den forstand som du viser til, så er et godt keyboard en god invistering.

for meg hadde noen billige midikontrollere vert ganske høyt i prioriteringa, særlig når trådstarter tenker å spille inn mesteparten av instrumentene med vst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier "Keyboard er ikke viktig i et hjemmestudio" skal man etter min mening vere litt skeptiske til (Beklager hvis noen blir såra av den kommentaren) Men det er utrolig greit å ha et keyboard til blandt annet MIDI kontroll, lage melodier og å ikke minst sjekke om man synger reint. Det er jo mulig å gjøre med "on screen keyboardet" i programmet, men det er mye mere praktisk å bare ha et fyfisk keyboard, da går ting litt fortere.

Det er ganske praktisk når man skal ta opp vokal, å bare kunne trykke på en tangent, og da kunne "justere" stemmen etter nota før du skal ta opp noe. Har selv en M-audio keyrig (49?) og er utrolig fornøyd med den, veier ikke mye, lett å kople opp og lite dilldall, så jeg anbefaler det til ditt bruk.

Greier man ikke synge rent med kompet uten å tune inn stemmen etter et keyboard, kan man la være å synge.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier man ikke synge rent med kompet uten å tune inn stemmen etter et keyboard, kan man la være å synge.... :D

Det er en helt annen greie når du står å skal spille inn noe en når du står å spiller det live. Gitarer kan spille surt og feil som fy, men hvis bandet shower nokk, så er det fett uansett.. Vanskelig å gjøre samme greia på en studioinspilling.

Men la oss si at du synger en veldig dyp sang, så skal du på et punkt gå kjempe høyt. Hvis du går over den tonen, og må justere deg ned til rett tone i selve sangen, høres det bare ikke bra ut, da funker det fjell å prøve seg på å skifte mellom de to tonene før du starter å spille inn den delen. Da sparer du også hauger med tid, så man slipper å gjøre det om og om igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt annen greie når du står å skal spille inn noe en når du står å spiller det live. Gitarer kan spille surt og feil som fy, men hvis bandet shower nokk, så er det fett uansett.. Vanskelig å gjøre samme greia på en studioinspilling.

Men la oss si at du synger en veldig dyp sang, så skal du på et punkt gå kjempe høyt. Hvis du går over den tonen, og må justere deg ned til rett tone i selve sangen, høres det bare ikke bra ut, da funker det fjell å prøve seg på å skifte mellom de to tonene før du starter å spille inn den delen. Da sparer du også hauger med tid, så man slipper å gjøre det om og om igjenn.

Ok. Skal ikke krangle med deg på det. Poenget mitt var at i studio, så er man ferdig med kompet når vokalen skal legges på, og det skal jo da i utgangspunktet låte både rent og riktig. Da er det som regel en veldig grei referanse å synge etter. Ser dog poenget ditt. (øving/terping)

Nå er det også faktisk slik at de aller fleste sangpedagoger sier at man skal "tenke" over den tonen man skal nå ved høye toner. Det blir derimot en helt annen diskusjon som vi kan la ligge her.

Konklusjon: Veldig kjekt med et midi-keyboard i hjemmestudio? JA! Absolutt nødvendig? Nei, man kan faktisk klare seg uten, men det blir mye mer tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skal ikke krangle med deg på det. Poenget mitt var at i studio, så er man ferdig med kompet når vokalen skal legges på, og det skal jo da i utgangspunktet låte både rent og riktig. Da er det som regel en veldig grei referanse å synge etter. Ser dog poenget ditt. (øving/terping)

Nå er det også faktisk slik at de aller fleste sangpedagoger sier at man skal "tenke" over den tonen man skal nå ved høye toner. Det blir derimot en helt annen diskusjon som vi kan la ligge her.

Konklusjon: Veldig kjekt med et midi-keyboard i hjemmestudio? JA! Absolutt nødvendig? Nei, man kan faktisk klare seg uten, men det blir mye mer tungvint.

God konklusjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.