Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy fra gitar


antos

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sjekk jording til stol og evnt. avisoler ett par ekstra cm.

Funker ikke dette, skjerm den og hiv på ett rs kit i samme slengen!

Kan være kursen på det rommet er for flere rom og derfor får inn støy, ellers så er det ikke uvanlig med støy i hjemmet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kontakter i huset er jordet, var jo ikke så vanskelig å se. Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor det støyer, må være noe elektrisk i rommet som slår inn da

Som sagt utallige ganger.... når jordinga til strengene ikke fungerer, plukker strengene opp støy mye enklere.

Strengene fungerer som en antenne, og må sende denne støyen til jord. Når du da tar i strengene blir du jordingspunktet, og støyen forsvinner. At støyen forsvant på vaskeromet betyr bare at det rommet er skjermet for støy.

Få tak i et billig multimeter på f.eks Biltema og mål over brua og metallet på et potmeter.

Hvis det er en røramp du spiller igjennom, så kan også dårlige rør forårsake støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her... Har et lignende problem selv, på en LP Standard 2008.

I de siste månedene så har denne begynt å støye mer... Og støyen er egentlig helt akseptabel altså.

Men det som ikke er akseptabelt er knitringen. Eksempelvis hvis jeg forsiktig "drar" hånda nedover strengene med svak berøring så knitrer det noe sinnsykt i forsterkeren - både på clean og med høy gain/distortion. Det samme skjer under spilling. Jeg har prøvd to gitarkabler, to amper (transistor og rør), en Vox AmPlug AC30, bridge og neck pickup, flere stikk-kontakter i leiligheten, og det er til stede overalt. Det virker som det blir spesielt merkbart / mer merkbart når jeg går eller står på teppet som er under stuebordet.

Som sagt, støyen plager meg ikke. Om det er litt konstant sus og dus gjør meg ingenting. Men knitringen som oppstår når jeg spiller på strengene er VELDIG merkbar og utrolig irriterende, da den i blant er på like høyt volum som selve musikken jeg spiller!

Kan dette være forårsaket av dårlig jording?

Har forsåvidt sett inne i gitaren (både ved bridge selector og ved potmeterne) og så ingen løse ledninger. Ledningen til phonopluggen til ampen var heller ikke vridd (som jeg har hørt kan være normalt i blant). Så jeg er helt clueless her.

Det eneste jeg kan komme på er at dette begynte å dukke opp etter jeg byttet til Elixir NanoWeb strenger. Kan ikke huske å ha hatt disse lydene mens jeg brukte John Pearse og Ernie Ball strenger. Kan dette ha noe med selve coatingen på Elixir strengene å gjøre? (har brukt 2 par Elixir's nå)

Har til og med prøvd å skru av alt av elektrisk i leiligheten for å se om det forsvant, satt i tussmørket med lommelykt og prøvde å spille. Men nope, samma greia.

Tips mottas med STOR takk!

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe jeg kan reklamere på, og få butikken til å ordne støyen?

så lenge det bare er bakgrundsstøy, så kan du ikke det nei. Men hvis den støyer kjempehøyt fra dag 1, og det er nesten så høyt at du ikke hører hva du spiller, kan du reklamere på det.

Å ordne et slikt problem er en enkel sak for en gitarmaker, eller noen som har skrudd på gitarer før. Hvis du går innom en musikkbutikk nær deg, kan de sansynlig vis hjelpe deg med det. om ikke gratis, ganske billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hiver meg på her... Har et lignende problem selv, på en LP Standard 2008.

I de siste månedene så har denne begynt å støye mer... Og støyen er egentlig helt akseptabel altså.

Men det som ikke er akseptabelt er knitringen. Eksempelvis hvis jeg forsiktig "drar" hånda nedover strengene med svak berøring så knitrer det noe sinnsykt i forsterkeren - både på clean og med høy gain/distortion. Det samme skjer under spilling. Jeg har prøvd to gitarkabler, to amper (transistor og rør), en Vox AmPlug AC30, bridge og neck pickup, flere stikk-kontakter i leiligheten, og det er til stede overalt. Det virker som det blir spesielt merkbart / mer merkbart når jeg går eller står på teppet som er under stuebordet.

Som sagt, støyen plager meg ikke. Om det er litt konstant sus og dus gjør meg ingenting. Men knitringen som oppstår når jeg spiller på strengene er VELDIG merkbar og utrolig irriterende, da den i blant er på like høyt volum som selve musikken jeg spiller!

Kan dette være forårsaket av dårlig jording?

Har forsåvidt sett inne i gitaren (både ved bridge selector og ved potmeterne) og så ingen løse ledninger. Ledningen til phonopluggen til ampen var heller ikke vridd (som jeg har hørt kan være normalt i blant). Så jeg er helt clueless her.

Det eneste jeg kan komme på er at dette begynte å dukke opp etter jeg byttet til Elixir NanoWeb strenger. Kan ikke huske å ha hatt disse lydene mens jeg brukte John Pearse og Ernie Ball strenger. Kan dette ha noe med selve coatingen på Elixir strengene å gjøre? (har brukt 2 par Elixir's nå)

Har til og med prøvd å skru av alt av elektrisk i leiligheten for å se om det forsvant, satt i tussmørket med lommelykt og prøvde å spille. Men nope, samma greia.

Tips mottas med STOR takk!

Vel, da har dette løst seg for meg. Som jeg nevner i det jeg skrev tidligere, så begynte "skurringen" og ulydene å dukke opp etter jeg byttet til Elixir NanoWeb strenger. Siden jeg kjøpte mange av disse, så har jeg "levd" med skurringen i et halvt års tid.

Nå derimot, så byttet jeg til Snake Oil strenger. De er uncoated. Jeg hadde ikke denne skurringen før jeg begynte å bruke Coated strenger, og nå som jeg har gått tilbake til uncoated strenger så er faktisk alle ulydene borte...

Så, har du rare skurre/knitre lyder i gitaren din, og ikke skjønner hvorfor, så kan det være greit å sjekke om du bruker coated strenger, og så evt. prøve å bytte til uncoated og se om ulydene forsvinner... Det er faktisk tilfellet for meg iallefall... Og ikke skjønner jeg hvorfor! Kanskje det har noe med at Uncoated strenger fører til at jordingen ikke blir helt bra? Det er jo ikke direkte metallisk kontakt mellom strengene, broen og saddelen da... Siden "coatingen" kommer i veien... Ikke vet jeg... Merkelig iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sliter fremdeles med støyproblemer. Har prøvd 4 forskjellige amper, 3 gitarer og en bass, samme støyet oppstår. Så det er nok ikke noe defekt med verken gitar eller amp vil jeg tro. Det må være forstyrrelser i boligen som virker inn. Rørampen støyer desidert mest, men ettersom jeg har forstått er røramper mer følsomme for støy enn transistor/moduleringsamper? Vil en Boss Noise Suppressor redusere denne type støy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antos- har du prøvd gitaren et annet sted, i et annet hus, og er det bare den ene gitaren som støyer? Du har prøvd flere gitarer, men har du prøvd flere kabler?

Det enkleste er kanskje å ta med gitaren i en musikkforretning og spørrepent om å få prøve der.

En liten ting til- alle gitarer støyer. Punktum. Det har hendt at gitareiere har "hengt seg opp" i en ulyd, som da selvsagt høres ekstra godt fordi man lytter etter den. Sier ikke at det er tilfellet her, men det er ikke noen umulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den ene gitaren med til den lokale musikkbutikken, der var den helt lydløs. Det er i utgangspunktet ikke noe stort problem, men kom over noen videoer av Boss NS-2 og tenkte at dette gjerne kunne være noe. Men kjipt om det ikke funker, denne saken koster jo nesten 800 kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den ene gitaren med til den lokale musikkbutikken, der var den helt lydløs. Det er i utgangspunktet ikke noe stort problem, men kom over noen videoer av Boss NS-2 og tenkte at dette gjerne kunne være noe. Men kjipt om det ikke funker, denne saken koster jo nesten 800 kr :)

Nja, den Bossen er vel en type noisegate...det blir sikkert feil i ditt tilfelle.

Om problemet ditt er "skitten" strøm i huset ville jeg rensket opp i det først. Ikke bruk et filter på selve lydsignalet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et nokså vanlig tema. Svaret er litt mer komplekst enn det har blitt diskutert til nå. Se hva Tom Anderson fra Tom Anderson Guitarworks sier om dette:

"My guitar is making a lot of noise that subsides when I touch either the volume or tone controls. What’s the problem?"

The problem you're experiencing is a common one that has a rather complex answer. First of all, any guitar that

doesn't have active pickups will have this problem. The problem is that we humans are very good conductors of electricity, being sacks of mostly water. You're guitar is grounded through the guitar cord to your amp. You, are also grounded when you are touching anything metal on your guitar. You being a great conductor, acting as a shield when you are grounded. This is why when you are near your amp, and holding your guitar, you can turn your body to reduce the hum coming from your amp. When you are not grounded to your guitar (not touching anything metal), you are still a good conductor, but instead of being a shield you are an antenna for all the world's hum and noise, drawing it close for your guitar to hear and amplify. The most common solution for the problem is to roll your guitar volume pot down when you are not playing or keep your hands touching some metal on your guitar.

i'm out of words on this subject."

Med andre ord - absolutt og fullstendig skjerming av alle deler av gitaren (inkludert strengene, og da begynner det å bli vanskelig...) vil kanskje løse problemet. Den enkleste løsningen, derimot, er å alltid ha en hånd på strengene eller bridgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.