Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal begynne å spille inn i enkelt "hjemmestudio"


Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt til å begynne å spille inn litt låter og sånt hjemme, både ved oppmikking av amp og cab med en Shure SM57 jeg får låne, og ved bruk av en Line 6 HD300 som kommer til å bli kjøpt inn.

Lurer på hva som er "best" å spille inn med - har både PC og Mac. Har skjønt det sånn at de fleste seriøse bruker Mac av en eller annen grunn? Hvis Mac er the way to go, så tenker jeg å kjøpe et Apogee One-lydkort(klikk meg!) og bruke det med Logic 9. Noen som har erfaring med dette? Han som kan låne meg Shure-mikk jobber som lydmann og anbefalte et Apogee Duet-lydkort, men det blir litt for dyrt for meg, så tenker på One istedet. Ser enkelt og greit ut, og det burde vel holde til min bruk? Hva er den store forskjellen på Duet og One? Er det en fordel at lydkortet har flere kanaler, hvis ja; hvorfor? Har ikke snøring på de greiene her :P

Uansett; denne svensken kjører dette setupet, og jeg syns videoen var informativ og bra, og resultatet låt bra!;

Evt. tenker jeg å kjøpe dette Presonus AudioBox USB-lydkortet(klikk meg og!) og ta opp via min stasjonære HP-pc og et eller annet program. FL Studio 9 eller Reaper ellerno.

Hva anbefales? Noe jeg burde tenke/huske på? Tips til en noob? Tenker først å fremst å spille inn metal, men kan hende jeg gjør en masse annet også, hvis jeg får det til etterhvert. Vil helst ha ihvertfall relativt grei lyd, og skal gå inn for å prøve og lære meg Logic/FL/Reaper/hva det nå enn blir.

Har også et annet kjapt spørsmål: Har bare en fretless-bass liggende, så hvis jeg skal ta opp bass til noen låter, må jeg da bruke den, eller fins det en plugin eller noe for å senke pitchen på et gitarspor for å få det til å låte som en bass? Tenker å programmere trommer via EZ Drummer eller noe lignende.

Takker for svar!

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen er vel at Apogee Duet har to kanaler og firewire, mens One har en kanal og usb.

Du trenger strengt tatt bare en kanal, med mindre du vil spille inn i stereo eller to instrumenter samtidig.

Det er vel egentlig ingenting som er "best" å spille inn på. Du får like gode resultater både på pc og mac, så det er egentlig bare en smakssak.

MEN, min erfaring er at det følger atskillig mindre frustrasjon med på kjøpet ved bruk av mac laugh.gif

Den tiden jeg brukte pc brukte jeg mer tid på å sloss med og ordne opp i drivere enn jeg fikk brukt til å spille inn.

Du kan jo selvfølgelig bruke en pitch-shifter eller noe sånt til å senke pitchen på et gitarspor, men du får det aldri helt til å høres ut som en bass..

Det funker sikkert i nødsfall, men jeg ville heller brukt fretless-bassen.

Edit: noe skriveleif..

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag använder PC till inspelning och är väldigt nöjd med det, men du blir säkert lika nöjd om du använder din Mac, smak efter behag helt enkelt. Vilken av dina datorer är "starkast"? Det är kanske lurt att använda den.

Till basinspelning, om du inte har planer på att köpa en billig elbas, kan jag varmt rekommendera Broomstick bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bassen er ingen krise, skal nok få lånt meg en bass med bånd :P

PCen er vel kraftigere enn Macen, men det virker så enkelt og greit å kjøre den setupen jeg tenker på, siden lydkortet og Logic er optimalisert for hverandre. Så jeg slipper alt det styret med drivere m.a.k.s snakket om. Er også litt redd for at pcen min er såpass full av spill og programmer og annen dritt som spiser opp prosessoren at den kanskje ikke funker så veldig bra. Den har uansett en litt kraftigere prosessor, men begge er dual core; Macen har 2.4GHz Intel Core 2 Duo og 2GB RAM, mens PCen har et 2.66Ghz Intel Core 2 Duo og 4GB RAM. Men som sagt er pcen blitt ganske treig etterhvert, og den er full av dritt.

Han kompisen min maser på at jeg burde kjøpe Apogee Duet istedet, da han mener at det er mye bedre. Og jeg har egentlig funnet et til en rimelig ok pris, men hva er den store forskjellen på det og One? Firewire? Bedre lyd? Noen som har erfaring med Apogee-lydkort?

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB vs. firewire spiller ingen trille så lenge du skal spille inn under 16 spor samtidig. Det er ikke "bedre lyd" på dent ene eller andre, det er bare overføringen av data det er snakk om.

PC-er fulle av spill og skrot egner seg ikke som lydstudio. Det gjør i og for seg ikke macer, heller, men det virker som om de er mindre berørt av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB vs. firewire spiller ingen trille så lenge du skal spille inn under 16 spor samtidig. Det er ikke "bedre lyd" på dent ene eller andre, det er bare overføringen av data det er snakk om.

PC-er fulle av spill og skrot egner seg ikke som lydstudio. Det gjør i og for seg ikke macer, heller, men det virker som om de er mindre berørt av problemet.

Okei, så da har jeg ingen bruk for Duet-kortet, sånn egentlig?

Var det jeg trodde jeg hadde oppfattet at du hadde skrevet tidligere.. :) Macen er absolutt mye mindre berørt av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duet har bedre forsterkere, men det skal mye til for å høres. Skal du bare spille inn ett instrument/ikke bruke mer enn en mikrofon om gangen så holder One i massevis.

Bruker Logic Express selv (halvparten av prisen, oppgradering koster deg bare en hundrelapp ekstra elns dersom du finner ut at du skulle få bruk for de ekstra funksjonene i fullversjonen) og er storfornøyd. Veldig enkelt og lett å drive med. Jeg er et Mac-menneske selv, men ettersom du har to maskiner og den ene er full av tull og tøys så vil jeg, som de fleste andre, anbefale at du bruker den som ikke er full av tull og tøys. Det kan være greit å oppgradere til 4GB RAM, men det er ingen nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.