Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

tone cap telecaster


green bullet

Anbefalte innlegg

hei ,

jeg har nettopp loddet om telecasteren min til 4way switch og push/pull.jeg loddet den 50s på volum uten treble bleed, og brukte en 047 som tone cap.er det noen som vet om det blir stor forkjell om jeg bruker en 022 uf som som jeg har liggende isteden for 047 uf?eller er det noe annet som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 22nF vil du få ca. en oktav høyere senterfrekvens ved en gitt stilling på tonepot'en enn med 47nF. Det er jo fort gjort å bytte kondis for å høre hva du liker best.

DJ

--

ok takk for svar ,jeg får prøve den litt og se om jeg liker den før jeg eventuelt prøver 22uf.tror jeg har loddet nok for i dag:-)vet du om det stemmer at om jeg legger en lask der hvor treble bleed eventuelt skal sitte ,får høyere quak nåe den er out of phase? Endret av green bullet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om det stemmer at om jeg legger en lask der hvor treble bleed eventuelt skal sitte ,får høyere quak nåe den er out of phase?

Hmm... da snakker vi vel om typisk treble bleed ala :


Krets A:

pickup >----+---###--||---+
| |
# |
R #<------------+---> ut
#
_|_

versus:


Krets B:

pickup >----+-------------+
| |
# |
R #<------------+---> ut
#
_|_

I siste tilfelle (krets B ) vil tonen bli uforandret når volumet er på maks. Etterhvert som volumet dempes vil pickup'en se en lavere og lavere impedanse, eller m.a.o. belastes mer og mer, og dermed vil lyden bli mørkere. Resonansen vil også bli svakere.

Men så var det "quack" da... Hva er egentlig quack? Er det passe høy resonansfrekvens kombinert med en sterk resonans? Det hele blir litt mer ullent når vi når hit, men utifra at lyden blir mørkere og med svakere resonans vil jeg kanskje tro at man får mindre quack med krets B. Likeledes vil jeg tro at for mer quack bør man bruke treble bleed og/eller flytte tonekontrollen til output (etter volum pot'en istedet for før). Hvis denne antagelsen ikke stemmer vil vi nok få høre det :) Kanskje du har lyst til å teste (når du har fått varmet opp loddebolten igjen) og fortelle oss om resultatet...

DJ

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.