Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere sustainer på gitar...


Norstorm

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har jo hørt om det berømte PuP settet til Fernandes..

Men har også hørt at man kan bruke de pickupsa man har om man bare installerer ett slekt "datakort" m/ batteri i gitaren.

Noen som vet noe om dette..??

Skulle gjerne hatt egenskapene til en sustainer nå, men.. Revesaksa her er vel at jeg trives ekstremt godt med de pickupsa jeg allerede bruker, selv om de ikke har sustainer..

tips og info mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil, kan jeg ta bilde av hulrommet av min, så får du se?

Dessuten, jeg vet ikke, men tror det er fornuftig å bruke "sustainerpickupen" fra settet. En av pickupene blir jo tilført ganske mye strøm, så den bør være laget for å kunne tåle det.

Så mye "data" tviler jeg på er med i bildet, det er nok så enkelt at man tilfører pickupen spenning, slik at den lager et elektromagnetisk felt, som igjen får strengen til å vibrere. Jeg har lest hele tråden det vises til, kanskje bortsett fra postene det siste halve året, og det ser ut som om det ikke er helt enkelt å finne ut av detaljene rundt det hele.

Uten at det ikke spiller noen rolle for deg, så overveide jeg å gjøre samme operasjon som du tenker på nå. Nå er det litt vanskelig å vite hvor mye du har "gitarsnekret" fra før, og hvor mye elektronikkerfaring du har fra før, men la meg antyde at det ikke bør være første gang du forsøker deg på gitarmodding. Ikke andre gangen heller. En av grunnene til at jeg la det på is, var at jeg synes det så litt komplisert ut, og jeg kan ikke nok om elektronikk. På den annen side er jeg ikke spesielt modig.

Her i Norge så koster settet så mye penger, og det er så mye jobb, at jeg valgte å kjøpe en ferdig retrorocket i stedet for å frese og herje på alt dette. Det er ganske mye arbeid. Retrorocketen er en helt kurant gitar, uten at man får direkte hakeslepp, eller plutselig har fått seg ny hovedgitar. Den er grei nok, men ikke fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en kikk jeg.. lese litt..

Men skal brukes til teknisk lead, så er en fordel å bruke gitaren jeg bruker som hovedinstrument...

Men da skjønte jeg plutselig hvordan dette funngerte.

Så hvis jeg, til si, hadde ett par DiMarzio passive, så ville det være en dårlig idè å montere dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det er noe "mesterverk", så kan du høre undertegnede med en sustainer på låten "trehjulssykkel" i linken i signaturen min. Det er kun sustainer og en digitech whammy som er brukt til de lange tonene, sammen med en guitarrigpatch. Du vet vel trolig hva dette kan brukes til allerede, men der er det altså et eksempel til. Whammy og sustainer er to ting som passer sammen som pølse og lompe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var nesten frekt ass :D

Ja, at sustainer og whammy hører sammen har jeg skjønt etter x antall mp3 og youtubeklipp.

Vet ikke jeg.. Jeg vil ikke overdrive bruken, men oftere og oftere savner jeg mer sustain på flagioletter og downpitch på whammy bar.

Men det er klart krona styrer morroa her som på alt annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo pølse. Hva slags pedal er egentlig en whammy? Hva gjør den?

Det er en digital whammybar. Det vil si at du ved å tråkke på en pedal kan variere tonehøyden opp til to oktaver opp eller ned, samt legge til en mer eller mindre harmoniserende tone til det du allerede spiller. Fungerer omtrent som sukkerspinn, brukt med nennsom hånd er det ganske godt, brukt som på "trehjulssykkel" er det totalt sukkersjokk. Men i dette tilfellet er det meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som monterer sustainere i gitarene til Neal Schon sier det er en vanvittig jobb å gjøre det.

Grunnen er visstnok at at sustaineren påvirker de andre pickupene negativt og han må koble slik at sustaineren er helt "ute av veien" for resten av elektonikken

noe som visstnok er vanskelig.

Gjør en search på HRI så tror jeg du finner noen tråder om emmnet.

Jeg har hatt etpar gitarer med Fernandessystemet, men de har blitt solgt etterhvert...Litt kjipt å ofre neckpickupen imo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.