Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Importamper med omformer


Audun

Anbefalte innlegg

Da tolker jeg deg dithen at omformer er ok forutsatt at den er tilpasset US-trafoen, dvs tilsvarende fysiske mål / vekt / jernmengde ? Konsekvensen blir i så fall at ved import av en amp med 110 volt trafo, så må man jakte på egnet / optimal omformer etter å ha fått den hjem ? Er det korrekt oppfattet ?

nei, ikke helt..

det er fortsatt snakk om nettrafoen i ampen, ikke omformeren. la oss si at en USA Mesa/Boogie 100-watter har trafo som er 8x8x8 cm og veier 1kg. hvis eksport-utgaven av samme amp har nettrafo som også er 8x8x8 cm og veier 2kg, så er det vanligvis OK å bruke US-ampen med omformer.

hvis du finner ut at EU-trafoen er 10x10x10 cm og veier 4kg bør du være forsiktig.

i dag har vi masseproduksjon, og det meste er tilpasset alle markeder, men kanskje bare koblet opp for å funke i en region. da er det bare å koble om, eller kjøre på med omformer. problemet med 50/60Hz bør derfor være minimalt. det er også noen eldre, amerikanske merker hvor delene er overdimensjonert og av svært høy kvalitet (som Ampeg og Music Man), og her er det også bare å kjøre på.

vær forsiktig med vintage fender, samt enkelte amerikanske "boutique"-merker som er laget av folk som ikke vet hva de driver med, og derfor ukritisk kloner vintage fender - både det som funker og det som ikke funker.

selve omformeren bør være ganske mye større, sånn for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OK. Takk til EBT for tilsynelatende kompetente innspill. :)

Nå var det ikke jeg som startet tråden, men for min del, basert på at dette kan jeg for lite om, har jeg nå fått forsterket betraktningen om å holde meg til amper som er bygget for 230. :D

Mindre risiko for potensielle problemer, mindre stæsj, og færre kg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Min konklusjon ut fra svarene denne tråden, er faktisk at det som oftest ikke er noe problem med omformer, og at det i praksis ikke har noen verdens ting å si for hvordan ampene funker og låter.

Jada,.... sånn kan man også konkludere. :) Jeg for min del gidder ikke ha den åpninga for å pådra meg potensielle problemer. Nok pes med utstyr som det er, syntes jeg ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada,.... sånn kan man også konkludere. :) Jeg for min del gidder ikke ha den åpninga for å pådra meg potensielle problemer. Nok pes med utstyr som det er, syntes jeg ... :D

Selvfølgelig enklere uten å måtte styre med omformer. Men det eksisterer jo en del importamper på bruktmarkedet og jeg ser det da slik at hvis tilbudet er godt, er ikke det faktum at den kommer med omformer nødvendigvis en faktor som gjør at man bør ligge langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig enklere uten å måtte styre med omformer. Men det eksisterer jo en del importamper på bruktmarkedet og jeg ser det da slik at hvis tilbudet er godt, er ikke det faktum at den kommer med omformer nødvendigvis en faktor som gjør at man bør ligge langt unna.

Jada, kjøper den. :D

Endret av Audun
tok bort kommentar som gikk på "virusproblemet" som nå virker å være løst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,

Nettop importert en 110V Fender Blues Deluxe re-issue fra USA og er på jakt etter omformer.

Noen som vet om butikker som selger store nok omformere? Må vel minst ha 500W, Clas hadde bare 100W.

Er også på jakt etter sikringer til ampen da det er greit å ha noen i reserve. Står 3A 250V i fra før, men fant kun 2A og 5A i butikkene.

Går det greit å bruke 2A? 5A er vel litt risky kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tenkte at en 500W ville være nok, men er kanskje like greit med 1000w? Er det stor forskjell i størrelse vekt?

Lager omformeren lyd?

Jeg har en på 300w til en Hot Rod Deluxe og har ikke hatt problemer, så jeg vil tippe 500w holder. Omformeren jeg har lager ikke lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tenkte at en 500W ville være nok, men er kanskje like greit med 1000w? Er det stor forskjell i størrelse vekt?

Lager omformeren lyd?

Sjekk NOTE i bunnen av annonsen, mener at jeg leste dette flere steder at konverter skal levere minst 100% mer en amp eller noe annet krever:

http://bargainoffers.com/catalog/litefuze-lr1000-1000w-voltage-converter-regulator-step-updow-p-1438.html

Om det betyr mye, vet jeg ikke. 1000W ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil mene å ha lest et sted at transformatoren bør være en del større for at den ikke skal gå varm eller noe slikt. Er ikke så mye inne på dette. Er i samme situasjon selv, men jeg trenger en på 2000 watt siden ampen jeg får, trekker mellom 730 og 950 VA. Husker ikke helt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Da var 500W bestilt! Ser ut til at den kommer allerede i morgen!

Da mangler jeg bare 3A 250V glass sikring. Har gått rundt over alt uten å finne annet enn 5A.

Gleder meg som en hund til å teste forsterken!

Sikring:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?query=3A+250V#query=3A%20250V;in=prod;node=20409;id=1;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.