Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du vært i studio noen gang? Del din(e) studio opplevelser!


Thorris

Anbefalte innlegg

Har vært flere ganger med varierende erfaringer.

1 gang . Ganske unge og skulle prøve . Uffaterlig kjekt med ikke nær nok til å vær tight nok i studio .

2. Uffatelig forhastet fordi "producer" mente det tok for lang tid, og det merkes.

3. Hadde noe av det forhastet som forrige gang. Mer penger ble pluteselig forlanget, visse deler måtte spilles helt inn på ny.

4. Ny "producer" med helt egne meniner om hvordan ting skal låte. Helt latterlige i våre meninger og alt blir et stort søl.

5. Vår siste gang. Her har jeg aldri truffet en som kan ødelegge noe så mye. Fra lyd , til mastering osv.

6. Vi gjør nå alt selv , og lengre om langt for evt å spille inn igjen. Det skal være et skikkelig studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del i studio, både på folkehøyskole, privat, på høyskole, og i "orntlie" studio. :)

Har prøvd en del forskjellige innspillingsmetoder. Til jazz og annen improvisert musikk har vi som oftest endt opp med å spille inn "live", altså at alle sitter i samme rom (bortsett fra bassisten som sto i kontrollrommet, plugga via preamp/DI rett i interface).

Når jeg har spilt inn gitar alene har jeg variert mellom å stå alene inne i opptaksrommet med ampen eller å stå i kontrollrommet med effekter, for så å sende signalet via preamper inn til forsterkeren som står inne på opptaksrommet (re-amping). Har fått mye fete lyder av begge metodene.

Fordelen med å stå sammen med ampen, er at du hører deg selv slik du er vant med det fra scene og øvingsrom. Også er det litt deilig å kjenne trykket fra en røramp som trøkker deg i ryggmargen. :) Ulempen er monitoring - det er ikke alltid like kult å stå med det jævla headsettet, særlig hvis du kun har mono.

Fordelen med re-amping er at du kan splitte signalet du spiller inn, slik at du har et tørt signal som går rett inn på PCen/opptakeren. Ergo har du mulighet til å prøve forskjellige amper, effekter, software - uten å måtte spille det samme om og om igjen. Her står du også foran monitorene inne på opptaksrommet, og kan få akkurat den lyttemiksen du vil, på det volumet du vil, og du har ikke kabelen fra headsettet slengende rundt nakken. Veldig praktisk hvis du spiller inn og mikser selv i et hjemmestudio.

Ulempen er at det kan føles litt kunstig og ekkelt å stå alene med effektene, plugget inn i et rack, mens du ser all aktivitet på datamonitoren, og hvis resten av bandet sitter rundt deg er det litt mer press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del ganger i studio nå, har jo spilt inn 4 plater og noen demoer, men vi har ikke vært så flinke å ta bilder. På siste Vulture plata ble det noen bilder http://www.myspace.com/vultureindustries/photos/albums/studio-09/3136484 av trommesettet, men det er vel ikke det mest spennende her i gården.

Heldigvis er vi så heldige at det er samme mann som spiller i bandet sm driver studioet, så jeg kjenner fyren rimelig godt :) Men det er da stress nok uansett for det er ikke gratis å drive studio selv om man kjenner de som spiller inn.....

Må faktisk si det er utrolig mye mer stress å spille i studio enn å spille live, alt må være pinlig nøyaktig hele tiden. Men det er fantastisk å høre det ferdige produktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i studio 4 ganger, riktignok bare spilt inn enkeltsanger for hver gang, men det har fortsatt vært gøy.

Første gangen var nok den verste, hvor alle satt i samme rom og spilte inn. Mindre fornøyd med alt der faktisk.

Så de tre andre gangene har vært på Gigant i Alta, hvor jeg har vært med mange forskjellige produsenter og har erfart mye.

Men den beste gangen var med Daniel Eriksen (som har vært med å produsere bla. The Wombats). Knall kar å jobbe med, samt at vi hadde det veldig gøy og fikk et godt resultat.

Og vi hadde verdens kuleste gitar/bassrigg. :D

post-3989-096137500 1287660228_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært så heldig å jobbe i studio med smått beryktede Roger Valstad (Åge, Dum Dum, Tre Små mm.) Selv om han nok har mildnet med årene, skjønte jeg at en del av ryktene rundt han nok var sanne. Under pålegg av gitarfills på ei bluesrock-låt, satt han hele tiden å kikket på skjermen. Da jeg var ferdig med fillsene og sånn tålelig fornøyd, snur han seg, ler litt og sier: Du mener det der du? Jo, jeg måtte da innrømme at det var sånn jeg mente det skulle være. -Vi sletter dette og tar alt på nytt! var påfølgende kommentar fra mr. Valstad....

Også innspilling av kompgitar var svært krevende med ham, og han var ikke noen fan av klipp og lim, så hvis timing var litt ute ifht. hvordan han mente det skulle være, var det nytt take.

Vel vel. Vi ble heldigvis ikke uvenner! ;)

Fikk også jobbe med produsent Thomas Henriksen (Åge, Are og Odin, Too Far Gone m.fl.) i Nidaros Studios under innspilling av konas CD. Også han veldig nøye og pirkete, men da jeg fikk kommentaren: "Dette hører jeg du har gjort før", vokste selvtilliten veldig! :)

Har tilslutt jobbet med Lars Lien i Larsville Studios (Bettan, Tussler m.fl.) Han var mye rundere i kanten, men samtidig veldig kreativ og iderik herremann det var veldig gøy å jobbe med.

Har i tillegg hatt et par koringsjobber i Skansen. Ei Metalplate (Divided Multitude) og ei nesten gammeldansplate(!) (Borseth's)

Veldig morsomt og lærerikt å jobbe i studio. Ingen tvil om det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studio for første gang idag. Det gikk veldig bra, og var på langt nær så skummelt som jeg trodde. Jeg spilte så og si perfekt på første forsøk, og lydmannen ville ikke ta fler enn to opptak (alle de andre måtte ha 3 "perfekte"). Vi brukte mye mindre tid enn vi hadde planlagt. Vi rakk å spille inn trommer, bass, 2 gitarer og 2 vokalister på tre timer MINDRE enn tida vi hadde beregnet å bruke på trommer, bass og EN gitar. :) Alle hadde øvd masse og klarte fint det de skulle. Gleder meg jævlig til å få ferdig miksa og mastra sang. Det var en veldig gøy opplevelse. Virka som alle hadde det gøy også.

De som har Facebook, kan se bilder her Min lenke

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.