Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørforsterker


antos

Anbefalte innlegg

Har endelig fått meg min første rørforsterker i hus, Fender Superchamp XD, nydelig amp! Noe jeg bør tenke på nå som jeg har rør kontra modeleringsamp jeg er vant til? Hva er levetid på rørene? Er det en enkel sak å skifte? Hva koster slikt? Skaffer lokale musikkbutikkene dette, eller er det bedre å bestille fra andre plasser? Mange spørsmål, men er takknemlig for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, la den varme seg i 5-10 minutter på standby før du begynner å spille.

Har også hørt at det er lurt å la den stå et par minutter på standby før du slår den av.

Musikkbutikker får sikkert inn rør, og det finnes også mange webbutikker. Personlig har jeg handlet fra http://www.tubeampdoctor.com og det har ikke vært noe tull med leveransene derfra.

Levetiden på rør er som på en lyspære. Normalt sett holder de en god stund, men de kan også bare plutselig kutte ut å fungere. Uansett bør man bytte rør hver 6 eller 12 måned (6 hvis man spiller mye og høyt, 12 hvis man spiller normalt og ikke pusher rørene spesielt hardt). Lydkvaliteten synker med tiden... En kompis av meg byttet rør på sin amp etter 3-4 år og følte han hadde fått en helt ny amp!

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, 5-10 minuter är väl litt i överkant eller? Jag brukar sätta förstärkaren i standby, vänta typ en minut eller så (stämma gitarren) och sen köra på. Vid avstängning så switchar jag till standby och väntar kanske 30 sekunder innan jag stänger av.

Godt mulig det ikke er nødvendig med 5-10 min :) Er vel ikke noe fasit sånn sett.. Bare den får varmet seg litt før man begynner så.

Men jo varmere røra blir jo bedre låter jo ampen. Merker godt at min egen låter bedre etter en time med spilling enn den gjorde i det jeg slo den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, 5-10 minuter är väl litt i överkant eller? Jag brukar sätta förstärkaren i standby, vänta typ en minut eller så (stämma gitarren) och sen köra på. Vid avstängning så switchar jag till standby och väntar kanske 30 sekunder innan jag stänger av.

enig. 1-2 minutter holder i massevis. Det er også lurt å la rørene stå og kjøle seg ned noen minutter før du flytter på ampen etter at den er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for rørene sin del holder det med ca 12 sekunders ventetid mens gløderene varmes opp, og dette fikser rørene selv uten at du bruker standby-bryteren i det hele.

bruk standby som en mute-knapp hvis du ikke har bedre måter å gjøre dette på, ellers kan den stå i ro i PÅ-posisjon.

enig med extol om å la ampen stå avslått en stund før den flyttes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen standby knapp på ampen, er kun på eller av

Nettopp. Mange mener at standby og oppvarming av røramper er sterkt overdrevet. Er det ikke standby-knapp, er det bare å spille så fort det kommer lyd og slå den av når du er ferdig. Hvor lenge rørene lever kommer helt an på bruk (mye bruk og hard spilling forkorter levetiden). Det er også forskjell på hvert enkelt rør. Noen varer lenge, andre ikke. Ved normal stuebruk, uten at ampen bli kjørt hardt hele tiden, bør rørene i hvert fall holde et par år. Min erfaring er likevel at de godt kan vare lengre.Som oftest varer også preamprør lengre enn utgangsrør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring så vil rørene holde ganske lenge hvis du ikke pusher forsterkeren på høye volumstyrker eller pusher den med attenuator ala hotplate/powerbrake.

Kan også hende at rørene blir slitt gradvis, og du vil ikke merke forskjell i lyd fordi du blir vant til den gradvise slitasjen på rørene med årene. Men for min del så hadde det holdt å bytte ut poweramprørene ca hvert 2 år elns..

Er ingen tekniker, men har også hørt at det er poweramprørene som blir mest slitt.

Sjekk med din lokale musikkforening, de skal kunne bestille rør og blant annet gi deg en pris først.

Så kan du sammenligne priser med f.eks eurotubes og nettburikker ala http://sound1.no og flere.. :)

Har du rørforsterker, så er det et must med en god overdriveboks! Kan "piffe" lyden ganske mye og gi deg litt flere lydmuligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg er inne i kraftig "spise i meg ord" modus akkurat nå. :rolleyes: Sjekket nettopp instruksjonsboka til Haze-toppen min som er uten standbyknapp, og der stod det at man skal slå på ampen og vente et par minutter slik at rørene får varmet seg opp. Likevel mener jeg å ha lest, også på dette forumet, at dette med oppvarming av rørene egentlig ikke er nødvendig. Og det av folk som virker å ha veldig god peiling på røramper. Vel vel... å følge instruksjonene er nok like greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også å ha lest at i noen tilfeller er det direkte skadelig med standbyknapp. For rørene altså =p Jeg lar den stå til jeg har stemt gitaren, så kjører jeg på. Når jeg slår den av lar jeg den stå et halvt minutts tid før jeg slår den av. Aldri byttet et rør i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.