Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ny multieffekt


Alfi27

Anbefalte innlegg

siden alle moderatorer oppfordrer til å lage tråder i stedet for å mase i småprat ol, så skal jeg nå kjøpe meg en multieffekt. jeg hadde egentlig bestemt meg for en Boss ME-50, men så kom jeg over en Digitech RP-500 til 1200,-. fyren som selger RP'en var det lite respons fra fikk jeg svar fra, og det er godt mulig at jeg kjøper RP500.

hva annet bør jeg vurdere? andre brett fra RP-serien til Digitech? spare til ME-70/GT-10 eller noe i den duren? jeg har hørt at ME-50 ikke er så veldig bra på vreng, men det er naturligvis subjektivt. jeg spiller hard/heavy rock, grunge og litt metal. Guns N' Roses, TNT, litt Ozzy, Black Sabbath, Nirvana osv...

hva mener dere? hva har dere prøvd, og hva synes dere var bra/dårlig? takker for alle svar (svar som "haha, din dust! dette var ikke noe å starte tråd om" blir ikke takket :lol: ).

PS: jeg har hatt en Zoom G2, og den var helt grei. 5150-emuleringen var faktisk ganske bra, men den er ikke noe jeg ville kjøpt igjen.

og selv om jeg kan spare, så er 2-3 laken maksimum pris, helst rundt 1 laken eller mindre, så jeg kan kjøpe med en gang :D.

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid både boss Me-70 og GT-10. Jeg likte Me-70en best siden den var enklest å bruke, men GT-10en har mye flere muligheter og det er mye lettere å skreddersy sin egen lyd med den. Sier dette altid, men sier det igjen: Prøv begge! :P

Var forresten ikke så stor vrengen i Me-70en selv, men det er jo meg. Følte at jeg ikke fikk nok mids ut av den uten å måtte bruke pre-ampen. Resten av brette er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar

GT-8 koster vel litt, gjør den ikke? etter det jeg ser så koster den 2k på finn, og det er litt mye. skal jeg bruke såpass mye så kjøper jeg heller en ny Digitech RP500.

brukervennlighet er ikke å forakte

jeg vil og ha whammy-effekt, og helst +2 oktaver.

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ME-50 (tilfeldigvis til salgs også - tillater meg å nevne det siden du sier du egentlig hadde bestemt deg for et slikt :)).

Som effektbrett så er det ok, men jeg må si meg enig i at vrengdelen ikke er "state of the art". En mulighet er jo self. å kjøpe en dritfet distortionpedal i tillegg. Dog er det beste at gitarampen gir deg den vrengen du vil ha (min personlige mening i alle fall).

Er du ute etter bra vreng/ampsimulering ville jeg om jeg var deg spart opp til en Line6 HD300 - synes de ser/høres veldig lovende ut, særlig i forhold til prisen.

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med rocktrond, trenger du veldig gode effekter + ampsimulering til opptak o.l, så kan du nok ikke gå feil med HD300...

Kommer nok selv til å legge ut en anmeldelse av POD HD500 til uka, om jeg får den fort nok :)

Vil anmelde både effektene og ampsimuleringene...

Prisen på HD300 er 2995,- om du kjøper den fra intersalg... HD500 kan du få hos samme leverandør for 4500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg veldig fornøyd med min Vox Tonelab LE. Synes forsterkersimuleringene låter ganske så bra (har ikke testet hi-gain, men til rockevreng så funker den fjell). Også en egen instilling for om den skal rett i PA eller i forsterker. Det lille jeg har brukt av effekter på den har også funket fint, men inbiller meg at det er forsterkersimuleringene som er det beste i denne boksen. Bruker den i en transistoramp til øving hjemme, og rett i PA live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar

HD300 og Tonelab har vel kun mulighet til å bruke expression-pedalen til å styre volum og wah?

Når du nevner dette med at ampen burde gi deg den vrengen du vil ha, så har jeg vurdert å bytte ut ampen med en modelleringsforsterker. Men disse kan vel stort sett bare bruke en effekt om gangen, og takler pedaler dårlig. Det er mye på grunn av en skikkelig whammy-effekt at jeg vurderer RP-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasspedalen på Tonelab'en kan brukes til alt mulig, men bare én ting av gangen nødvendigvis. Et minus er jo at Wah'en er en effekt i pedalblokka, så om du har på wah så mister du mulighet til å vreng/boost/kompressor i tillegg til amp-simuleringa. Jeg bruker sjelden wah, så det plager ikke meg sånn nevneverdig, men det kan jo være et problem for andre, om man både vil booste forsterkersimuleringa i tillegg til å ha wah, eller om man vil ha både wah og kompressor til noe funk-greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.