Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den perfekte forsterkeren


Borge

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen måneder siden en Vox Night Train og matchende kabinett V112NT (1x12" Greenback, åpent kabinett). Har vel aldri vært heeelt fortrolig med lyden.

Clean og blueslyd er helt fantastisk, men til high-gain ting (AC/DC, GnR, Velvet Revolver, osv) så har jeg aldri blitt helt fortrolig med lyden den lager.

I Thick mode på 7.5w(triode) så blir lyden noe mørkere, toppene blir "kuttet" vekk, men lyden er fortsatt noe tynn synes jeg. Sammenligner jeg med min Vox VT30 så "thump'er" den betydelig mer enn Night Train'en på det meste. Problemet med Thick mode er at den bypasser EQ'en fullstendig, så man er låst til den lyden man får. I Pentode mode så blir det mer "bite" i lyden, men da blir også lyden veldig, veldig bunnløs synes jeg. Selv med min Gibson Les Paul som er unchambered og med Alnico-II Pro mic'er så blir lyden ALT for lys og bunnløs i mine ørere (kan ikke forestille meg hvor "ille" det må være med en strat for eksempel, da min gitar i utgangspunktet skal gi "mørk" lyd).

Jeg har prøvd å bytte preamp rør (7025-s Mullard RI og Tung-Sol; dette hjalp, lyden ble ikke så skarp/lys, men fortsatt ganske "tynn", altså lite bass/trykk). Men det gikk også utover cleanlyden ganske mye.

Så jeg lurer på å bytte forsterker. Må presisere at jeg skal bruke den 90% av tiden hjemme, så den kan IKKE vrenges opp da jeg bor i en leilighet som er passe liten. Jeg kunne aldri bruke NT'en over 9-10 på mastervolum med Thick mode på. På clean så går det fint opp til kl 13-14 med gain sånn litt under halveis. Jeg har dog prøvd å kjøre den opp på master volum og alt, bare for å se om lyden fikk mer fylde - og la ikke merke til dette.

Så da er spørsmålet... Hva duger for meg? En Blackstar HT-5? En Marshall Haze 15w eller 40w? En Vox AC15C1? AC4TV har jeg hørt på, og den hørtes like "tynn" ut. Jeg liker lyd med fylde og bass i framfor tynn lyd. For å sette det i perspektiv så liker jeg "thump'en" som min Vox VT30 gir bedre enn min NT og AC4TV. Selve lydkvaliteten på VT30'en er betydelig verre dog. Men AC15 modusen på min VT30 på full vreng og med neck pickup'en på LP'en er helt herlig. Mye fyldigere vreng enn det NT'en OG AC4TV'en klarer å gjengi... Og det på en billig 10" høyttaler sammenlignet med en 12" Celestion Greenback! Night Train og AC4TV høres helt flate ut sammenlignet. Kan et lukket kabinett gjøre susen?

Trenger noen råd her! Jeg liker litt feit lyd med bunndrag. Kan jeg endre på noe for å få det som jeg vil med Night Train'en? Hvilke forsterkere/kabinett/høyttalere bør jeg teste ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agreed... Har en Ceriatone "Marshall 1987 Lead" klon, som jeg får helt SYK lyd utav... Rett og slett dritpen lyd, uansett om jeg bruker en strat eller gitar med humbuckere.

Har ett 4x12 med Blackbacks og Greenbacks jeg kjører ampen på, og det låter veldig bra.

Kan anbefale Marshall... Men for guds skyld, kjøp deg noe brukt... En brukt 1987x, JCM800, eller noe litt gammalt no. De nye ampene fra Marshall blir jeg aldri helt fortrolige med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det du kaller "high gain lyd" ikke high gain i det hele tatt,

det er heller det jeg vil kalle god gammaldags Marshall-lyd.

Kanske du burde bevege deg over i Marshall landskapet hvis det er den lyden du ønsker deg.

Har du noen forslag til forsterkere og kabinett som kan duge for meg? Med tanke på at jeg ikke kan spille så høyt. Jeg trenger noe med mastervolum iallefall.

Har vurdert Haze 15w med tilhørende kabinett (evt. med mitt Greenback kabinett) eller en Haze 40w combo, men jeg finner ikke disse i noen butikker rundt her jeg bor. Dessuten så lurer jeg på om de spiller litt for høyt for mitt bruk (spesielt 40 watt'ern sikkert). Class 5 utgår, da den ikke har mastervolum, og er litt for enkel.

Duger det med 1x12" kabinett? Eller bør man ha 2x12"? Open back eller closed back? Greenback elementene skal jo være en av de elementene som skal gi mest "trøkk" i følge det jeg har lest, men det skinner virkelig ikke igjen hos meg med det kabinettet og forsterkeren jeg har iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agreed... Har en Ceriatone "Marshall 1987 Lead" klon, som jeg får helt SYK lyd utav... Rett og slett dritpen lyd, uansett om jeg bruker en strat eller gitar med humbuckere.

Har ett 4x12 med Blackbacks og Greenbacks jeg kjører ampen på, og det låter veldig bra.

Kan anbefale Marshall... Men for guds skyld, kjøp deg noe brukt... En brukt 1987x, JCM800, eller noe litt gammalt no. De nye ampene fra Marshall blir jeg aldri helt fortrolige med.

Men disse har vel ikke mastervolum? Får man godlyd på "bedroom levels"? Husk, jeg kan ikke spille så høyt :( Det skal stort sett brukes i en liten leilighet, og naboene er litt følsomme for høy lyd dessverre... Night Train'en er i grenseland for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Marshall amper kan en attenuator fungere vel så bra som en mastervolum.

En combo som en 1974x kan jeg gjerne anbefale,

og med en Dr.Z Air Brake Lite attenuator plassert inne i ampen,

kan du også spille med den på lavt volum.

Det er likevel viktig å huske på at ved lavt volum, vil det aldri låte likt som når du drar på.

Det er fire faktorer som påvirker lydopplevelsen av forvrengt gitarlyd med røramp.

1. Forvrengning i preampen.

2. Forvrengning i sluttrinnet.

3. Forvrengning i høytalere.

4. Opplevelsen av hvor mye luft høytalerne "flytter på".

De to første faktorene går det an å gjøre noe med ved en attenuator eller med mastervolum,

mens de to siste er helt avhengig av volumet for å bidra til lydopplevelsen.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om Laney Lionheart L5T? Og hvordan lyden er på denne? vs Marshall Class 5, Night Train, osv?

1974x finner jeg ingen steder. Dessuten er vel handwired serien til Marshall veldig dyr eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste en post fra Bruce Egnater vedr Rebel 20 (husker dessverre ikke hvor), der han svarte på en kommentar vedr. den marginale volumforskjellen mellom 1w og 20w innstillingene på Rebel'en. Slik jeg skjønte/husker det så er den store forskjellen mht effekt på rørforsterkere hvor tidlig lyden "brekker"/vrenger. Jo mere watt, jo mer headroom. Det andre interessante han nevnte var knyttet til høytalerelementer; du vil aldri få et 12 tommers element til å spille lavt (og bra). Klart det forskjeller på class A, A/B osv osv osv men summa summarum er det ikke noe poeng å se på små røramper hvis du ønsker npe som spiller lavt - og låter feit og stor marshall. Da ville jeg kjøpt en line 6 amp eller en POD HD/11R/Axe fx + headset. Powerscaling/attenuatorer funker best for å gjøre stadium-lyden spisbar i en mindre klubbscene.

ymmv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse har vel ikke mastervolum? Får man godlyd på "bedroom levels"? Husk, jeg kan ikke spille så høyt :( Det skal stort sett brukes i en liten leilighet, og naboene er litt følsomme for høy lyd dessverre... Night Train'en er i grenseland for å si det sånn..

Jeg har modda master volum på min. Det ligger klipp på Elektronikk & DIY forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en tykk overdrive i front.

Har ikke prøvd så forferdelig mange overdrives, men alle er forskjellige.

Har nå en Boss OD-3 og en screamer hjemme som jeg bruker med JVM'en min.

OD-3 feiter opp lyden ganske heftig. Sjekk ut.

Bruker OD3 til å få feit og saftig vreng ala GnR, mens TSen er mer AC/DC-land og gir mer "bite" og diskant.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.