Web Analytics
Jump to content

Fikk ny låneamp... låter som helt forskjellige amper!

Borge
 Share

Recommended Posts

Min 2 1/2 mnd. gamle Vox Night Train fikk seg en ordentlig smell om dagen - som beskrevet i denne tråden:

Jeg hadde håpet og regnet med at det bare var et rør som var gåent. Men leverte uansett forstkeren inn hos butikken den ble kjøpt, og den sendes nå til et serviceverksted for garantirep/sjekk. Jeg var såpass heldig at jeg fikk låne en ny eller demobrukt NT av butikken mens min egen er på service.

Jeg kom hjem, koblet den "nye" NT'en opp mot samme kabinett, med samme strømkabel, samme phonoplugg, på helt samme plass som den forrige brukte å stå... Lot den så varme seg opp i 10 minutter på standby før jeg plugget i gitaren og begynte å spille... Og da skjedde det. HVA ER DETTE???

Dette høres jo ikke ut som samme forsterker overhodet. MYE fetere lyd. Høyere lyd (på samme innstillinger). MYE mer crunchy lyd og mer og mye mer detaljert og crunchy gain. Mye mer bånndrag og fylde i lyden.

Den "nye" ga heller ikke det "hum'et" i Triode modus som min egen gjorde fra dag en. Låneforsterkeren er HELT stille, og har betydelig mye mindre støy som ikke skal være der, null "hum", mye bedre lyd, mye fetere lyd, altså... Det låt som en helt annen forsterker! Jeg ble sjokkert og ble sittende og spille i 6 timer og testet ut alt mulige rare innstillinger. Dette er IKKE samme amp'en som jeg "har" selv. Den er mye fetere.

Min egen er til sammenligning betydelig flatere og tynnere i lyd, har en mye mindre nyansert og crunchy vreng, spiller lavere på samme volum, hummer passe høyt i triode modus og i det heletatt så virker den som en jallaforsterker sammenlignet med den jeg fikk lånt!

Det er eksakt samme rør i begge ampene (måtte sjekke med lommelykt gjennom gitteret på den nye, da den låt så mye fetere at det måtte være noe). De er koblet til eksakt samme utstyr på eksakt samme sted.

Når jeg kjøpte min Vox Night Train så fikk jeg en som det så ut som eska var åpnet på. Det fulgte ikke med bærereim i "pakken" som visstnok skulle følge med. Det var, med hvit tusj, skrevet tallet "2" i bunnen på bærevesken som fulgte med forsterkeren, og forsterkeren "så" ikke helt ny ut, altså selve toppdekselet var litt "matt" her og der. I tillegg så hadde ikke den jeg kjøpte merket som er surret rundt håndtaket som må klippes av. Men jeg testet kun denne i butikken, og den låt jo bra, men sammenlignet med denne som jeg nå har lånt så låter den CRAP. Jeg sammenlignet jo ikke med flere NT'er når jeg kjøpte...

Så sum summarum; Jeg vil jo selvsagt ikke ha tilbake min gamle NT. Jeg vil gjerne beholde den jeg fikk til lån, siden den låter MYE fetere og ikke har noe "hum", støy og ulyder som min første hadde (som jeg bare godtok, sånn er røramper...) Det er tydelig at jeg fikk et dårlig produksjonseksemplar når jeg kjøpte min egen, og at jeg nå har endt opp med et godt produksjonseksemplar... som låneforsterker! :(

Hva kan jeg eller bør jeg gjøre?

Edited by Borge

Virker som du har fått en halvbrukt forsterker. (Den som nå er på service)

Gå å klag på butikken hvis det ikke har skjedd noen endringer etter servicen, som som Troll sa ;)

Edited by Gitaristen

Min egen er på vei til servicepartner (eller noe slikt) på Alnabru, og ble innlevert hos Riff i Oslo i går ettermiddag. Utrolig hyggelige og hjelpsomme folk som jobber i denne butikken så jeg håper det lar seg ordne å ta en "switch". Vil ikke ha tilbake en forsterker med humming da jeg bruker Triode modus mest til hjemmespilling, og det er irritabelt å høre "brrrrrrrrr" i bakgrunnen. Den nye er jo helt stille, uansett volum.

Det at jeg har fått en noe brukt en når jeg kjøpte min egen kan vel ikke gjøre til at lydforskjellen blir så dramatisk som den er? Jeg vurderte å kjøpe et 2x12 lukket cab for å få feit lyd med bunndrag i senest i går før jeg fikk låneforsterkeren, rett og slett fordi min NT med det matchende kabinettet (V112NT) har hørtes tynn og flat ut hele tiden. Den nye låneforsterkeren fyller jo rommet på en MYE bedre måte med det samme kabinettet. Plutselig så har jeg fylden og bunndraget jeg har lengtet lenge etter.

Som sagt, forskjellen er veldig stor. Hadde det vært en blindtest så hadde jeg aldri trodd at det var samme forsterker. Det kunne til og med ha vært to forskjellige produsenter!

Edited by Borge

Hvis det er så stor forskjell som du sier, så ville jeg tatt med ampen til sjappa og demonstrert forskjellen for gitaransvarlig der. Han vil høyst sannsynlig høre det samme som deg, og da bør det absolutt være mulig å få til en løsning :)

Hei !

Beklageligvis ser det da ut til at du har fått et eksemplar av denne ampen med feil. Svært kjedelig.

Dersom du er happy med det kan du selvfølgelig beholde den "låneampen" du har fått. Men det er klart at helt ny amp ( som ikke har stått på demorommet) også er en opsjon.

RIFF tar kontakt med deg, så fort de kan.

De har hatt besøk av "kunder" i natt og driver og plukker glass og sjekker hva som kan være stjålet. :(

BTW, dette hadde helt sikkert ordnet seg uten min hjelp. Det er i alles interesse at brukerne er fornøyde med produktene sine.

Som et generellt tips, vil jeg anbefale alle brukere som antar at det er noe galt med produktet sitt å gjøre slik som Borge her, kontakt stedet der du kjøpte produktet raskest mulig å reklamer ( eller "klag" ) . Da ordner som regel ting seg raskt. Dersom det ikke har hjulpet, kan jeg alltids trykke på her og der.

Edited by Bolla

Hei !

Beklageligvis ser det da ut til at du har fått et eksemplar av denne ampen med feil. Svært kjedelig.

Dersom du er happy med det kan du selvfølgelig beholde den "låneampen" du har fått. Men det er klart at helt ny amp ( som ikke har stått på demorommet) også er en opsjon.

RIFF tar kontakt med deg, så fort de kan.

De har hatt besøk av "kunder" i natt og driver og plukker glass og sjekker hva som kan være stjålet. :(

BTW, dette hadde helt sikkert ordnet seg uten min hjelp. Det er i alles interesse at brukerne er fornøyde med produktene sine.

Som et generellt tips, vil jeg anbefale alle brukere som antar at det er noe galt med produktet sitt å gjøre slik som Borge her, kontakt stedet der du kjøpte produktet raskest mulig å reklamer ( eller "klag" ) . Da ordner som regel ting seg raskt. Dersom det ikke har hjulpet, kan jeg alltids trykke på her og der.

Hallo, så flott!!! Nå hadde jeg jo egentlig tenkt å dra innom butikken å snakke med dem om det i dag, og hadde jo i utgangspunktet regnet med at det ordnet seg. La ut en post om det her pga. at jeg synes forskjellen var så himla stor mellom den jeg kjøpte og låneforsterkeren, at jeg ble sjokkert selv over forskjellen i lyden! Om det er en demoamp eller ny amp jeg har fått som låneamp bryr meg ikke, det er tydeligvis et godt produksjonseksemplar, og da ønsker jeg å beholde den uansett om den er brukt eller ikke :)

Tusen takk for hjelpen! Dette er virkelig god service, og jeg har egentlig ikke bedt om service engang (visste ikke at det var ansatte hos Vox/Riff her på forumet). Hadde tenkt å handle 2-3 pedaler og diverse ting fra en web butikk som er passe billig i løpet av et par dager, men med så god service som dette så er det absolutt verdt å bruke et par hundrelapper ekstra på å kjøpe det i butikk! God service som dette er mye viktigere enn et par hundrelapper til og fra på noe til en tre-fire tusen spenn.

Håper ikke pedalene jeg er på utkikk etter har blitt rappa i natta da :(

Edited by Borge