Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy fra gitar


antos

Anbefalte innlegg

Hvis støyen blir dempet når du tar på stolen, betyr det at ledningen som går fra bru til jord er intakt.

Når du tar på stolen tilfører du mer jord neo som får støyet til å forsvinne.

Løsningen da er å skjerme.

Hvis noen andre mener jeg tar feil, håper jeg dere kan påpeke det og begrunne det dere mener er riktig. B)

EDIT, posten over ble lagt inn mens jeg skrev.

Huff har det gått så langt? er dette en vanlig studio? Den jeg hadde for en stund siden var ialle fall lodda på vanlig måte. Dette ser jo helt krise ut, fy Gibson.

Skru løs pottene, bruk sandpapir og få vekk det sponlageret og få på kobberteip.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis støyen blir dempet når du tar på stolen, betyr det at ledningen som går fra bru til jord er intakt.

Når du tar på stolen tilfører du mer jord neo som får støyet til å forsvinne.

Løsningen da er å skjerme.

Hvis noen andre mener jeg tar feil, håper jeg dere kan påpeke det og begrunne det dere mener er riktig. B)

EDIT, huff har det gått så langt? er dette en vanlig studio? Den jeg hadde for en stund siden var ialle fall lodda på vanlig måte. Dette ser jo helt krise ut, fy Gibson.

Skru løs pottene, bruk sandpapir og få vekk det sponlageret og få på kobberteip.

Ok. Funker det å "kle" med alu folie eller må kobber til? Er som sagt det samme med min Strat, er det noe som går igjen på de fleste el gitarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er helt vanlig på de fleste "rimelige" el-gitarer.

Dyrere gitarer, USA Fender bland annet, har "skjermings-malig" i alle hulrom.

Det kan fungere med alufolie, men det vil være mye enklere med tape, jeg foretrekker kobbertape, men aluminiumstape funker det også. koster 40,- for en 25meters rull på biltema.

Hvis du har tenkt til å teste med folie må du passe på at du ikke kortslutter kretskortet som de har stappa inni der.

Det er ikke noe farlig å kortslutte det men det vil skape andre problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis støyen blir dempet når du tar på stolen, betyr det at ledningen som går fra bru til jord er intakt.

Når du tar på stolen tilfører du mer jord neo som får støyet til å forsvinne.

Løsningen da er å skjerme.

Hvis noen andre mener jeg tar feil, håper jeg dere kan påpeke det og begrunne det dere mener er riktig. B)

EDIT, huff har det gått så langt? er dette en vanlig studio? Den jeg hadde for en stund siden var ialle fall lodda på vanlig måte. Dette ser jo helt krise ut, fy Gibson.

Skru løs pottene, bruk sandpapir og få vekk det sponlageret og få på kobberteip.

Det er jordinga til bridge som er defekt. Strengene trenger å være jordet på lik linje med resten av innventaret i gitaren.

Når du tar i strengene blir du jordingspunktet, og støyen vil forsvinne.

Har vært borti dette flere ganger og det har alltid vært jordinga til bridge som har vært problemet.

Endret av riff-raff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jordinga til bridge som er defekt. Strengene trenger å være jordet på lik linje med resten av innventaret i gitaren.

Når du tar i strengene blir du jordingspunktet, og støyen vil forsvinne.

Har vært borti dette flere ganger og det har alltid vært jordinga til bridge som har vært problemet.

Jeg tror dessverre du tar feil her. Hvis jordinga til bridge hadde vært ikke eksisterende hadde det ikke hjulpet å ta i strengene.

Hvis jording til bridge ikke er i orden merkes det veldig godt.

Jeg oppfatter det trådstarter beskriver som "vanlig" støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre du tar feil her. Hvis jordinga til bridge hadde vært ikke eksisterende hadde det ikke hjulpet å ta i strengene.

Hvis jording til bridge ikke er i orden merkes det veldig godt.

Jeg oppfatter det trådstarter beskriver som "vanlig" støy.

Nei, det er jordinga til bridge som er defekt.

Strengene fungerer som en antenne og vil plukke opp støy hvis de ikke er jordet.

Denne støyen blir deretter sendt inn i pickupene.

Når du tar i strengene blir du jordingspunktet og støyen forsvinner.

Står masse om dette på nettet også. Det er bare å søke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg ikke opp i "jordingsdebatten", det er jo bare å måle det.

Jepp... det er bare å bruke en diodetester eller evt. et ohm-meter til dette.

Prøv om du får måling i mellom bridge og et potmeter.

Rimelig sikker på at diodetesteren ikke vil gi utslag.

Hvis du bruker et ohm-meter vil du ved god jording ligge på rundt 0,2 ohm i motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis støyen blir dempet når du tar på stolen, betyr det at ledningen som går fra bru til jord er intakt.

Når du tar på stolen tilfører du mer jord neo som får støyet til å forsvinne.

Løsningen da er å skjerme.

Hvis noen andre mener jeg tar feil, håper jeg dere kan påpeke det og begrunne det dere mener er riktig. B)

EDIT, posten over ble lagt inn mens jeg skrev.

Huff har det gått så langt? er dette en vanlig studio? Den jeg hadde for en stund siden var ialle fall lodda på vanlig måte. Dette ser jo helt krise ut, fy Gibson.

Skru løs pottene, bruk sandpapir og få vekk det sponlageret og få på kobberteip.

Jeg vil nå heller si at når ledninga fra brua ikke er helt bra og du tar på strengene, blir du alternativ jord og fjerner støyet(?)

Er ikke noe fenomen att å holde på strengene hjelper mot støy, men skjerming er også en vei å gå!

Vil tro det er ledningen ettersom buckere ikke er noen særlige bråkmakere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå heller si at når ledninga fra brua ikke er helt bra og du tar på strengene, blir du alternativ jord og fjerner støyet(?)

Er ikke noe fenomen att å holde på strengene hjelper mot støy, men skjerming er også en vei å gå!

Vil tro det er ledningen ettersom buckere ikke er noen særlige bråkmakere..

Akkurat som jeg har sagt hele tiden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ulike kontakter i huset nå, på vaskerommet er det ingen støy. Regner da med at grunnen til støy er at kontakten der er jordet? Det er heller ingen dimmer eller spot i dette rommet. Trodde alle kontakter i nye hus var jordet, tydeligvis ikke? Da kan jeg vel slå fra meg at det er gitaren det er noe galt med, eller?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.