Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med tuning..


robert92

Anbefalte innlegg

hei

har begynt og bruke whammybaren mye på stratten min, men etter en sang så er strengene heeelt ute av tuning...

Synes det blir litt ttiterende i lengden og måtte tune gitaren om og om og om igjen...

noen tiltak jeg kan gjøre?

hørte med en kompis, han anbefalte og byte stemmeskruer.. evt abefalinger på noen?

vi snakker en mexico Fender Deluxe Stratocaster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til låsbare stemmeskruer.

I tillegg bør du sjekke oversadelen/nut for å se om den "kniper" strengene noen steder.

Noe jeg gjør på mine gitarer, uansett om de har tremolo eller ikke, er å ta en blyant (eller gå på en gitarbutikk og kjøpe Nut-sauce) og smøre opp oversadelen.

Det gjør ofte underverker for tuningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste problemene med tuning og whammy skyldes at sporene til strengene er litt trange, ikke dårlige stemmeskruer. Videre bør du tenke over hvordan du fester strengene, og sørge for at du bruker "låsemetoden" til det.

Prøv litt nut sauce, leppepomade eller grafitt fra en blyant i sporene op sporene til strengene, så skal det ikke forundre meg om det ikke hjelper.

Når det er sagt, så er låsbare stemmeskruer flotte saker, det, men som sagt, det er mange som skifter strengeskruer uten at det løser problemet. Nå skal detjo sies at en Fendertremolo ikke er verdens mest stabile dings, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til låsbare stemmeskruer.

I tillegg bør du sjekke oversadelen/nut for å se om den "kniper" strengene noen steder.

Noe jeg gjør på mine gitarer, uansett om de har tremolo eller ikke, er å ta en blyant (eller gå på en gitarbutikk og kjøpe Nut-sauce) og smøre opp oversadelen.

Det gjør ofte underverker for tuningen.

Videre bør du tenke over hvordan du fester strengene, og sørge for at du bruker "låsemetoden" til det.

Prøv litt nut sauce, leppepomade eller grafitt fra en blyant i sporene op sporene til strengene, så skal det ikke forundre meg om det ikke hjelper.

Nå skal detjo sies at en Fendertremolo ikke er verdens mest stabile dings, heller.

Ser det er flere som anbefaler smøring med grafitt osv, får nesten prøve det!

fester alltiid strengene med "låsemetoden", så det er nok ikke det..

Og nei, fender sine tremoloer er ikke den beste nei.. men er det jeg har så får gjøre det beste ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låsemetoden? en over resten under?!

Kanskje flere metoder å prøve med hensyn til det, det jeg jeg syntes funker best er når du bytter strenger er å strekke dem skikkelig både for hånd og med tremolo..

Dette tar kanskje 10-20min maks på min strat, stemmer og strekker tar ikke allverdens med tid og er veldig effektivt.

Fender sine tremoloer er kanskje ikke de aller mest stabile som nevnt, men strengene har også mye å si. strekk dem godt så forsvinner det nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Bruk "låseknute" når du fester strengen og ikke linn på så mye streng på pålene. Det siste er like viktig selv om man har låsbare stemmeskruer.

-Forsøk å eliminere "strengetrær" ved å benytte stemmeskruer med forskjellig høyde på pålene, eller smør/glatt sporene i strengetrær

-Sørg for at oversadel/nut er riktig filt og tilpasset din strengetykkelse. Sporene kan smøres med grafitt-paste, nut-sauce o.l.

-Sørg for at tremolo har et passende mot-trykk fra fjærene som trekker tremoloen tilbake til det samme punktet etter bruk. Det er forskjell på å benytte to fjærer som er ganske utstrekt i normal posisjon og 4 fjærer som nesten ikke er strukket når tremoloen er i normalposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.