Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke effektbokser er best?


Seb

Anbefalte innlegg

Har boss gt-10, men siden jeg alltid må sykle med alt utstyret for å komme på øving og slikt vurderer jeg å selge det og skaffe meg et par "single" effektpedaler. Siden jeg også går på musikklinja utenfor byen så er det ganske mye å drasse på gt-10

Boss gt-10 er ganske svært og tungt og er dermed vanskelig med å gjøre når det kommer til frakt, og derfor vurderer jeg bare dette enda, men har ikke bestemt meg.

jeg spiller for det meste metal (Nevermore, Communic, Dimmu Borgir, Trivium, children of bodom, cannibal corpse osv.)

Jeg trenger noen tips til noen "must" single-effektpedaler som passer til min sjanger.

På forhånd takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke effekter jeg.. Men en god overdrive kan krydre biffen ganske bra hvis du har den rette ampen til det.

Ellers syns jeg at det kan være greit med en god og mild reverb til soloer, ettersom jeg ikke er noe fan av delays..

Tubescreamer/overdrive generelt er ihvertfall et must for de fleste gitarister.. Spesielt hvis du spiller på røramper ^^

Har du ikke røramp, så er distortion greit å ha. Sjekk ut Zvex Box Of metal, Tonebone Radial og Krank Distortion.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man foretrekker effekter eller ikke, beror på hva man spiller. Er man stilsikker hele kvelden, bør man ikke bruke effekter i det hele tatt, men kjøre signalet rett i favorittampen. Spiller man masse forskjellig i løpet av en kveld, er svaret at man må teste ut hva som funker i en hver setting, med forskjellige gitarer, forskjellige amper. Likevel blir det ALDRI optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er et MUST blir jo veldig opp til deg. Som Ataxia sier, hva bruker du på brettet? Hva slags amp(er) bruker du?

Det eneste jeg føler jeg MÅ ha, er en delay til soloer, men jeg har jo selvfølgelig litt mer enn det :P

Bruker en stor morgan (topp og kabinett rørforsterker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker distortion, delay og chourus for det meste

Distortion: Trenger du distortion, eller kan du bruke vrengen i ampen? Hvis ikke så er Tonebone Hot British en meget fet pedal til metallvreng. Tror Hallstein her på forumet har en slik til salgs?

Delay: Selv bruker jeg Boss DD-7, som låter fint og er allsidig. Ikke verst pris heller. Analogmodusen på denne låter kanon!

Chorus: Har god erfaring med MXR Stereo Chorus, men den koster litt. Syns den nye MXR Black Label Chorus virker bra.

Det er fort gjort å gå seg vill i pedaljungelen... Mange på forumet vil sikkert anbefale dyrere og hippere ting enn det jeg har nevnt her, men jeg syns disse boksene gjør jobben veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ kan være en av de nye Zoom multieffektene (jepp, enda en multieffekt :P ).

Det ligger vel en Zoom G2.1 til salgs på forumet, hvis jeg ikke husker feil (TuffTuffTuff sin).

Forsterker-simuleringene er litt opp og ned, men chorus og delay er finfine, og hvis du skrur av forsterker-simuleringene grøter ikke Zoom-boksen til signalet ditt. Jeg har både Zoom G7.1ut og Tonelab LE og de er bra til hvert sitt bruk; Tonelab er best rett i PA (med forsterker-simuleringene skrudd ), mens Zoom er best i front av forsterker (bruker kun effektene, og skrur av forsterker- og kabinett-simuleringer). Eventuelt kan du bruke en egen stompboks til vreng, hvis du synes det er verdt det.

Jeg har sammenlignet Zoom-brettets delay med Nova Repeater, og du skal ha svært gode ører for å høre stor forskjell, spesielt når du spiller sammen med andre. Er imidlertid en ulempe at tap tempo er litt klønete på Zoom'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Distortion: Trenger du distortion, eller kan du bruke vrengen i ampen? Hvis ikke så er Tonebone Hot British en meget fet pedal til metallvreng. Tror Hallstein her på forumet har en slik til salgs?

Distortionpedalen er solgt for en stund siden :)

MXR har veldig mange gode effekter, ta en titt på eBay, der kan det komme noen billige pedaler en gang i blant.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.