Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av R6, SX tele og Epi black beauty


CastorFiber

Hva liker du aller best av de fire klippene?  

60 stemmer

  1. 1. Hvilket klipp liker du best?

    • Jeg liker klipp 1 best
      14
    • Jeg liker klipp 2 best
      30
    • Jeg liker klipp 3 best
      0
    • Jeg liker klipp 4 best
      16


Anbefalte innlegg

På forumet er det ganske ofte snakk om forskjellen på gitarer, og hva som er bra, og hva som er dårlig, hva som er mye for pengene, og hva som ikke er det.

Vi er alle ganske flinke til å synse rundt dette, men hører vi forskjell? Trolig er svaret på det ”ja”, men er det automatikk i at det som er dyret låter ”best” i alles ører?

Orsvend kontaktet meg og ville tiltro meg å skifte ut delene i R6-en hans til et RS- kit, noe som visstnok er en lydforbedrer på Gibsongitarer. Det er snakk om fire potmetre, og to digre kondensatorer som erstatter de delene som sitter der fra før.

Vi ble enige om at vi kombinerte denne jobben med at vi spilte inn noen ”før-og etter-klipp”, slik at man kan sammenligne litt på en og samme gitar.

Samtidig slang vi på med et par andre gitarer, også, bare sånn fordi vi fikk lyst.

Slik jeg ser det, blir dette til to små ”tråder”, der du selv kan får høre og vurdere. Det er ikke lagt opp til noen form for ”dette er bedre enn dette”, men mer som opplysning

Sånn for å starte opp, kommer det først en tråd med en poll, der du bes om å fortelle hvilket kutt du likte best. Det er altså fire kutt, med tre forskjellige gitarer, og den fjerde med og uten RS- kit.

Når jeg får skrevet ferdig tråd nummer to, kommer vi til å konsentrere oss om r6- gitaren, og hvordan den låter med forskjellige volumsettinger. Her blir det ingen poll, men åpent for diskusjon og synsing, som vanlig.

Det vi IKKE ønsker i denne tråden, og i og for seg ei heller i den neste, er utstrakt synsing om testoppsettet, valg av gitarer, lyd som er stilt inn, gitarspillingen, lydeksemplene og så videre. Premissene for dette er satt, kanskje ikke så veldig veloverveid, men det er nå slik det ble. Begge to som deltok, har annet å fare med, og vi hadde ikke tid til å sitte i det vide og det brede for å vurdere hvordan det skulle gjøres. Liker du ikke ”testen”, så lag din egen, da vel!

På et par av lydkuttene er det beklageligvis en sjenerende knitring. Det må jeg ta på meg ansvaret for. Det er første gangen jeg brukte denne maskinen til å ta opp lyd med, og jeg hadde glemt å stille inn programmet til å bruke ASIO- drivere. Ut over at det er litt digitalstøy på et par kutt, påvirker ikke dette lydkvaliteten. Vær vennlig å overse ulydene, det er fullt mulig å høre gitarlyden likevel. Skal vi rette opp dette, må vi ta opp alt på nytt, og det gidder vi rett og slett ikke.

Lyden er ”as is”, det eneste som er gjort etter at lyden er tatt opp, er at opptakene er normalisert til -16 dB etter at det er fjernet noe dødtid før og etter at spillingen foregår. Så til testoppsettet:

Gitarer:

Orsvends Gibson R6 goldtop, med standard elektronikk, og med RS-kit montert. Volum varieres, ”tone” står på fullt. Vi bruker bridgepickup.

Min Epiphone Black beauty, helt standard, Kinagitar. Samme gjøres med ”knobsa” her.

Min SX telecastergitar. Det ser ut som en telecaster, men låter ikke som en telecaster. Den er filt og spikket på, og utstyrt med to GFS bladepickups. Videre har den aktiv preamp og aktiv EQ. Det er coilsplitmuligheter på gitaren, men det brukte vi ikke. På denne gitaren ble EQ satt til ”nøytral”, og ikke på ”fullt”, da det ville ha medført en saftig diskant og midboost. Er elektronikken aktiv, kan man tilføre tonen noe, og ikke bare fjerne.

Forsterker:

Orsvends Splawn Nitro med tilhørende Harley Benton- kabinett, se bilde.

Mikrofon og resten av kjeden: En SM58, og for å ”emulere” en SM57 skrudde vi av vindhetten. Da låter de likt, det er samme mikrofonelementet i begge mikrofonene. Grunnen til dette var at vi ikke hadde en SM57 for hånden. Videre gikk dette inn i en Behringer T1953 med oppgraderte rør, men vi skrudde av rørvrengen, da vi tok det for gitt at Splawnen ordnet med rørlyden på egen hånd. Videre ble det brukt et M-Audio Delta 66 lydkort, og lyden endte opp i Sony Soundforge opptaksprogram, som som før nevnt skulle ha vært konfigurert noe bedre.

Det var det jeg rakk i kveld, poll, lydkutt, bilder og sånt kommer fortløpende. Alt er på plass i løpet av helgen.

Da er det på tide med en liten oppdagering. Først litt bilder:

Bilde av rigen, og mikrofonplassering. Som alle vet, er det kun SM57 som duger når man skal ta opp gitar. :P

Det hadde vi ikke, så vi heiv opp en SM58, og brukte sånn ca. fem sekunder på å få den på plass, sånn som del fleste gjør. Jeg har hørt rykter om at de som er nøye, benytter et par timer på dette.

108772_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43843/108772.jpg

De utvalgte testobjektene, pris varierer fra en solid flaskepantrunde, til en solid månedslønn. Uten skattetrekk. Goldtopen er med to ganger, før og etter RS- kit.

108773_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43843/108773.jpg

Orsvend er som vanlig vakker og vill, her i ett av de mer avslappede positurer under innspillingen:

108774_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43843/108774.jpg

Så til saken. Her kommer lydklippet. Pollen kommer i morgen, det er snart sengetid i furtebua. Da kan du få stemme på hva du synes låter best. Jeg tror ikke det er så mye vits i at du skal gjette på "hva som er hva", men hvis mange insisterer, så for all del. Jeg minner om at dette er et testoppsett som bør gjøre saken veldig enkel, det er tre forskjellige pickups, og gitarer i et veldig stort pris-spenn. Det er tre sekunders pause mellom de fire lydkuttene. Volum på alle gitarene er satt til "6", på telen er det estimert, tone står på ti, på telen står det på "0" siden det er en aktiv gitar, og bridgepickupen er den som brukes.

http://dl.dropbox.com/u/20817/picuptest1.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er mulig jeg sletter litt unna her når jeg er ferdig med "mitt" over, men så langt takker jeg for interressen. Hva mener du med "teknisk til værks"?

Jeg hadde tenkt å ta en del bilder, men siden Orsvend hadde brukt Locktite på potmetrene, var det litt styr med å få originalene ut, det satt faktisk så hardt at jeg presterte å slite stammen på det ene potmetret ut av gitaren når jeg skulle ta av knotten, så da ble det litt tidsnød for meg. Kameraet ble liggende på hylla, beklageligvis, og "boutiqueloddingen" jeg hadde sett for meg måtte jeg legge på is. Det funker likevel, det ser bare ikke så forseggjort ut.

Har ikke tenkt å gjøre stort mer ut av det enn å presentere lydkuttene med og uten RS- kit, med forskjellige volumsettinger, der intet annet er rørt, og så får folk bruke ørene selv. Det er i neste tråd, i denne blir det en sammenligning mellom disse gitarene med muligheter for polls. Vil ikke røpe hva jeg synes selv.

Det er jo et stort spekter her, blant annet i pris, prisen varierer fra under to tusen til langt mer. Vet rett og slett ikke hva en sånn R6 koster, jeg. Det er trolig litt mer enn de to andre gitarene, til sammen.. :)

Videre er det jo snakk om europrisblades, kinabuckere og P90. Tre forskjellige pickuper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type potter som sitter der fra før av, og hva slags potter som blir satt inn er jo interessant.

På samme måte er det jo spennende med hva slags kondisverdier og type kondiser som blir brukt før og etter.

Hvor mye koster det å kjøpe inn tilsvarende deler som det som er i et RS-Kit.

Vet vi om RS gjør noe spesiellt med potmeterene eller er det bare standard potmetere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg forsøke å finne ut av. Det som satt der fra før, var jo "vanlige" Gibsondeler, hvis noe slikt eksisterer. Har de sørgelige restene liggende her..

Om RS gjør noe annet enn å skrive på potmetrene med sprittusj, aner jeg ikke. Som sagt, grunnet tid og slikt ble det ikke tatt bilder slik jeg hadde tenkt, samt at kråkereiret jeg hev inn i gitaren til slutt ikke er noe jeg har lyst til å presentere som "CastorFibers' Finest". Tar jeg ikke helt feil, var det forskjellige ohm- verdier på potene som var tiltenkt tonepots. Er usikker på volumpotene, men det var merket med tusj hvilket pot som skulle brukes på bridge og på neck på volumpotene, også. Med sprittusj. Hadde jeg vært RS, hadde jeg kostet på meg en graveringspenn, eller et metallstempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var en relativ "klar" forskjell på alle lydklippene, så jeg vil i alle fall påstå at RS-kitet gjør en forskjell i lyd. Forøvrig klarer jeg ikke å bestemme meg for hva som låter best. Jeg tror derimot at jeg har en idé om hva som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er fire forskjellige lyder, og jeg skal selvsagt røpe fasiten om ikke så lenge. Det jeg synes er mest spennende i sammehengen, er forskjellen med og uten RS- kit. Det vil som som sagt bli utdypet i en post siden. :)

Om forskjellen er verdt pengene, se det får bli til hver enkelt å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen med RS-kittet er vel ikke selve tonen man får med tone og volum kontrollene på fullt, men at man beholder en mye bedre tone når man justerer på volum og tone kontrollen? Eksempelvis når man har volum på 1-2, etc. Eller har jeg misforstått det jeg har lest på mange andre forum fullstendig?

Flott tiltak uansett! Men hadde ønsket at man tok med sammenligninger der man hadde f.eks. volumkontroll på fullt (på standard og RS kit), og med volumkontroll på 2 på begge to også. Det er vel der, i følge det jeg har lest, at den største forskjellen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er pollen på plass. Da kan dere få stemme i vei noen dager, før jeg røper rekkefølgen de forskjellige gitarene. Det skulle ikke forundre meg om flere har funnet "fasiten" allerede :)

Som før nevnt, men gjentar- volumpotet sto på 6 under disse opptakene, slik at "potkvalitet/særpreg" sukke få være med å farge lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drister meg til å tippe.

Klipp 1 er Tele'n med aktive pups.

Klipp 2 er R6 med RS-kit

Klipp 3 er R6 stock

Klipp 4 er Epiphone

Så, da er det out there og jeg er spent på hvor mye på bærtur jeg er! :lol: Synes det er utrolig vanskelig med slike blindtester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.