Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal begynne å spille inn i enkelt "hjemmestudio"


Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt til å begynne å spille inn litt låter og sånt hjemme, både ved oppmikking av amp og cab med en Shure SM57 jeg får låne, og ved bruk av en Line 6 HD300 som kommer til å bli kjøpt inn.

Lurer på hva som er "best" å spille inn med - har både PC og Mac. Har skjønt det sånn at de fleste seriøse bruker Mac av en eller annen grunn? Hvis Mac er the way to go, så tenker jeg å kjøpe et Apogee One-lydkort(klikk meg!) og bruke det med Logic 9. Noen som har erfaring med dette? Han som kan låne meg Shure-mikk jobber som lydmann og anbefalte et Apogee Duet-lydkort, men det blir litt for dyrt for meg, så tenker på One istedet. Ser enkelt og greit ut, og det burde vel holde til min bruk? Hva er den store forskjellen på Duet og One? Er det en fordel at lydkortet har flere kanaler, hvis ja; hvorfor? Har ikke snøring på de greiene her :P

Uansett; denne svensken kjører dette setupet, og jeg syns videoen var informativ og bra, og resultatet låt bra!;

Evt. tenker jeg å kjøpe dette Presonus AudioBox USB-lydkortet(klikk meg og!) og ta opp via min stasjonære HP-pc og et eller annet program. FL Studio 9 eller Reaper ellerno.

Hva anbefales? Noe jeg burde tenke/huske på? Tips til en noob? Tenker først å fremst å spille inn metal, men kan hende jeg gjør en masse annet også, hvis jeg får det til etterhvert. Vil helst ha ihvertfall relativt grei lyd, og skal gå inn for å prøve og lære meg Logic/FL/Reaper/hva det nå enn blir.

Har også et annet kjapt spørsmål: Har bare en fretless-bass liggende, så hvis jeg skal ta opp bass til noen låter, må jeg da bruke den, eller fins det en plugin eller noe for å senke pitchen på et gitarspor for å få det til å låte som en bass? Tenker å programmere trommer via EZ Drummer eller noe lignende.

Takker for svar!

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider