Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Verdi av Kramer-bass


luzi

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte for mange år siden en bass av merket Kramer (modell DMZ 6000), og lurer på verdien av disse bassene i dag. Ikke fordi jeg har lyst til å selge min, men fordi jeg ble nysgjerrig når en venn av meg mente bassen har økt i verdi på grunn av at Kramer har stoppet produksjonen. Bassen har en elektronikkdefekt som kan repareres, men jeg har ikke kommet meg så langt enda.

Slik ser den i alle fall ut:

fkhRE.jpg

8508c.jpg

Endret av luzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen heter DMZ 5000, du kan prøve å søke på nettet og se hva de går for. Ser ut som good stuff, med Badass stol og DiMarzio pickups. Kramer med aluminiumhals er det mange som liker, god kvalitet og særegen lyd.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du betalte for bassen, og heller ikke hvor mye du kan få for den.Ville bare påpeke at det ikke nødvendigvis er slik at fordi en gitar/bass ikke lenger er i produksjon, øker den i verdi. Men hvis det er slik at din modell er er kjent som en eksepsjonelt god modell, og dermed ettertraktet på bruktmarkedet, kan prisene naturlig nok, bli presset opp. Prinsippet om tilbud - etterspørsel her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Audun sier, så er det ikke noe automatikk i at et instrument blir mer verdt fordi det går ut av produksjon. På den annen side, er bassene vurdert som et veldig godt kjøp, så er fenomenet ikke ukjent.

Artig bass,som jeg synes du skal beholde.

Men i forhold til pris, som jeg ikke skal stipulere, fordi jeg har for lite greie på det:

Pluss:

Stappfull av godsaker. Pickups, hals, stol og så videre, lukter rasehest og snaskens godsaker. Dette bør låte kuler og krutt, og være lettspilt.

Minus

Kanskje på vei oppover igjen, men omtrent like moderne som hvite tennissokker? Det hjelper ikke at det er kult, hvis det er umoderne. Da må du i såfall finne en kunde som ikke bryr seg om "trendfaktoren".

Sum- en bass som er mye bedre enn dagens salgsverdi, så sant "retrobølgen" ikke har kommet lenger enn det jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn halvfetish for gitarer med aluminiumshalser, så har fulgt litt med på Finn.no.

Det jeg har observert er at de har blitt lagt for salg(både gitarer og basser) til litt over 10k, men har dukket opp igjen med gjevne mellomrom til lavere og lavere pris.

Så dette er nok ikke enkle instrumenter å selge. Det laveste jeg har sett vært annonsert for er 5.500 kr.

Vet at gitarer og basser med alumiumshalser er ganske hot hos stoner/doom-folket, meg selv inkl.

Har aldri prøvd en, men har veldig lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en identisk DMZ 5000 (tror dette må være en 5000) fra 1979 på GBASE.COM. Den ligger ute til ca. $1100. Tror det er en relevant og kurant pris. Altså, ca. 7-8000 + norsk moms, så kommer du opp i rundt 10-12.000,-.

http://www.gbase.com/gear/kramer-dmz-5000-1979-natural

Absolutt spesielle instrumenter. En fremgangsmåte som ikke helt slo til hos det basselskende publikum. Helt ærlig... om de hadde gjort noe annerledes med hodet på disse bassene tror jeg de hadde slått an bedre. Mo Foster var en av de som brukte disse Kramer aluminiums-bassene ganske mye.

Tøft instrument, hadde nok beholdt det om jeg hadde muligheten, og så hadde jeg nok sørget for å restaurere den til fordums glans og storhet. Så har du en riktig så kul og artig vintage-bass i ditt eie!

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for alle tilbakemeldinger. Det er for øvrig en DMZ 6000, og jeg er heller ikke storfan av hodet, men kroppen er så fin at jeg tilgir det.

Har som nevnt ingen planer om å selge den og skal erstatte både knapper som mangler og reparere elektronikkdefekten (har ny del liggende, men mangler vekrtøy for øyeblikket siden loddebolten min takket for seg). Er bare nysgjerrig på om den har økt i verdi, som det virker til at den har.

Kom gjerne med flere innspill om dere har. Har googlet en del selv, men har funnet en del forskjellige listinger, derfor jeg tenkte det sikkert var lurt å spørre her.

Endret av luzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.