Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy fra gitar


antos

Anbefalte innlegg

Har en Fender Stratocaster Standard og en Gibson Les Paul Studio. Merkelig nok er det Les Paulen som støyer mest, hvordan kan det ha seg? Støyet stanser dersom jeg legger hånden over strengene, men så fort eg tar den av begynner susingen. Har litt av det samme på Straten, men ikke like mye. Er ikke humbuckere kjent for å være mer støysvake enn single coils?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Humbuckere støyrer mindre, men de hjelper ikke mot en gitar som ikke er jordet og skjermet.

De fleste highend gitarer er skjermet med ledende "lakk".

Man kan enkelt skjerme gitaren med ledende aluminium- eller kobertape.

Her er et eksempel

Ettersom støyet slutter når du tar på strengene er det nok ikke noe galt med kabelen som går fra brua til jord.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbuckere støyrer mindre, men de hjelper ikke mot en gitar som ikke er jordet og skjermet.

De fleste highend gitarer er skjermet med ledende "lakk".

Man kan enkelt skjerme gitaren med ledende aluminium- eller kobertape.

Her er et eksempel

Ettersom støyet slutter når du tar på strengene er det nok ikke noe galt med kabelen som går fra brua til jord.

Ok. Da er det altså ingenting galt med selve gitaren og koblinger? Det er heller en egeninnsats med alu eller kobbertape som kan være løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da er det altså ingenting galt med selve gitaren og koblinger? Det er heller en egeninnsats med alu eller kobbertape som kan være løsningen?

kan jo være en jording som ikke er helt bra, eller kanskje har begynt å løsne? Har en fender med 2 singlecoils og 1 humbucker, og den støyer ikke mye, men humbuckeren er vell den som da støyer mest.

Kan jo også ha noe med det andre utstyret ditt å gjøre, det har en lei tendens til å komme litt støy når man bruker distortion/overdrive uten noen form for noisegate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyet kommer når jeg er på overdrive kanalene ja. Straten min støyer på de samme kanalene, bare ikke fullt så mye som Les Paulen. På clean og crunch kanalen er det fint lite støy. Stort sett alt av støy forsvinner når jeg legger fingeren såvidt inntil den lyse E strengen. Det er spoter og dimmer i rommet gitarene blir brukt, vet ikke om dette kan virke inn

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller du høyt? Er det like mye støy uansett hvor du står i rommet(eventuelt et annet rom) eller om du har ryggen til forsterkeren?

Spiller ikke særlig høyt nei, har prøvd å bevege meg litt rundt i rommet men det samme skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noe nevneverdig støy på clean og crunch er det ikke sikkert det vil hjelpe mye med skjerming, men det koster ikke mye å prøve.

Dimmere og lysstoffrør skaper ofte støy.

Grunnen til at humbukkerne støyer mer på gain kanalen kan vel skyldes at de har høyere output?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyet kommer når jeg er på overdrive kanalene ja. Straten min støyer på de samme kanalene, bare ikke fullt så mye som Les Paulen. På clean og crunch kanalen er det fint lite støy. Stort sett alt av støy forsvinner når jeg legger fingeren såvidt inntil den lyse E strengen. Det er spoter og dimmer i rommet gitarene blir brukt, vet ikke om dette kan virke inn

Problemet er nok at broen din ikke er jordet skikkelig. All verdens skjerming vil ikke hjelpe mot dette problemet. Generelt er det helt unødvendig å skjerme en gitar med humbuckere.

kan jo være en jording som ikke er helt bra, eller kanskje har begynt å løsne? Har en fender med 2 singlecoils og 1 humbucker, og den støyer ikke mye, men humbuckeren er vell den som da støyer mest.

Virkelig? Det tror jeg aldri jeg har opplevd. At en humbucker støyer mer enn en singelcoil? Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at broen din ikke er jordet skikkelig. All verdens skjerming vil ikke hjelpe mot dette problemet. Generelt er det helt unødvendig å skjerme en gitar med humbuckere.

Virkelig? Det tror jeg aldri jeg har opplevd. At en humbucker støyer mer enn en singelcoil? Merkelige greier.

Plugga den opp for å dobbeltsjekke, og humbuckeren har en lysere skurring, mens single coilen har en mørkere skurring. Jeg får det til å høres ut som en latterlig bråkete gitar, men den er egentlig ganske stille.

Er vell kanskje bare det at jeg lekker mest merke til den lysere skurringa!

Edit: Ok, humbuckeren støyer betydlig mye mindre..

Endret av rukula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at broen din ikke er jordet skikkelig. All verdens skjerming vil ikke hjelpe mot dette problemet. Generelt er det helt unødvendig å skjerme en gitar med humbuckere.

Virkelig? Det tror jeg aldri jeg har opplevd. At en humbucker støyer mer enn en singelcoil? Merkelige greier.

Hvis ikke broen er jordet hvorfor stopper det å støye når han tar på strengene?

Er det jeg som er helt på jordet (lol) eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at det er jordingen. Dersom jeg plasserer fingeren på noe av metall på gitaren, eks endestykke blir det helt lydløst. Er det noe å gjøre med jordingen som demper støyen da? Er det reklamasjon? Er dette ett vanlig "problem"?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er garantert jordinga di som er falt av et eller annet sted.

Det kan skje overalt på en gitar egentlig som et resultat av f.e.k.s dårlig loddepunkt.

Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med lodding og bruk av multimeter, men et multimeter med diodetester ville hjulpet deg

til å finne hvor det evt. er brudd.

Hvis du ikke har multimeter ,kan du begynne med å ta av dekslet bak på gitaren (det som sitter over potmetrene) og se om et loddepunkt har løsnet, og evt. jackplata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.